تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۴۶۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فرود عسگری مطرح کرد؛

بلاتکلیفی ۳ هزار کامیون در گمرک

‌می‌متالز - سرپرست معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به واردات بیش از ۱۱ هزار کامیون گفت: از این تعداد بیش از ۴ هزار کامیون ترخیص شده، ۴هزار و ۶۰۰ کامیون اظهار شده، ولی حدود ۳ هزار کامیون دیگر هنوز به گمرک اعلام نشده است.

به گزارش می‌متالز، فرود عسگری روز دوشنبه در خصوص آخرین روند از کامیون‌های دست دوم وارد شده به کشور با بیان این مطلب افزود: از حیث امور گمرکی، کار اظهار و ترخیص این کامیون‌ها روان است؛ در پس ورود این کامیون‌ها مشکلات فراوانی در خصوص بحث استاندارد، آلایندگی محیط زیست، ستاد حمل و نقل سوخت، اسقاط خودرو‌های فرسوده و ... وجود داشت و مقداری زمان برد تا با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، امور مربوط به آن‌ها تسهیل شود.

وی واردات این کامیون‌ها را امتیازی برای واردکننده توصیف کرد و توضیح داد: وارد کننده به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، ۲۵ درصد تخفیف در سود بازرگانی هم خواهد داشت.

سرپرست معاون فنی گمرک ادامه داد: در دولت قبل، مسوولین گمرک به درستی اقداماتی را انجام دادند تا روند واردات این کامیون‌ها تسهیل شده و در گمرک متوقف نشود؛ این اقدامات هزینه انبارداری و بسیاری از هزینه‌های دیگر واردکنندگان را کاهش داد. براساس این تصمیمات، بعد از اخذ پروانه، مجوز‌های لازم را بعد از ترخیص و در زمان پلاک کردن کامیون‌ها به گمرک ارائه می‌کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: در گمرک هر اقدام لازمی را برای کمک به واردکنندگان و کامیون‌داران از نظر ارزشگذاری، سرعت کار و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها انجام دادیم.

وی تعداد کامیون‌های وارد شده دست دوم را بیش از ۱۱ هزار کامیون عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون بیش از ۴ هزار کامیون از این تعداد با اخذ مجوز‌های لازم از گمرک ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۶۰۰ کامیون به گمرک اظهار شده و منتظر تعیین تکلیف هستند و با این حساب تکلیف بیش از ۸هزار عدد از این کامیون‌ها مشخص شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: با این حال کماکان حدود ۳ هزار کامیون هنوز به گمرک اظهار نشده است؛ این کامیون‌ها وارد و قبض شده و ما منتظر هستیم تا مالکان آن‌ها بیایند و آن‌ها را قبض انبار کنند.

سرپرست معاونت فنی گمرک خاطرنشان کرد: واردکنندگان این کامیون‌ها طبق قانون ۲ ماه مهلت دارند تا این کامیون‌ها را اعلام کنند و بعد از آن، گمرک ناچار خواهد بود آن را به سازمان اموال تملیکی اظهار کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده