تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۵۵۶۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تولید فولاد در ایران دو برابر نیاز کشور است

‌می‌متالز - تقی پور به تولید فولاد اشاره و اظهار کرد: برخلاف دیگر محصولات صنعتی، به اندازه دو برابر نیاز مصرف کشور تولید فولاد داریم، امروز تولید فولاد کشور ۳۱ میلیون تن در سال است.

به گزارش می‌متالز، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو در خصوص قیمت آهن آلات با دکتر رضا تقی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

تقی پور با بیان اینکه بخشی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات مربوط به اقتصاد کلان کشور است که نمی‌توان خیلی کاری برای آن انجام داد گفت: از اسفند ماه ۱۳۹۸ که میلگرد سه هزا رو ۷۰۰ تومان بوده است به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در مرداد ۱۳۹۹ می‌رسد. طبیعتا در چنین افزایش قیمتی عوامل کلان اثرگذار نبوده اند.

وی با تصریح بر این موضوع که متاسفانه دولت وقت عملکرد خوبی در زمینه کنترل قیمت آهن آلات نداشت، اشاره کرد: میلگرد در اواخر سال ۱۳۹۹ در حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان فاصله قیمت درب کارخانه با قیمت بازار بود و این یک نابسامانی فاجعه بار محسوب می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو از ورود این کمیسیون از مرداد ماه ۱۳۹۹ گفت و بیان کرد: کمیسیون در آن زمان طرحی را ارائه داد که بر اساس آن کنترل در بازار آهن آلات ایجاد شود. بر اساس آن طرح، دولت موظف است با ابزار‌های کنترلی که در اختیار دارد، بازار را کنترل کند.

وی افزود: یکی از مفاهیم تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها است و مسئول و متولی اصلی آن دولت‌ها هستند. البته این به معنی قیمت دستوری نیست. بر خلاف نظر عده‌ای که فکر می‌کنند هر زمان از کنترل قیمت‌ها سخن می‌گوییم، از قیمت دستوری حرف می‌زنیم، کنترل قیمت به معنای استفاده از عوامل اقتصادی است.

تقی پور به تولید فولاد اشاره و اظهار کرد: بر خلاف دیگر محصولات صنعتی، به اندازه دو برابر نیاز مصرف کشور تولید فولاد داریم. امروز تولید فولاد کشور ۳۱ میلیون تن در سال است؛ در حالی که مصرف کشور ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن بیشتر نیست و بنابراین به هیچ وجه کمبود تولید فولاد در کشور نداریم. در حقیقت یکی از دلایل گرانی در حوزه فولاد صادرات بی رویه است که گا‌ها باعث کمبود فولاد شده است.

منبع: رادیو گفتگو

عناوین برگزیده