تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۵۵۶۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

دیدار اعضای هیات مدیره انجمن نورکاران فولادی ایران با معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت

‌می‌متالز - در این دیدار که سید علی محمد ابوئی نائب رئیس، رحیم کریمی، مصطفی عبدالهی عضو هیات مدیره و اباذر براری دبیر انجمن نورد کاران فولادی حضور داشتند مواردی از سوی اعضا مطرح و محتشمی پور نیز پس از استماع نظرات اعضا پاسخ‌های لازم را ارائه دادند.

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی پور در این جلسه ضمن تاکیر بر افزایش میزان ما بالتفاوت شمش با محصول نهایی تصریح کرد: این رقم برای میلگرد ۱۱ و برای سایر محصولات فولادی نظیر نبشی، ناودانی و تیرآهن ۱۴ درصد اعلام شده است و اگر میزان مارجین ۸ درصدی نیز در سال جاری برای محصولات رعایت نشده است حتما از سوی این معاونت پیگیری می‌شود که چرا بورس کالا این رقم را رعایت نکرده است.

همچنین وی در خصوص میزان عوارض بر صادرات نیز گفت: این اقدام در ستاد مطرح شده و این معاونت نیز نظراتی را در خصوص اعلام کرده، اما نظرات صنایع پایین دست و بالادست را نیز میشنویم البته موضوعاتی امکان اصلاح دارند، اما برخی از آن‌ها امکان اصلاح از سوی معاونت معادن و فرآوری مواد را ندارند و باید پیگیری شوند.

وی ادامه داد: در همین چند روزه نیز این معاونت پیگیر بحث قطعی برق واحد‌های فولادی بوده که از اردیبهشت ماه اعلام شده که قطع می شود چرا که با وجود اینکه ما جزو تولیدکنندگاه بزرگ انرژی هستیم، بزرگترین مصرف کننده نیزهستیم.

وی در پاسخ به گله گذاری اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص اینکه این معاونت تاکنون جلسه‌ای با این انجمن نداشته گفت: حجم زیاد کار‌های اداری به قدری زیاد بوده که این امکان را نداشتم ضمن اینکه ترجیح بر این بود که کار‌های عقب افتاده و میزان مراجعات کمتر شود و تبعا وقتی مشکلات حل شود مراجعات نیز کمتر خواهد شد.

سید علی محمد ابویی نائب رئیس هیات مدیره در خصوص ما به التفاوت قیمت شمش به میلگرد گفت: با این مارجین سود امکان تولید و همچنین صادرات وجود ندارد حال سوال این است با توجه به ما به التفاوت قیمت شمش به محصول که ۶ درصدد بوده چگونه دولت وضع عوارض بر صادرات ۸ درصدی تعیین کرده است؟

وی در این جلسه تاکید کرد: وزارت صمت در حالی برای صنعت فولاد تصمیم میگرد که از تشکل‌های مرتبط با زنجیره فولاد نظر خواهی در خصوص هیچ یک از مواردی که برای صنعت تصمیم میگیرد نمی‌کند و معاونت عادن وفرآوری مواد نیز تاکنون پاسخگوی انجمن نورد نبوده و هیچ جلسه‌ای با ما نداشته است.

کریم رحیمی عضو هیات مدیره در این نشست ضمن اعتراض به نحوه تعیین قیمت پایه از سوی بورس کالا برای محصولات پایین دست فولاد آن را غیر منطقی دانسته و اظهار داشتند، میانگین ما به التفاوت قیمت شمش با محصول فولادی سال گذشته حدود ۵ الی ۶ درصد بوده که این رقم در سال جاری به رغم تاکید وزارت صمت بر رقم ۸ درصد اعلام شد، اما طی این مدت؛ بورس کالا نه تنها تبعیت نکرده و بلکه ما به التفاوت قیمت شمش با برخی محصولات نظیر نبشی، ناودانی و تیرآهن منفی شده است وطی دو هفته گذشته منفی شده است.

وی در این جلسه با تاکید بر اینکه اگر مالکیت تولید کنندگان مواد اولیه فولاد در بالادست ۷۰ الی ۸۰ درصد دولتی بوده و در پایین دست بالعکس بوده و مالکیت در اختیار بخش خصوصی است لذا بخش خصوصی نیز ماهیت رقابتی دارد و اگر مواد اولیه نیز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد م یتواند بر اساس ظرفیت اسمی خود فعالیت کند، بنابراین دولت نیز نباید نگرانی بابت تامین میلگرد‌های طرح مسکن ملی باشد.

رحیمی در این جلسه تاکید کرد: دریافت عوارض نیز حق هر کشوری است، اما در خصوص عوارض نیز تناسب قیمتی وجود ندارد و ما درک می‌کنیم که دولت به دلیل تبعات جنگ بین اوکراین و روسیه و احتمال کمبود فولاد این کار را انجام داده، اما باید به این موضوع توجه داشته باشد که صنعت فولاد پس از صنایع نفت و پتروشیمی بالاترین رقم آورده ارز به کشور را دارد لذا در شرایطی که تولید کنندگان فولاد همیشه همراه دولت بوده اند انتظار آن می‌رود در چنین شرایطی که برای صادرکنندگان فرصتی طلایی فراهم شده است دولت این امکان را از صادرکنندگان محصولات نهایی که ارزش افزوده بیشتری را در این زنجیره ایجاد کرده و همچنین اشتغال زایی بیشتری دارند سلب نکند و اجازه دهد تا کا رونق گرفته و ظرفیت‌های خالی این صنعت نیز به جریان بیفتند و ارز آوری بیشتری به کشور انجام شود.

در این جلسه همچنین رحیمی افزود: در حالیکه سهم مصرف برق صنعت فولاد تنها ۵ درصد بوده، اما همیشه در زمان کمبود برق در صف اول قطعی‌ها قرار دارد، تا جائیکه تولید فولاد کشور را تحت شعاع قرار داده است.

در این جلسه عبدالهی عضو هیات مدیره تاکید کرد: نوردکاران توان تولید تمام نیاز کشور را دانرد و با توجه به اینکه مازاد تولید وجود دارد و با عنایت به اینکه سال گذشته ۲۶ درصد تولید کشور صادر شده لذا در خصوص محصولات نوردی کمبودی در داخل وجود ندارد که عوارض بر صادرات وضع شده کما اینکه این اقدام در دنیا نیز معمول نیست.

وی همچنین در این جلسه خواستار ما به التفاوت منطقی و عادلانه از سوی دولت برای زنجیره فولاد شد.

اباذر براری دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه میزان تولید محصولات فولادی پاسخگوی نیاز داخل بوده و رقم صادرات نیز عدد قابل توجهی نیست گفت: میزان صادرات شمش فولاد در سال گذشته از میزان تولید معادل ۳۱ درصد بوده و میزان صادرات میلگرد در سال گذشته ۲۶ درصد از تولید بوده است. ضمن اینکه تولید کنندگان توان تامین نیاز داخل را دارند.

منبع: نوردنیوز

عناوین برگزیده