تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۵۳۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار فولاد ایران در معرض ریسک های جدید

می متالز - بازارهای جهانی بنا به دلایلی همچون ضعیف بودن گزارشات رشد اقتصادی کشورهایی همچون چین و رشد ایندکس دلار روزهای بدی را می گذراند و قیمت ها افت های شدید داشته اند.
بازار فولاد ایران در معرض ریسک های جدید

به گزارش می متالز، از این افت قیمت ها محصولات ایران هم در امان نمانده اند و نرخ های دلاری کاهش داشته اند. از طرفی تحریم ها هم بلای جان صنعت شده است و حتی چین هم در تبادلات بانکی با ایران عاجز مانده است . گرچه در هفته ای که گذشت قیمت ها رشد داشته اند ولی باید با احتیاط بیشتری ادامه روند بازارهای جهانی و بازار صادراتی ایران را دنبال کرد.
برای نمونه کونلون بانک چین توانسته تا خرداد سال 98 معافیت برای تبادلات بانکی با ایران را دریافت کند اما این معافیت فقط برای پرداخت به پیمانکاران چینی فعال است و در مورد معاملات فولاد ، آلومینیوم ، مواد پتروشیمی ، الکترود گرافیتی و خودرو توانایی انتقال پول وجود ندارد .

 

به سراغ بازار در هفته ای گذشت برویم:

پس از چند هفته کاهش قیمت محصولات فولادی شاخص بیلت تانگشان رشد 0.9درصدی داشت و قیمت بیلت در هر تن به 492 دلار رسید و اسلب هم در هر تن به 496 دلار رسید . به تبع این افزایش قیمت ها، قیمت های فروش ایران هم شاهد بهبود بود .
قیمت های سنگ آهن در بندرعباس هم رشد خوبی داشتند و در کنسانتره 66 درصد در هفته ای که گذشت رشد قیمتی 5،3 درصدی را تجربه کرده است که این قیمت ها برای تحویل فوب خلیج فارس 59،6 دلار در هر تن و برای تحویل بنادر چین به 88،7 دلار در هر تن رسیده است . سنگ آهن با عیار 54 درصد هم با رشد خوب هفتگی 28،6 درصدی در هرتن برای تحویل فوب خلیج فارس به 17،1 دلار و برای تحویل به بنادر چین به 45،2 دلار رسید. (هزینه هر تن سنگ آهن از بندر عباس به چین 29،1 دلار به ازای هر تن می باشد )
در بازار فولاد کمی اوضاع نگران کننده تر است. بیلت ایران در هفته جاری در فوب خلیج فارس با کاهش 1،3 درصدی به 385 دلار و اسلب هم با کاهش 0،6 درصدی به 385 دلار در هر تن رسیده است در حالی قیمت بیلت CIS به 420 دلار در هر تن می باشد قیمت های ایران اختلاف قیمتی حدود 107 دلاری هم با بیلت تانگشان دارد ( به دلیل مالیات بر ارزش افزوده ) . باید دقت کرد افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی و ریسک های انتقال پول به ایران و همچنین تحریم ها، فشار بر قیمت های ایران وجود داشته باشد . گرچه روند صادرات ایران همچنان محصولات فلزی و معدنی در حال صادرات هستند ولی ریسک های ذکر شده در بالا را باید جدی گرفت از جمله مشکلات بانکی که بسیار مهم هستند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده