تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۵۵۳۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت جعفری طهرانی

جنگ اوکراین، متغیر جدید بازار جهانی فولاد/ کدام فولادسازان بازنده اصلی جنگ اوکراین خواهند بود؟

‌می‌متالز - کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی در تحلیلی تأثیر جنگ اوکراین بر بازار جهانی فولاد را بررسی کرد. جعفری طهرانی در بخشی از این یادداشت نوشته است: طبق تحلیل بنیادی (Fundamental) ما با متغیر جدیدی در بازار فولاد و سنگ آهن مواجه هستیم که جنگ روسیه با اوکراین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده صادرات اوکراین به سمت اروپا بوده است و در نتیجه جنگ اوکراین، بیشترین لطمه به بازار اروپا و فولادسازان اروپایی وارد خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، متن کامل یادداشت کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی به شرح زیر است:

طبق تحلیل بنیادی (Fundamental) ما با متغیر جدیدی در بازار فولاد و سنگ آهن مواجه هستیم که جنگ روسیه با اوکراین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده صادرات اوکراین به سمت اروپا بوده است و در نتیجه جنگ اوکراین، بیشترین لطمه به بازار اروپا و فولادسازان اروپایی وارد خواهد شد.

اوکراین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن جهان است. با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و پیش‌زمینه این جنگ که حدود یک ماه به طول انجامید و آنقدر این قضیه حالت فرسایشی به خود گرفت که حتی ظاهرا خود اوکراین هم فکر نمی‌کرد که روسیه قصد حمله داشته باشد و باعث شده بود که به ظاهر اوکراین خود را بی‌تفاوت نشان دهد. اما حقیقت چیز دیگری بود. ما وقتی به صنعت اوکراین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در ماه ژانویه ۲۰۲۲، نه تنها صادرات سنگ آهن آن کشور بلکه صادرات فولاد، غلات و محصولات معدنی به اوج خود رسید و این آمار و ارقامی که خیلی بزرگ محسوب می‌شود بر اساس این برآورد است که بزودی جنگی رخ می‌دهد و می‌بایستی تولید و صادرات را به حداکثر رساند.

قدرت‌نمایی اوکراین با آمار جدید ذخایر سنگ آهن

یک سری اطلاعات هم اوکراین برای قدرت‌نمایی در ژانویه ۲۰۲۲ ارائه داد که برای اولین بار بود و این اطلاعات را هم سازمان زمین‌شناسی آمریکا تایید کرده است. حالا سوال این‌جا است که آیا این اطلاعات واقعی است یا برای اینکه اوکراین جزء کشور‌های متحد غرب یا اصطلاحا Allies بوده، این اطلاعات توسط سازمان ژئوفیزیک آمریکا تایید شده و به عنوان مثال اعلام کرده که ذخایر سنگ آهن اوکراین، دومین ذخایر بزرگ سنگ آهن جهان است. ما به این مسئله توجهی نداریم و طبق تجربه عملی و نظری که بنده در بازار دارم، خیلی از آمار‌های ارائه شده از بازار و حتی آن‌هایی که توسط سازمان‌های معتبر ممیزی شده هستند، چنین مشکلاتی دارند. چرا که در حال حاضر سیاست در عرصه جهانی بسیار تعیین‌کننده است و تمام مسائل، حتی گزارش تولید و صادراتی که کشور‌ها ارائه می‌دهند، رنگ و بویی از سیاست به خود گرفته است.

تأثیر جنگ بر زیرساخت‌های اوکراین

در سال ۱۴۰۱ جنگ روسیه و اوکراین تأثیرگذار است، ولی پیش‌بینی بنده این است که این جنگ فرسایشی نیست و قطعا تا نیمه یا حداکثر پایان ماه مارس ۲۰۲۱ وضعیت آن مشخص خواهد شد و اصلا امکان ادامه این جنگ، نه برای اوکراین و نه برای روسیه وجود ندارد. ولی به هرحال این جنگ، تأثیر خود را در بازار می‌گذارد به خاطر اینکه خیلی از صنایع زیربنایی اوکراین تخریب شده است و حمله روسیه تأثیر و تخریب ماندگاری را در صنعت و معدن و حتی تاسیسات زیربنایی از جمله جاده، ریل، بنادر، نیروگاه‌ها و … اوکراین به‌جای می‌گذارد و این مسئله برای کشوری که آمار بزرگی از ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده و نقش مهمی در بازار سنگ آهن و فولاد جهان و بویژه اروپا دارد، در بازار به طور قطع تأثیرگذار است.

بازار فولاد اروپا، بازنده اصلی جنگ اوکراین

البته نباید فراموش کنیم که عمده صادرات اوکراین به سمت اروپا بوده است و بیشترین لطمه به این بازار و فولادساز‌های اروپایی وارد خواهد شد. هر چند که فولادساز‌های چینی ممکن است که به طور موقت احساس خطر بکنند، ولی چین به قدر کافی قدرتمند است و همچنین هند که همچنان در بازار وجود دارد، نیاز‌های چین را در رابطه با گندله و سنگ آهن تأمین خواهد نمود؛ بنابراین بحران برای چین زیاد حاد نیست و تأثیر این مسئله بیشتر به متوجه اروپا است چرا که مواد اولیه اروپا در زمینه صنعت فولاد در خطر قرار گرفته است و این باعث افزایش هزینه تولید آن‌ها خواهد شد و وارد فاز قیمتی دوگانه در سنگ آهن خواهیم شد.

با بررسی شاخص‌های پلتس و متال بولتن که دو شاخص معرف کامودیتی‌ها در آسیا اقیانوسیه و اروپا هستند، متوجه می‌شویم پلتس، آسیا و استرالیا و متال بولتن اروپا را بیشتر پوشش می‌دهد. شاید به فازی برسیم که فاصله قیمت محصولات بالادستی شامل سنگ آهن-کنسانتره-گندله و حتی آهن اسفنجی (DRI) و بریکت گرم (HBI) در اروپا نسبت به آسیا افزایش قیمت بیشتری را داشته باشد که آن هم به علت مشکلاتی است که در منطقه CIS به ویژه اوکراین شاهد آن هستیم.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده