تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۳۶۱۶۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فعالیت ۱۰ درصد ناوگان سنگین جاده‌ای در بخش ترانزیت/ نوسازی کامیون‌های فرسوده اسیر خودتحریمی است

‌می‌متالز - مقام مسوول سازمان راهداری از فعالیت ۱۰ درصد کامیون‌های ایرانی در بخش ترانزیت خبر داد و گفت:با خودتحریمی جلوی نوسازی ناوگان فرسوده باری را گرفته‌ایم.

به گزارش می‌متالز، جواد هدایتی، در رابطه با ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در بخش ترانزیت اظهار کرد: در زمان حاضر هیچ مشکلی به لحاظ ظرفیت ناوگان در بخش بین‌الملل نداریم حتی برای عدد‌های ۵۰ برابر میزان فعلی. حدود ۳۶۰ هزار کامیون در کشور داریم که از این تعداد حدود ۱۰ درصد در حوزه حمل و نقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی با یادآوری این‌که در بخش حمل‌ونقل داخلی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن کالا جابجا می‌شود، افزود: در بخش بین‌المللی و ترانزیت پیش بینی ما برای امسال این است که رشد تقریبا ۱۲۵ درصدی در ۷ ماهه را ادامه دهیم.

وی ادامه داد:‌بر این اساس تا پایان سال به ترانزیت ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کالا خواهیم رسید که در مقایسه با میزان جابجایی کالا در داخل کشور زیاد نیست، بنابراین مشکلی برای افزایش ظرفیت در بخش ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای نداریم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: الان مشکلی که در حوزه ناوگان داریم که یک خطر است این است که طی ۸ سال گذشته هیچ تزریق و جایگزینی خوبی برای نوسازی ناوگان فرسوده نداشته‌ایم. این مساله به‌خصوص برای مسیر‌های ترانزیتی اروپا که استاندارد‌های محیط زیستی سختی دارند و عوارض سختی می‌گیرند ما را دچار مشکل کرده است.

هدایتی با بیان این‌که متاسفانه با وجود اهمیت بالای نوسازی ناوگان فرسوده کامیون کشور این مساله را جدی نگرفته‌ایم به موضوع واردات کامیون‌های دست دوم (با عمر ۳ سال) از اروپا اشاره و تصریح کرد: بخش زیادی از کامیون‌های وارداتی جذب بخش بین‌المللی (ترانزیت) می‌شوند. مهم‌ترین ابزار حمل و نقل وسیله نقلیه است که ایران در بخش بین‌الملل مشکلات عدیده‌های به لحاظ در اختیار داشتن ناوگان به‌روز را دارد.

وی با تاکید بر این‌که در دنیا برای افزایش بهره‌وری روی «سنت دلار» حساب می‌کنند و در واقع برای یک سنت هم رقابت می‌کنند،، اضافه کرد: برای این منظور همواره به دنبال فناوری‌های روز هستند و تا آنجا که امکان داشته باشد کامیون‌ها را سبک کرده، فضا را بزرگتر می‌کنند تا بتوانند بار بیشتری را جابجا کنند.

مقام مسوول سازمان راه داری با اشاره به اهمیت مقوله سوخت در جابجایی بار جاده‌ای و ترانزیت آن، اظهار کرد: در کشور سوخت را قیمت پایین در اختیار کامیون‌ها قرار می‌دهیم، اما در کشور‌های اروپایی مانند آلمان و ایتالیا هر لیتر بین ۱.۶ تا ۱.۹ یورو فروخته می‌شود که تقریبا با نرخ ارز امروز حدود ۵۰ هزار تومان است که این عدد در کرایه و حمل نقل خیلی تعیین کننده است.

هدایتی گفت: متاسفانه ناوگان کامیون کشور به دلیل تحریم‌های خارجی و خودتحریمی داخلی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. در بحث حمایت از تولید داخل باید منافع کلان‌تر را ببینیم. به‌عنوان مثال در بحث خودرو طرف می‌رود یک خودرو سواری پورش، بنز و بی ام وی می‌خرد و به اصطلاح با آن در خیابان‌ها دور-دور می‌کند، این موضوع با خرید کامیونی که کالای اساسی مردم را حمل می‌کند متفاوت است. خرید کامیون با معیشت مردم و سبد هزینه مردم مرتبط است. باید بدون تعارف بگویم که کشور حوزه ناوگان سنگین صنعت خودروسازی نداریم.

وی در واکنش به اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی که گفته بود قراردادی برای تولید کامیون با ایران‌خودرو امضا کردیم، اما یک دستگاه را هم تحویل ندادند، افزود:برای این است که نمی‌توانند. در صنعت خودروسازی ناوگان سنگین فقط مونتاژ‌کننده هستیم. ۸ سال هیچ کامیونی با استاندارد‌های اروپایی نیامده است. از سوی دیگر اجازه واردات را هم نمی‌دهیم. ۳ سال است برای واردات کامیون از اروپا کش‌وقوس‌های فراوانی داشته ایم. نتیجه این شده که در کوتاه مدت به دلیل حمایت از تولید داخل، ناوگان کامیون کشور به واسطه فرسوده شدن اجازه تردد به اروپا را ندارد و بازار‌های ترانزیتی و درآمد‌های بالای این بخش را از دست می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده