به گزارش میمتالز، دبیر کانونهای انجمنهای صنفی حمل کالای کشور ضمن اشاره به ضرورت شفافسازی و ضابطهمندی قراردادهای میان واردکنندگان و متقاضیان گفت: «پس از ورود دادستانی تهران و با پیگیریهای جدی معاون فنی گمرک فرآیند ترخیص کامیونهای وارداتی شفاف شده و ظرف دو هفته آینده انجام خواهد شد.» احمد کریمی درخصوص وضعیت ترخیص ۶ هزار کامیون وارداتی از گمرکات کشور اظهار کرد: «پس از ورود دادستانی تهران و تعیین تکلیف ارگانهای ذیمدخل با ترخیص، فرآیند ترخیص شفاف شده و سرعت گرفته است.» وی اظهار کرد: «در جهت حذف اقدامات زاید و کوتاه کردن مدت زمان اجرای مراحل ترخیص اقدام شده و تا مرحله نهایی معرفی کامیونهای فرسوده توسط متقاضیان که ممکن است با تاخیر همراه باشد، با پیگیری جدی آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران و ورود دادستانی نسبت به تمکین مجموعهها از انجام وظایف قانونی در زمان مقرر اقدام شد.» دبیر کانونهای انجمنهای صنفی حمل کالای کشور گفت: «پیشبینی میشود ظرف دو هفته آینده ترخیص کامیونهای وارداتی انجام شود، ضمن اینکه باید تعریف شفاف و ضابطهمندی از روابط میان متقاضی و واردکننده به دلیل عدم قطعیت قیمت و زمان تحویل و همچنین عدم شفافیت وظایف واردکننده ارائه شود که هفته آینده از طریق واحد حقوقی انجمن به سازمان راهداری و از طریق این سازمان به سه گروه شرکتهای واردکننده اعم از خودروساز، واردکننده و شرکت حملونقل ابلاغ خواهد شد تا از این پس قراردادهای مربوطه در قالب جدید تنظیم شوند.»
کریمی از تداوم واردات کامیونهای سه سال کارکرد به گمرکات کشور پس از ترخیص ۶ هزار دستگاه کامیون خبر داد و افزود: «کامیون بنز یکی از ناوگانهای وارداتی پرمتقاضی است که تامین خدمات پس از فروش آنها بر عهده ایران خودرو دیزل بوده و اکنون ۱۲۰ دستگاه از این ناوگان وارد کشور شده، اما همچنان در انتظار صدور تاییدیه از سوی این شرکت هستیم.»
وی در پایان تصریح کرد: «کامیونهای سهسال کارکرد اروپایی از سال ساخت ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ برندهای داف رنو و ولوو را شامل میشوند. درحالحاضر با حجم انبوهی از کامیونهای فرسوده مواجه هستیم، به طوری که کشور تبدیل به پارکینگ خودروهای فرسوده شده و اگر بخواهیم به ۶ هزار دستگاه وارداتی اکتفا کنیم، عملا در بحث نوسازی اقدامی صورت نگرفته است. ضمن اینکه، سایر شرکتهای واردکننده که هنوز ظرفیت واردات آنها به حد نصاب نرسیده، میتوانند نسبت به واردات اقدام کنند.»