تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۵۴۱۷
سرویس خبر : انرژی
عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر:

دولت به جای حق نکاشت وام کم بهره برای احداث مزارع خورشیدی اعطا کند

می متالز - عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیراتاق بازرگانی گفت:دولت به جای اعطای یارانه و حق نکاشت باید وام های با بهره کم و بدون آورده برای احداث مزارع خورشیدی و بادی برای کشاورزان در نظر بگیرد.
دولت به جای حق نکاشت وام کم بهره برای احداث مزارع خورشیدی اعطا کند

به گزارش می متالز، کیوان پورکیان در نشست تخصصی نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور با اشاره به اینکه مساحت استان اصفهان برابر ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع و دو برابر مساحت کشور هلند است گفت: این استان با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰ ساعت آفتابی در طول سال دارای پتانسیل فراوان خورشیدی است، اما تاکنون فقط یک نیروگاه 10 مگاواتی در منطفه جرقویه، یک نیروگاه یک مگاواتی در کاشان نصب شده است.

وی با اشاره به زمین‌های کشاورزی منطقه شرقی استان افزود: وضعیت کشاورزی در این زمین ها سال به سال وخیم تر می‌شود و دیگر کشاورزی به دلیل کمبود آب امکان پذیر نیست؛ دولت برای کشاورزان این منطقه یارانه یا همان حق نکاشت در نظر گرفته است که جوابگوی زندگی کشاورزان نیست.

به گفته وی،دولت تا چند سال می خواهد به کشاورزان حق نکاشت بدهد و آیا بودجه اش کفاف می‌دهد؟

پورکیان در ادامه خاطر نشان کرد : یکی از راه حل ها برای بحران کشاورزان استان اصفهان، احداث مزارع خورشیدی در زمین‌های کشاورزی است؛ اگر دولت بتواند وام مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد، این مزارع خورشیدی روی همان زمین‌هایی که کشاورزی دیگر امکان پذیر نیست، احداث شده و برای 20 سال برق تولید می کنند و برای کشاورز درآمد دارد. دولت نیز از برق تولید شده استفاده می‌کند.

وی افزود: در ضمن، دولت برای 20 سال مطمئن است که برای کشاورزی در این منطفه دیگر آبی مصرف نمی شود و سفره‌های زیرزمینی برای 20 سال فرصت دارند که به سطح اولیه باز گردند و این از لحاظ استراتژیک برای کشور بسیار مهم است.

عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی های تجدیدپذیر گفت: دولت بجای اعطای یارانه و حق نکاشت، می‌باید، وام‌های با بهره کم و بدون آورده برای احداث مزارع خورشیدی و بادی برای کشاورزان در نظر بگیرد و نیز منابع جدید برای خرید برق تجدیدپذیر تامین کند.

همچنین سید محمد جواد موسوی عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: با توجه به احداث حدود 200 سامانه 5 کیلووات در استان کرمان شهرستان راور و روستاهای آن می توان مزایای انعقاد قرار داد ٢٠ ساله تولید برق با وزارت نیرو، درآمد زایی پایدار به مدت ٢٠ سال براى خانوار،تولید برق به عنوان یک کالای استراتژیک به خصوص در اوج مصرف تابستان و ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزانی که به دلیل محدودیت آب امکان کشاورزی ندارند را برای احداث سامانه های خورشیدی در مناطق کمتر توسعه یافته بر شمرد.

وی با اشاره به مشکل بودجه برای انرژی های تجدیدپذیر افزود: با توجه به آنکه در حال حاضر منابع درآمدی بابت خرید برق تجدیدپذیر صرفا از محل عوارض برق مصرفی خانوار است، این موضوع باعث ایجاد محدودیت منابع گردیده و با توسعه این صنعت قطعا منابع تجدیدپذیر دچار کسری بودجه شده و در نهایت سرمایه گذاران این بخش که عمدتا از اقشار آسیب پذیر و مستمری بگیران سازمانهای حمایتی هستند به مشکل بر خواهند خورد.

وی افزود: ضمنا با توجه به آنکه تولید برق تجدید پذیر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اختصاص منابع حاصل از صرفه جویی سوخت نیز می تواند بعنوان بخشی از منابع مکمل قرار گیرد.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر اضافه کرد: برای ایجاد کسب و کار جدید و توسعه اشتغال از طریق انرژی های تجدید پذیر، پیشنهاد می شود تا قسمتی از منابع بودجه قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در اختیار انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گیرد و در صورت امکان، برای خرید برق تجدیدپذیر اختصاص داده شود یا برای پیش خرید برق سیستم‌های تجدیدپذیر برای 3 تا 4 سال در نظر گرفته شود تا بدین شکل موانع مالی ساتبا نیز تا حدی رفع شود.

عناوین برگزیده