به گزارش میمتالز، بازار خودروهای تجاری همچنان سردرگم و بیرونقتر از همیشه به کار خود ادامه میدهد. تمام انتظارات مالکان خودروهای فرسوده برای نوسازی ناوگان و البته متقاضیان خودروهای صفر یا کارکرده، به نظر میرسد در ماههای اخیر در مواجهه با قیمتهای گزاف و عدم نظارت بر بازار و رویه واردات کارکردههای اروپایی، برآورده نشده است. در همین راستا یکی از فعالان این بازار به روزنامه «دنیایخودرو» گفت عامل اصلی آشفتگی در بازار تجاریها را باید در حضور دلالان و اجرای طرحهای نیمهکاره دانست که دست متقاضیان واقعی را از بازار کوتاه کرده است.
یکی از فعالان بازار خودروهای سنگین و نیمهسنگین اعلام کرد هنوز آثار چندانی از عرضه مدلهای کارکرده اروپایی به بازار داخلی دیده نمیشود. حسن رضوانی در ادامه گفت: «گرچه انتظار میرفت با ورود این خودروها به بازار داخلی قیمتها کاهش یابد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و به نظر میرسد بازار در انتظار این خودروها، بیش از پیش به خواب فرو رفته باشد.» این کارشناس و فعال بازار خودروهای تجاری کشور همچنین بیان کرد: «بهرغم آنکه در یک ماه اخیر ترخیص کامیونهای کارکرده شدت گرفت، اما این مدلها به دست مشتریان واقعی نرسیده و شاید بتوان گفت دلالان مانع از توزیع درست این خودروها در بازار شدهاند.»
بهگفته رضوانی آنچه بیشترین تاثیر را بر روند خرید و فروش خودروهای تجاری نهتنها در چند ماه اخیر برای طی یکی، دو سال گذشته داشته، افزایش بیرویه و دور از انتظار قیمتها بوده است. وی در این خصوص عنوان کرد: «قیمت نه آنکه در کوتاهمدت بلکه در چند سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است.» وی تصریح کرد: «همین قیمتهای نهایی باعث شده است امکان خرید خودروهای صفرکیلومتر برای متقاضیان به حداقل ممکن برسد. این در حالی است که در سالهای گذشته بهویژه در دوران برجام، بازار این خودروها شرایط بسیار بهتری را تجربه میکرد.» رضوانی گفت: «گرچه در همان سالها هم ادعا میشد بازار و صنعت تجاریها در مقایسه با سواریها شرایط بحرانی دارد، اما امید به همکاری با شرکتهای خارجی و بهبود اوضاع اقتصادی باعث شده بود شاهد رونق بیشتری نسبت به امروز در این بازار باشیم.»
وی درخصوص راهکار خروج بازار خودروهای تجاری از شرایط فعلی اظهار کرد: «تنها راهی که بتوان این بازار را حداقل به شرایط سالهای ۹۳ و ۹۴ برگرداند، این است که دولت حمایتهای بیدریغی نسبت به این بازار داشته باشد.» این فعال بازار خودروهای تجاری کشور تصریح کرد: «هر از چندگاهی ازسوی دولت یا سازمانهای مربوطه طرحهایی به منظور نوسازی ناوگان تجاری عنوان میشود، اما تقریبا میتوان گفت تمام این طرحها در مراحل ابتدایی خود بینتیجه باقی میمانند.» وی اظهار کرد: «بینتیجه ماندن، تنها اثر اجرای این طرحها نیست بلکه آشفتگی بیش از پیش بازار را میتوان تاثیر اصلی طرحهای بیسروسامان در سالهای اخیر دانست.» وی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان گفت: «زمانیکه طرح نوسازی اواخر سال ۹۶ و از سوی ریاستجمهوری وقت مطرح شد، اندک خریدوفروش در بازار خودروهای تجاری به امید دستیابی به خودروهای صفرکیلومتر با ۵۰ درصد تسهیلات دولتی، متوقف شد.» وی توضیح داد: «بعد از آن در سال ۹۷ زمزمه اعمال دوباره تحریمها علیه ایران شنیده شد، نهتنها طرح نوسازی از سوی دولت ادامه پیدا نکرد و به سرانجام نرسید بلکه همان فروش معمولی هم در بازار داخلی از بین رفت.»
وی همچنین به طرح نوسازی از طریق واردات کامیونهای کارکرده اشاره و عنوان کرد: «در تازهترین اقدام قرار است نوسازی از طریق کامیونهای کارکرده اروپایی انجام شود، اما فارغ از آنکه این طرح چه اشکالاتی به همراه دارد باید گفت این طرح در گام نخست سرعت لازم برای مقابله با فرسودههای موجود در ناوگان کشور را ندارد.» وی عنوان کرد: «این در حالی است که دلالان بر این بازار چنبره زدهاند و قوانین بهگونهای است که راه را برای فعالیت آنها بیش از پیش هموار میکند.» رضوانی بیان کرد: «قیمتهای نجومی را میتوان نتیجه حضور این افراد در مسیر نوسازی عنوان کرد که باعث شده است متقاضیان و مصرفکنندگان واقعی راه دشواری برای دستیابی به این خودروها داشته باشد.» وی در پایان گفت: «این موضوع را هم باید در نظر گرفت که قوانین دستوپاگیر و گاه نامشخص در طرح نوسازی از طریق واردات، انگیزه خریداران واقعی را به شدت کاهش داده، این در حالی است که این افراد به سختی امکان خرید این خودروها را خواهند داشت و تنها میتوانند با هزینههای گزاف، خودروهایی را دریافت کنند که دو یا سه سال در بازار سه شیف اروپا کار کردهاند، اما الان قرار است بدون خدمات پس از فروش و قطعات مشخصی به دست آنها برسد.»