تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۰۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۵۳۸۴۹
رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران:

بودجه حمل‌ونقل ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۱ تنها یک‌ششم نیاز واقعی را تامین می‌کند

‌می‌متالز - رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های خود به ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما آنچه که در بودجه سال ۱۴۰۱ به این حوزه اختصاص داده شده، کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی یک‌ششم نیاز اصلی است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی بهاروند در خصوص پیشرفت‌های مربوط به حوزه حمل‌ونقل در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ به دلایل عمده‌ای پیشرفت چندانی در حوزه حمل‌ونقل ترانزیت کشور صورت نگرفت. اولین دلیل همه‌گیری و گسترش بیماری کرونا از ۲ سال پیش تاکنون است که منجر به بسته شدن مرز‌های مرکزی کشور شد. اکثر فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل در خراسان رضوی مربوط به این مرزهاست.

وی افزود: بیماری کرونا صدمه بزرگی به حمل‌ونقل، ترانزیت و صادرات کشور وارد کرد و به همین دلیل فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل به یک‌سوم و در برخی مواقع به یک‌پنجم میزان واقعی رسید.

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مشهد عنوان کرد: دلیل دوم را می‌توان موضوع سلطه طالبان بر افغانستان و کاهش ظرفیت‌های مربوط به صادارت دانست که این مشکل همچنان ادامه دارد. علاوه بر این به طور معمول با تغییر دولت‌ها نوعی رکود در سیاست به وجود می‌آید که این اتفاق در سال ۱۴۰۰ بر حوزه حمل‌نقل نیز تاثیرگذار بود.

بهاروند با اشاره به تاثیرگذاری قوانین و مقررات بر حوزه ترانزیت کشور تصریح کرد: همواره چند درد مزمن در ساختار حمل‌ونقل کشور وجود دارد. یکی از این مشکلات قوانین و مقررات دشواری است که در این حوزه با آن روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال در گذشته حمل بار از کشتی به کامیون به صورت یکسره انجام می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل فرایند ارزیابی و نمونه‌برداری‌ها ممکن است حمل بار تا یک هفته به طول بینجامد.

بهاروند ادامه داد: این موضوع تاثیرات نامطلوبی را در پی دارد، زیرا کشور ایران رقبای منطقه‌ای زیادی داشته و از همین رو لازم است کالا در حداقل زمان ممکن به کشور مقصد برسد.

توسعه زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل دچار ضعف شده است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: ایران بین کشور‌های منطقه دارای زیرساخت‌های مناسبی در حوزه حمل‌ونقل است، اما به دلیل شرایط اقتصادی از جمله تحریم‌ها و نداشتن بودجه کافی طی ۲ سال گذشته توسعه زیرساخت‌های این بخش دچار ضعف شده است.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران درباره نوسازی ناوگان‌های فرسوده خاطرنشان کرد: وجود ناوگان فرسوده مشکلات عمده‌ای را در بخش حمل‌ونقل به وجود می‌آورد. به علاوه مصرف بالای سوخت باعث هدررفت منابع کشور و آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: تصویب قانون واردات کامیون با عمر سه سال می‌تواند به نوسازی ناوگان فرسوده کشور کمک کند، زیرا ۹۰ درصد از حمل بار در کشور با استفاده از کامیون صورت می‌گیرد. امیدواریم این قدم کوچک ادامه‌دار باشد و با تعرفه‌ای هرچند کم ناوگان کشور نوسازی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران استان خراسان رضوی (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده