تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۳۱۳۹۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مهلت دادستانی از نیمه گذشت

۶ هزار کامیون در گیرودار ترخیص

‌می‌متالز - کامیون‌های وارداتی که بیش از یک‌سال است به گمرکات کشور رسیده‌اند و هنوز موفق به ترخیص نشده‌اند، همچنان با مشکلات بسیاری همراه هستند.

به گزارش می‌متالز، کامیون‌های وارداتی که بیش از یک‌سال است به گمرکات کشور رسیده‌اند و هنوز موفق به ترخیص نشده‌اند، همچنان با مشکلات بسیاری همراه هستند. بعد از آن‌که دادستانی به بحث ترخیص کامیون‌های وارداتی مانده در گمرک ورود کرد، قرار بر آن شد تا طی یک ضرب‌الاجل تا پایان مهرماه سال جاری تمام این خودرو‌ها ترخیص شوند. براساس زمان مشخص‌شده از سوی دادستانی باید ۶ هزار دستگاه کامیون از گمرکات ترخیص شده و وارد بازار کشور شوند. حالا بعد از رسیدن به میانه‌های این مهلت آن طور که شنیده‌ها حاکی است، هنوز خودرو‌های چندانی از گمرک ترخیص نشده‌اند که شاید روند طولانی بوروکراسی را بتوان عامل اصلی این سرعت پایین دانست. این در حالی است که اظهارنظر‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد. اما در تازه‌ترین اظهارنظر احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: هنوز تعداد چندانی از این خودرو‌ها از گمرک ترخیص نشده است.

عامل اصلی رسوب کامیون‌ها در گمرک چیست؟

فرامرز مداح؛ قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص وضعیت ترخیص کامیون‌های کارکرده اروپایی و موانع موجود بر سر راه آن‌ها اعلام کرد: «یکی از اصلی‌ترین عوامل ترخیص این کامیون‌ها، شفاف نبودن منشأ ارزی است که واردکنندگان برای خرید این کامیون‌ها استفاده کردند و اگر این مشکل حل شود، می‌توان کامیون‌های رسوبیِ وارداتی را ترخیص کرد و در اختیار کامیونداران برای نوسازی ناوگان قرار داد.»
این موضوع بعد از ورود دادستانی به سازمان‌های ذیربط تکلیف شد تا به‌عنوان یک مشکل از سر راه ترخیص این خودرو‌ها برداشته شود. ازسوی‌دیگر، مهرداد ارونقی؛ معاون گمرک ایران به‌تازگی در این خصوص گفت: «طبق آخرین گزارش‌ها، تعداد کامیون‌های رسوبی در ۹ گمرک بیش از ۶۰۰۰ دستگاه است که درحال‌حاضر بیش از ۱۳۰۰ دستگاه از این کامیون‌های وارداتی فقط در گمرک تهران یا همان شهریار سابق رسوب کرده است.»
وی افزود: «براساس پیگیری‌های گمرک از واردکنندگان کامیون‌های رسوبی در گمرک تهران، تمام شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند تا پایان مهرماه جاری کامیون‌های خود را ترخیص کنند.»

استعلامات حمایتی برای ترخیص کامیون‌ها

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درخصوص وضعیت ترخیص کامیون‌های کارکرده بعد از گذشت دو هفته از ضرب‌الاجل دادستانی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «تعداد محدودی از کامیون‌های مانده در گمرک ترخیص شده است که بسیار کمتر از انتظار ما بود.» احمد کریمی در ادامه بیان کرد: «در حالی ترخیص کامیون‌ها هنوز تسریع نشده که دادستانی هم تاکید بسیاری بر این موضوع داشته است.» وی دلیل اصلی توقف این کامیون‌ها را به رغم دستور دادستانی برخی اقدامات اداری دانست و بیان کرد: «باید استعلاماتی از وزارت صمت و سازمان حمایت و سایر سازمان‌ها گرفته شود که در انتظار آن‌ها هستیم تا این فرآیند تکمیل شده و کامیون‌ها از گمرک ترخیص شوند.»

عدم اجازه دلالان و تاثیر مثبت واردات بر کامیون‌ها

وی درخصوص تاثیر ضرب‌الاجل دادستانی روی ترخیص کامیون‌ها اظهار کرد: «این که کامیون‌ها ترخیص شوند، بخشی از مشکل را حل می‌کند. اما بخش عمده این مشکل باقی خواهد ماند، چراکه مناسبات بین خریداران و واردکنندگان تعریف درستی ندارد.» کریمی در ادامه عنوان کرد: «واردکنندگان نیم‌نگاهی به بازار کامیون کشور دارند و نرخ کامیون‌های وارداتی را براساس آن‌ها تعریف می‌کنند که تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت.» وی بیان کرد: «قرار بود با واردات این کامیون‌ها نرخ بازار شکسته شود، اما متاسفانه عده‌ای دلال اجازه این اتفاق را نمی‌دهند و به‌نوعی با حفظ نرخ بازار قیمت‌ها را مدیریت می‌کنند.»

دادستانی به قیمت کامیون‌های وارداتی ورود نمی‌کند

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به نقش راهداری در مشکلات بعد از ترخیص کامیون‌های وارداتی تصریح کرد: «سازمان راهداری به‌عنوان متولی باید برای این اتفاق هم چاره‌اندیشی کند.» وی ادامه داد: «مشکلات قبل از ترخیص به دست دادستانی حل شد، اما به‌نظر نمی‌رسد دادستانی به بخش قیمت‌ها ورود کند.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «در واقع در این بخش سازمان راهداری مقصر است و نقص‌های بسیاری دارد. این سازمان باید از ابتدا برخی مسائل را در نظر می‌گرفت تا در این بخش کار به این شکل پیش نرود.»

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده