تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۵۳۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مولود کواجیک، مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش خبر داد:

تامین مواد اولیه، اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد استان آذربایجان

می متالز - مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش تامین مواد اولیه را اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد آذربایجان دانست.
تامین مواد اولیه، اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد استان آذربایجان

به گزارش می متالز، "مولود کواجیک" مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش از فعالیت‌های 6 ساله خود در این کارخانه گفت: 240 نفر به‌عنوان نیروی انسانی در کارخانه و بخش اداری به‌صورت 2 شیفت کار می‌کنند که 60 درصد این افراد بومی هستند و مابقی از تبریز می‌آیند، البته این سیاست مدیریت اصلی مجموعه است که نیروهای کاری؛ افراد بومی باشند.

کواجیک در خصوص وضعیت صادرات فولاد به کشورهای همسایه اذعان داشت و گفت: در مقایسه نسبت به سال‌های گذشته در سال 97  وضعیت صادرات ایده آل بوده صادراتمان و به همین خاطر صنایع فولاد کاوه تیکمه داش به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شد.
مولود کواجیک به هدف های پیش روی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای احداث بخش ذوب کارخانه هستیم و در کنار آن سانترال برق هم اضافه خواهیم کرد تا هم در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشیم و هم یکی از چالش‌های مجموعه که تهیه ذوب بود را رفع کنیم و به کارخانجات اطراف هم برای تهیه ذوب کمک کنیم. 

مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش به چالش ها و معضلات مهم این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین معضلات صنعت فولاد مشکل تامین مواد اولیه است که این باعث شده از ظرفیت اصلی کارخانه و نیروی انسانی استفاده نشود.

وی به کسب استاندارد ترکیه در تولید فولاد اشاره کرد و ادامه داد: ما در سال جاری موفق به کسب اولین استاندارد ترکیه شدیم و این باعث شد تا صنایع فولاد کاوه تیکمه داش تنها دارنده استاندارد ترکیه در منطقه آذربایجان باشد.

وی در ادامه گفت: فولادگران منطقه آذربایجان از مسافت بالای 1300 کیلومتری باید ماده اولیه خود را مانند شمش تهیه کنند و این در حالیست که اگر کارخانه ذوبی از قبل در منطقه وجود داشت ما بی‌شک برای تهیه مواد از آنجا استفاده می‌کردیم.

وی به شاخص ترین شهرهای کشور در صنعت فولاد اشاره کرد و خاطرنشان شد: شاخص ترین شهر از نظر من در ایران شهر اصفهان است، چون کارخانجات بزرگ و مادر فولاد در آنجا هستند و این باعث رونق صنعت فولاد در این شهر شده است چرا که مجموعه‌های کوچک هم در کنار واحدهای مادر و بزرگ تاسیس شده و یکی دیگر از عوامل رونق این صنعت در اصفهان شده است. 
مدیر کارخانه صنایع تیکمه داشت گفت: بیشترین کارخانجات ذوب کشور در مسیر تهران به اصفهان دایر شده و یکی از عوامل دیگر رونق صنعت فولاد در اصفهان محسوب می‌شود. ما می‌خواهیم با دایر کردن کارخانه ذوب در تیکمه داش باعث شویم صنعت فولاد به طرف آذربایجان هم بیاید. 
وی اذعان داشت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد سرمایه‌گذاری صنعت‌گران فولاد در این منطقه باشیم تا دست در دست هم منطقه تیکمه‌داش را به قطب فولاد در کشور تبدیل کنیم.

"مولود کواجیک" مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش در ادامه خاطر نشان شد: برای تهیه جنس مرغوب و خوب باید مواد اولیه مرغوب داشته باشیم ولی آیا واقعا جنس و مواد اولیه در کشور آنقدر هست که بتوانیم به‌راحتی تهیه کنیم؟
وی درخصوص موضوع احتکار فولاد گفت: تا امروز که چنین حرفی برای کارخانه فولاد کاوه بیان نشده است ولی اگر 1000 تن تولید در روز داشته باشیم حتما به اندازه فروش بوده و دپویی صورت نمی‌گیرد.  
وی در خصوص صادرات با توجه به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران گفت: دیگر به‌راحتی به‌علت تحریم‌ها نمی توانیم صادرات انجام دهیم و فعلا با ارمنستان در تبادل و صادرات هستیم، دیگر کشوری که خواهان بزرگ فولاد ما بود کشور افغانستان بود که امروز این کشور هم به نسبت گذشته و به علت تحریم‌ها خرید خود را کم کرده است و فقط 30 درصد از مشتریان ما در این کشور خریدار می‌باشند. 

وی در انتها گفت: صادرات برای کشور نوعی سرمایه بوده و مسوولان باید در فکر راه حل برای باز کردن درهای کشور برای صادرات باشند. متاسفانه استاندار سابق برای بازدید از کارخانه آمده بودند که فقط چند دقیقه کوتاه در مجموعه ماندن و رفتند و کسی از مشکلات این مجموعه و صنف فولاد جویا نشدند.

عناوین برگزیده