تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۵۵۳۱۳
سرویس خبر : انرژی

اعلام حالت فوق‌العاده در بزرگترین میدان نفتی لیبی

‌می‌متالز - شرکت ملی نفت لیبی در یکی از مهمترین میادین نفتی خود حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، در جریان اعتراضاتی که به توقف تولید در میدان نفتی الفیل و دو ترمینال صادرات نفت لیبی منجر شد، میدان نفتی الشراره با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز با مشکل روبه‌رو شد. بر اساس اعلام شرکت ملی نفت لیبی، کارگران این میدان نفتی از سوی گروهی از مخالفان تحت فشار قرار گرفتند تا تولید را متوقف کنند. با این اتفاق، شرکت ملی نفت لیبی قادر به ایفای تعهدات خود نخواهد بود؛ بنابراین ناچار است در این میدان نفتی حالت فوق‌العاده اعلام کند. الشراره بزرگترین میدان نفتی لیبی است و توقف فعالیت آن به معنای تعلیق تمامی فعالیت‌های تولیدی و صادراتی نفت این کشور است.

یکشنبه گذشته شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده بود که بارگیری نفت خام از دو ترمینال نفتی این کشور به دلیل اعتراضات ضددولتی به حال تعلیق درآمده است. فعالیت ترمینال ملیته پس از توقف تولید میدان نفتی الفیل به حال تعلیق درآمد. همچنین ترمینال صادراتی الزویتینه نیز در جریان اعتراضات تعطیل شد. معترضان خواستار استعفای نخست‌وزیر لیبی هستند.

شرکت ملی نفت لیبی برای دستیابی به تولید روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت خام برنامه‌ریزی کرده است، اما بروز تنش‌های سیاسی جدید، احتمال موفقیت این برنامه را به شدت کاهش داده است. گفته می‌شود، احتمال شعله‌ور شدن جنگ داخلی در این کشور وجود دارد. لیبی از ابتدای سال ۲۰۲۲ روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است.

در صورت وقوع یک جنگ داخلی دیگر در لیبی و توقف صادرات نفت این کشور، قیمت نفت خام بهانه دیگری برای افزایش پیدا خواهد کرد. امروز قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۱۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت خام سبک آمریکا نیز از مرز ۱۰۸ دلار گذشت.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده