تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۵۵۷۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل دفتر مهندسی آلوپای مطرح کرد:

امیدوار به ثبات قیمت آلومینیوم هستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل دفتر مهندسی آلوپای گفت: اگر توافق و صلح و سازش میان کشور‌های روسیه و اوکراین حاصل شود، با ایجاد فضای امن منطقه‌ای، قیمت انرژی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و از آن جایی که بهای سوخت مصرفی یکی از عوامل اصلی قیمت‌گذاری آلومینیوم است، بنابراین قیمت این فلز استراتژیک کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، نوید موسوی در ارتباط با موضوع تنش روسیه و اوکراین و تاثیرگذاری آن بر روند قیمتی آلومینیوم، اظهار داشت: همانند تمام تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، پیش‌بینی‌هایی را برای خرید آلومینیوم در آستانه سال ۱۴۰۱ مبنی بر اینکه افزایش قیمت معقول ۴ تا ۵ درصدی که طی سال‌های گذشته نیز وجود داشت، اتفاق خواهد افتاد، کرده بودیم و به همین جهت، اقدامات لازم برای خرید آلومینیوم مورد نیاز را انجام دادیم، اما به یک باره همزمان با آغاز درگیری روسیه و اوکراین و در نتیجه، شکستن رکورد قیمت آلومینیوم، نه تنها این شرکت بلکه سایر همکاران نیز در این زمینه با معضل بزرگ تامین مواد اولیه و افزایش قیمت چند برابری قیمت مواجه شدند.

وی افزود: قیمت آلومینیوم به صورت روزانه در نوسان بوده و این اتفاق، اجازه تصمیم‌گیری مطلوب را از مدیران شرکت‌ها گرفته است. از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، قیمت آلومینیوم نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد قیمت را در بورس فلزات لندن به ثبت رساند که اصلا قابل پیش‌بینی نبود و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که ممکن است با تغییر معاملات جهانی، کاهش تقاضا به وجود بیاید و افزایش قیمت به شکل قابل قبولی رخ خواهد داد، اما متاسفانه همه چیز برخلاف تصور فعالان صنعت آلومینیوم رقم خورد.

مدیرعامل دفتر مهندسی آلوپای عنوان کرد: تحلیل‌های مختلفی در ارتباط با دلایل افزایش بیش از اندازه و غیر معقول قیمت آلومینیوم مطرح شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت سوخت مورد نیاز تولیدکنندگان که با کمبود آن مواجه هستند و همچنین مصرف آلومینیوم در ساخت و تولید جنگ‌افزار‌ها اشاره کرد. البته نمی‌توان در خصوص میزان تاثیرگذاری مستقیم این عوامل در رشد بی‌رویه قیمت و اینکه آیا این صرفا یک مانور قیمتی است یا خیر و تا چه زمانی دوام خواهد آورد، نظریه‌ای ارائه کرد.

ثبات نسبی قیمت آلومینیوم

موسوی در ادامه بیان کرد: با توجه به توان بازار، این وضعیت مدت زمان زیادی به طول نخواهد انجامید؛ چراکه آمار و ارقام بازار طی سال‌های گذشته به خوبی نشان داده است که افزایش قیمت آلومینیوم دارای سقف قیمتی مشخصی بوده و از میزان تعیین شده، افزایش بیشتری نخواهد داشت. در یک برهه زمانی، قیمت آلومینیوم از پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و این شوک قیمت، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد، اما بعد از مدتی، قیمت‌ها کنترل شده‌تر پیش رفت و روند توجیه‌پذیری برای تولیدکنندگان داشت. در اوایل سال ۱۴۰۰، آلومینیوم ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شده بود و در پایان سال، قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم به حدود ۹۰ هزار تومان رسید، اما اکنون اندکی کاهش یافته است.

این فعال صنعتی در پاسخ به این سوال که در صورت ایجاد توافق بین دو کشور روسیه و اوکراین، روند قیمت آلومینیوم به چه نحوی پیش خواهد رفت، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی قیمت‌گذاری آلومینیوم، بهای سوخت مصرفی است. اگر توافق و صلح بین این دو کشور برقرار شود، فضای امنی به وجود خواهد آمد و به دنبال آن، قیمت انرژی نیز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و حتی این امکان وجود دارد که به یک نقطه ثابت برسد.

تقابل اروپا با معضلات صنعت آلومینیوم

وی در مورد ایجاد ریسک وقفه‌های تولیدی در اروپا، مطرح کرد: به صورت مشخص باید این نکته را بیان کرد که نمی‌توان اقتصاد اروپا و ایران را با هم مقایسه کرد؛ چراکه اروپا از نظر برنامه‌ریزی، حمایت‌های دولت از تولید، میزان تولید، فروش و حتی موجودی انبار‌های شرکت‌ها با کشور ما قابل مقایسه نیست. کشور‌های اروپایی، بنگاه‌های تحلیل اطلاعات مختص به خود را دارند که می‌توانند بسیاری از معضلات را از قبل پیش‌بینی کنند و برای مقابله با آن‌ها در مجموعه‌های بزرگ تولیدی، برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند.

موسوی در رابطه با تاثیرپذیری قیمت آلومینیوم از قیمت نفت، گفت: زمانی که بین دو کشور قدرتمند جنگ رخ می‌دهد، نفت نخستین کامودیتی است که رشد قیمت پیدا می‌کند و افزایش قیمت این ماده ارزشمند، از عوامل رشد قیمت فلزات نیز تلقی می‌شود؛ چراکه سوخت، پایه اصلی برای تامین انرژی تمام تولیدکنندگان به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که این رشد قیمت، صرفا روی فلزات تاثیر نگذاشته و بر غلات و محصولات کشاورزی نیز اثر مستقیم و منفی داشته است.

نقش روسیه در نوسان قیمت آلومینیوم را نمی‌توان نادیده گرفت

مدیرعامل دفتر مهندسی آلوپای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جهش قیمت آلومینیوم و اعمال قدرت روسیه بر بازار آن، چه تاثیری بر بازار آلومینیوم ایران خواهد گذاشت، اظهار کرد: کشور‌های چین، هند، روسیه و کانادا، چهار کشور برتر تولید آلومینیوم در جهان هستند و هر کدام از این کشور‌ها اگر قصد تعلل در تولید را داشته باشند، قطعا شوک بزرگی به بازار‌های جهانی و همچنین داخلی داده خواهد شد و در حال حاضر نیز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت آلومینیوم، آغاز جنگ از جانب روسیه است. تاثیر دیگر این افزایش قیمت، آن است که هیچ صنعتی وجود ندارد که در آن از فلز آلومینیوم استفاده نشود و میزان مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف متغیر است. به عنوان مثال، آلومینیوم بیشترین کاربرد را در صنعت برق و الکترونیک دارد و افزایش قیمت این فلز، منجر به رشد قیمت در صنایع دیگر هم شده است که البته آمار دقیقی در دست نیست تا بتوانیم این میزان رشد قیمت را بررسی کنیم.

این فعال صنعتی در خصوص اینکه اگر وقفه تولید در اروپا به وقوع بپیوندد، چه میزان کسری آلومینیوم در بازار جهانی به وجود خواهد آمد، اذعان کرد: بزرگ‌ترین تولیدکننده و همچنین مصرف‌کننده آلومینیوم در جهان، کشور چین است و هر زمان اقدام به توسعه در یکی از بخش‌های صنعت به خصوص صنعت آلومینیوم کرده است، باعث به وجود آمدن بحران‌های جدید در بازار جهانی در خصوص قیمت و میزان عرضه و تقاضا شده است. به همین علت در صنعت آلومینیوم اروپا نیز اگر وقفه تولیدی ایجاد شود، قطعا در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها دچار تزلزل خواهند شد. چین در حال حاضر یکی از شرکای اصلی روسیه در صنعت آلومینیوم به حساب می‌آید و زمانی که دو کشور خاص، بازی‌گردان اصلی بازار جهانی آلومینیوم و تعیین قیمت آن باشند، نوسانات شدید قیمت این فلز برای سایر کشور‌ها خطرآفرین خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده