تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۵۴۲۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش صادرات محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - صادرات محصولات فولادی یکی از روش‌های کسب درآمد برای کشور به حساب می‌آید که در بین شرکت‌های فولادی دو شرکت فولاد خراسان و خوزستان از مهم‌ترین صادرکنندگان محصولات فولادی هستند که بخشی از اقتصاد کشور بر پایه فعالیت آن‌ها می‌چرخد. مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۰ توانست رشد ۱۴ درصدی و شرکت فولاد خوزستان نیز افزایش ۳۸ درصدی را در بخش صادرات محصولات خود به ثبت برساند.

رشد ۶۱۰ درصدی صادرات محصولات سبک ساختمانی

به گزارش می متالز، مجتمع فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور به حساب می‌آید. ازجمله تولیدات این شرکت فولادی می‌توان به محصولات سبک ساختمانی، شمش، آهن اسفنجی، بریکت و گندله اشاره کرد که در سال ۱۴۰۰ تولید کرده و در بازار‌های داخلی و خارجی مورد معامله قرار داده است.

مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۰ توانست ۵۳۵ هزار و ۳۲۵ تن محصولات سبک ساختمانی را تولید کند که از این میزان ۷۹ هزار و ۴۳۱ تن را صادر کرد. میزان تولید محصولات سبک ساختمانی در سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۴۹۹ هزار و ۷۴۱ تن برآورد شده است که مقایسه میزان تولید این محصول در دو سال متوالی ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. شرکت فولاد خراسان در سال ۱۳۹۹ نیز توانست چیزی حدود ۱۱ هزار و ۱۸۵ تن محصول سبک ساختمانی را صادر کند و این شرکت در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۱۰ درصد رشد در میزان صادرات این محصول را به ثبت رساند.

نمودار ۱ میزان صادرات محصولات مجتمع فولاد خراسان را در دو سال متوالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. براساس این نمودار شرکت فولاد خراسان در سال ۱۳۹۹ توانست ۴۲۴ هزار و ۶۵۹ تن شمش تولید کند که از این میزان ۱۴۹ هزار و ۸۹۷ تن را صادر کرد. این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز ۳۰۲ هزار و ۱۱۰ تن شمش را تولید و ۱۰۴ هزار و ۹۷۷ تن را وارد بازار‌های بین‌المللی کرد. شرکت فولاد خراسان به ترتیب در میزان تولید و صادرات شمش در دو سال متوالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توانست ۲۹ درصد افت و ۳۰ درصد کاهش را به ثبت برساند.

شرکت فولاد خراسان در مجموع توانست سال گذشته ۱۸۴ هزار و ۴۰۸ تن از محصولات خود را صادر کند و نسبت به مجموع صادرات در سال ۱۳۹۹ با میزان ۱۶۱ هزار و ۸۲ تن ۱۴ درصد رشد را گزارش می‌کند. به طور کلی مجموع درآمد حاصل از صادرات این شرکت در سال گذشته چیزی حدود ۲۳ هزار و ۸۵۳ میلیارد و ۵۸۲ میلیون ریال برآورد شده است که نسبت به درآمد صادراتی سال ۱۳۹۹، ۶۳ درصد افزایش را گزارش می‌کند.

صادرات اسلب ۱۴۴ درصد افزایش داشت

براساس نمودار ۲، بررسی میزان صادرات شرکت فولاد خوزستان در دوره یک ساله منتهی به ۳۰ اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این شرکت در دوره مورد بررسی توانست یک میلیون و ۷۵۰ هزار و ۶۱۵ تن اسلب تولید کند که نسبت به تولید این محصول در سال ۱۳۹۹ با میزان یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۵۰ تن، ۵/ ۱۸ درصد رشد به ثبت رسانده است. این شرکت در سال گذشته یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۳۶ تن و در سال ۱۳۹۹ نیز ۴۶۳ هزار و ۱۷۵ تن اسلب را صادر کرد که مقایسه این دو آمار رشد ۱۴۴ درصدی صادرات اسلب را نشان می‌دهد.

همچنین نمودار ۲ میزان صادرات بلوم و بیلت شرکت فولاد خوزستان را در دو سال متوالی نشان می‌دهد. این شرکت درسال ۱۴۰۰ توانست یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۱۰۳ تن بلوم و بیلت تولید کند و از این میزان ۹۲۲ هزار و ۶۶۴ تن را صادر کرد. همچنین این شرکت در دوره یک ساله ۱۳۹۹ نیز میزان ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۸۶ تن بلوم و بیلت تولید و یک میلیون و ۳۸ هزار و ۴۹۰ تن را صادر کرد. میزان تولید و صادرات این محصول در دو سال متوالی به ترتیب ۳۱ و ۱۱ درصد افت داشته است.

شرکت فولاد خوزستان در دوره یک ساله منتهی به ۳۰ اسفند ۱۴۰۰ توانست ۴۰ هزار و ۶۴۴ تن آهن‌اسفنجی خریداری شده را صادر کند.

در مجموع این شرکت توانست در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۴۴ تن را صادر کند و نسبت به مجموع صادرات در سال ۱۳۹۹ با میزان یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۲۷ تن، ۳۸ درصد افزایش را به ثبت برساند. شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته نیز ۲۹۵ هزار و ۵۲۳ میلیارد و ۵۹۶ میلیون ریال از صادرات درآمد کسب کرد که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۲۱ درصدی را گزارش می‌کند.

افزایش صادرات محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰

 

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده