به گزارش میمتالز، انتظار میرفت ورود کامیونهای کارکرده اروپایی بتواند بازار خودروهای سنگین را رونق ببخشد، اما آن طور که فعالان این بازار خبر دادهاند بهرغم ترخیص حدود ۴ هزار دستگاه از این کامیونها از گمرک کشور و ورود آنها به بازار، همچنان رکود بر این بازار سایه انداخته است. یکی از فعالان بازار خودروهای سنگین که خواست نامی از وی برده نشود میگوید قیمت خودروهای کارکرده اروپایی چندان با مدلهای موجود در بازار اختلاف قیمتی ندارد و این موضوع در کنار هزینههای بالای تعمیرات و نگهداری کامیونها، باعث شده است خریداران تمایل چندانی به خرید این خودروها نداشته باشند.
این فعال بازار خودروهای سنگین در خصوص وضعیت بازار این خودروها گفت: «درحالحاضر این بازار دچار رکود شدید شده و کمتر کسی حاضر است حدود ۶ میلیارد تومان برای خرید یک خودرو سنگین هزینه کند، آن هم در شرایطی که میتواند این پول را در بانک گذاشته و سود بیشتر و بیدردسری دریافت کند.» وی درخصوص تاثیر ترخیص کامیونهای کارکرده اروپایی بر بازار خودروهای تجاری اظهار کرد: «خودروهای دستدوم و کارکرده اروپایی به بازار رسیدهاند، اما مشغول به کار نشدهاند. تنها تعداد کمی از این خودروها بهدست مصرفکننده نهایی رسیده است.»
وی درخصوص دلایل کماقبالی کامیونهای کارکرده در بازار داخلی عنوان کرد: «قیمت این خودروها بسیار بالاست و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و توان خرید مردم، طرفدار چندانی ندارد.» وی افزود: «به همین دلیل بسیاری از این خودروها درحالحاضر بعد از گمرک در نمایشگاهها خاک میخورند. حتی برخی از این خودروها با مدلهایی که پیش از این در بازار داخلی بود، از نظر قیمتی رقابت میکنند.» این فعال بازار خودروهای تجاری بیان کرد: «قرار بود با ورود کامیونهای کارکرده اروپایی به بازار، رقابتی بین این محصولات و مدلهای موجود در بازار داخلی بهوجود بیاید و باعث کاهش قیمتها شود. با این حال کارکردههای اروپایی به مبدأ قیمتی تبدیل شده و قیمتها افزایش یافته است.»
وی همچنین به مسائل مربوط به هزینههای تعمیر و نگهداری این خودروها اشاره و عنوان کرد: «یکی دیگر از دلایل کماقبالی این کامیونها به قطعات و خدمات آن برمیگردد.» وی گفت: «باتوجه به هزینههای تامین قطعه و دستمزد تعمیر خودرو، هزینههای تعمیرات به شدت افزایش یافته و باعث شده تا در این شرایط دخل و خرج رانندگان با هم جور در نیاید.» وی ادامه داد: «مدلهای قدیمیتر نیز با مشکلاتی از این دست مواجه هستند حتی برای تعویض کامپیوتر خودرو در برخی مدلهای قدیمی نیاز به هزینهای حدود ۷۰۰ میلیونتومان است که به گفته تعمیرکاران این بخش، این قطعات حتی در صورت تامین هزینه، امکان خرید در کشور را ندارند و باید از کشورهایی مانند آلمان تهیه شوند.» این فعال بازار گفت: «بهعنوانمثال دیفرانسیل یکی از ماکهای موجود در بازار شکسته بود، اما مالک این خودرو مجبور شده است دیفرانسیل بنز قدیمیتر را استفاده کند.» وی همچنین اظهار کرد: «در حال حاضر مردم قدرت خرید لاستیک خودرو را ندارند، اما زمزمه افزایش قیمت آن هم شنیده میشود. در صورت افزایش قیمت لاستیک بعد از مدتی دوباره معضل در این زمینه بین کامیونها دیده خواهد شد.»
وی، اما به موضوع دیگری در این خصوص اشاره و اعلام کرد: «متاسفانه برخی تعمیرکاران تخصصی این خودروها، بهدلیل نبود قطعه مجبور هستند برای رفع اشکال هر خودرو، آن مشکل را از مدار خارج کنند.»
وی بیان کرد: «برخی مکانیکها میگویند بهدلیل نبود یکسری قطعات مجبوریم بهجای تعمیر خودرو، اخطار را از روی کامپیوتر پاک کرده و سیستم آن را قطع کنیم.» وی درخصوص عواقب این وضعیت گفت: «البته رانندگان که از این وضعیت بیخبر هستند و تصور میکنند که مشکل خودرو حل شده است. در این شرایط ورود خودرو به جادهها و حتی خیابانهای شهری بسیار خطرناک است و امکان وقوع هر خطری وجود دارد.»
وی در پایان بیان کرد: «این در حالی است که در صورت عدم تعمیر خودرو به هر شکل گاه برخی مدلها مجبور به توقف و خواب در تعمیرگاه میشوند. همین موضوع با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مشکلاتی را برای رانندگان به وجود میآورد و همان اندک بازار کار را هم از دست آنها خارج میکند.»