تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۵۵۲۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
دستورالعمل‌های جدید گیج کننده است؛

طرح عوارض جدید صادراتی ایران باعث سردرگمی در بازار فولاد می‌شود

‌می‌متالز - وزارت صنایع، معادن و تجارت ایران اوایل هفته جاری تعرفه‌های صادراتی جدیدی بر محصولات مختلف از جمله مواد اولیه فولادسازی و محصولات فولادی وضع کرده است، اما منبع خبری گزارش دادند که در مورد روش محاسبه عوارض اعلام شده، در بازار سردرگمی زیادی وجود داشت و ظاهرا این بخشنامه ابهامات زیادی به همراه دارد.

تلاشی از سوی دولت برای ایجاد درآمد جدید برای پوشش کسری بودجه

به گزارش می‌متالز، این عوارض از ۲۱ مارس که آغاز سال نوی ایرانی بود به ماسبق اعمال می‌شود و تا ۳۱ ژوئن ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

وضع تعرفه‌ها توسط مقامات ایرانی در ماه مارس به عنوان راهی برای اطمینان از در دسترس بودن مواد برای خریداران محلی، در بحبوحه افزایش قیمت‌های جهانی ناشی از جنگ در اوکراین در نظر گرفته شد، اما برخی از فعالان بازار آن را تلاشی از سوی دولت برای ایجاد درآمد جدید برای پوشش کسری بودجه می‌دانستند.

سنگ آهن (۶۲ – ۵۸ درصد آهن)، گلوله‌های سنگ آهن، آهن احیای مستقیم (DRI)، شمش، دال، میلگرد، سیم مفتول، تیر‌ها و مقاطع و همچنین محصولات مختلف فولادی تخت – مانند نورد گرم، سرد- کلاف نورد و گالوانیزه – از جمله محصولات مشمول عوارض بودند.

سردرگمی در محاسبات

در مورد روش محاسبه عوارض در بازار سردرگمی زیادی وجود داشت.

یک منبع خبری گفت: “دستورالعمل‌های منتشر شده توسط دولت به گمرکات بسیار گیج کننده است. ”

طبق نسخه اول دستورالعمل گزارش شده توسط منابع بازار، عوارض بر اساس درصد اختلاف قیمت شاخص و قیمت فروش فعلی تعیین می‌شود.

قیمت‌های شاخص بر اساس میانگین قیمت‌های بازار در دسامبر ۲۰۲۱ است و عوارض باید بر ارزش‌های فعلی دلار در هر تن فوب اعمال شود.

بر اساس اطلاعات دریافتی از بازار، در حالت اول، عوارض صادراتی می‌تواند تا ۱۱ درصد برای آهن احیای مستقیم، ۱۷ درصد برای بیلت، ۲۲ درصد برای دال، ۸ درصد برای میلگرد و تیرآهن و ۵ درصد برای مقاطع و محصولات فولادی تخت.

اما در مورد حالت دوم از دریافت عوارض شده توسط فعالان بازار آمده است که این عوارض تنها بر مقدار مازاد بر قیمت شاخص اعمال می‌شود.

این بخشنامه میانگین قیمت بیلت صادراتی در ماه دسامبر را ۵۵۰ دلار در هر تن فوب نشان می‌دهد.

یکی از تاجران دراین خصوص گفت: مناقصه یک کارخانه در هفته گذشته با قیمت ۷۲۰ دلار در هر تن فوب بسته شد، بنابراین باید درصد [مشخص شده]را ۱۷۰ دلار در هر تن به عنوان مالیات صادراتی بپردازد.

یک منبع محلی نیز گفت: صبر کنید تا ما [این]دستورالعمل را بفهمیم، و افزود که انتظار می‌رود وزارتخانه مربوطه توضیحاتی را منتشر کند.

نقد فعالان بازار / بازار‌های بین‌المللی پول بیشتری نخواهند داد

این اقدام دولت به هر نحوی انتقادات زیادی را از سوی فعالان بازار فولاد برانگیخت. برخی از فعالان بازار فولاد گفتند صنعت در ایران با مازاد ظرفیت مواجه است و هرگونه محدودیت صادراتی بر آن اثر منفی خواهد داشت.

یک منبع خبری گفت: “بازار‌ها اخیرا شروع به نرم شدن کرده اند، بنابراین زمان خوبی برای این عدم اطمینان نیست. ”

یک منبع دیگر افزود: «بازار‌های بین‌المللی پول بیشتری نخواهند داد، بنابراین اساساً همه پیشنهاد‌ها شامل تخفیف مالیات صادراتی می‌شوند».

گزارش تولید محصولات فولادی ایران

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ایسپا)، تولید محصولات نیمه تمام فولادی کشور در ۱۱ ماهه سال گذشته (۳۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰) بالغ بر ۲۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تن بوده است و نسبت به سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است.

تولید فولاد تمام شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش یافت و به ۱۸.۰۳ میلیون تن رسید.

در همان زمان، ایران ۶.۷۶ میلیون تن مواد فولادی نیمه تمام صادر کرد که از این میزان ۴.۶۲ میلیون تن بیلت (۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل) و ۲.۱۴ میلیون تن اسلب (۴۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل) بود.

فروش محصولات فولادی تمام شده در خارج از کشور با ۱۴ درصد افزایش سالانه به ۳ میلیون تن رسید. این امر عمدتاً به دلیل فروش بالاتر محصولات فولادی بلند ۲.۴۸ میلیون تن است که ۲۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در همین حال، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد که فروش آهن احیای مستقیم DRI با ۲۰ درصد افزایش سالانه به ۹۸۰۰۰۰ تن رسیده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده