تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۵۴۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دولت چگونه در بازار سرمایه نقش بازی می‌کند؟

می متالز - با جداسازی موسسات و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از شرکت‌های مرتبط با دولت، کماکان وزن بیشتری به شرکت‌ها و موسساتی که به شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها تعلق دارند یا تحت کنترل آن‌ها هستند تعلق می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، حسین میری کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش وزارتخانه‌ها در بازار سرمایه به خبرنگار بورس امروز عنوان کرد: با نگاهی به لیست وزارتخانه‌ها خواهیم دید که برخی از وزارتخانه‌ها در بازار سرمایه نقشی ندارند و یا نقش آن‌ها بسیار کم رنگ است مانند وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ، وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه و تا حدودی هم وزارت آموزش و پرورش.

وی ارتباط این وزارتخانه‌ها با بازار سرمایه را از طریق شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی عنوان کرد که یا در آن‌ها سهام دارند یا مانند وزارت خانه‌های اقتصاد، نیرو، و وزارت راه و شهر سازی مبادرت به انتشار اوراق در بازار سرمایه می‌کنند در نتیجه این وزارتخانه‌ها سهم بالایی در بازار سرمایه دارند.

میری ادامه داد: با جداسازی موسسات و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از شرکت‌های مرتبط با دولت، کماکان وزن بیشتری به شرکت‌ها و موسساتی که به شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها تعلق دارند یا تحت کنترل آن‌ها هستند تعلق می‌گیرد.

وی از وزارت خانه‌های امور اقتصاد، تعاون کار و رفاه اجتماعی به واسطه سازمان تامین اجتماعی، وزارت صنعت و معدن و تجارت به واسطه اردوگاه‌هایی که در حوزه معدن و خودرو و سایر زمینه‌ها دارند، وزارت نفت، وزارت نیرو و تاحدودی هم وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از طریق زیر مجموعه‌هایی مانند ساتا و شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان وزارت خانه‌هایی نام برد که در میان سایر وزارت خانه از بیشترین سهم شرکت‌ها در بازار سرمایه برخوردارند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بیشترین و شاید رتبه اول نقش وزارتخانه‌ها در بازار سرمایه به وزارت امور اقتصاد و دارایی تعلق دارد؛ ادامه داد: وزارت اقتصاد در حوزه وضع مقررات و هم در حوزه اداری شرکت‌ها و موسسات پذیرفته شده در بورس دارای حجم و سهم بالایی است.

وی رتبه بندی و نقش سایر وزارتخانه‌هایی که شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های متعلق به آن‌ها در بورس پذیرفته شده اند، را با دشواری اعلام و اضافه کرد:، اما وزارت تعاون در این بازار نقش بسیار بالایی به واسطه هلدینگ شستا و زیرمجموعه‌های شستا در اختیار دارد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده