تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۵۵۷۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد هشدار داد:

ردپای دولت در رکود تولید

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد گفت: سیاست‌گذاری‌های دولت در خصوص مالیات و همچنین سوءمدیریت آن در کنترل قیمت‌ها، موجب رکود تولید در همه صنایع شده است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر یزدانی‌پور بیان کرد: در سال گذشته علاوه بر ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا، چالش‌های فراوانی دامن صنعت کشور را گرفت که عمده آن‌ها توسط دولت ایجاد شد. اگر دولت در امور مربوط به تولید دخالت نداشته باشد، می‌توانیم به واسطه تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته کسب کردیم، از شرایط بحرانی عبور کنیم.

وی افزود: متاسفانه دولت به هر نحوی که بتواند، در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌کند. به عنوان مثال، ناچار هستیم به منظور تامین اصلی‌ترین ماده اولیه مورد نیاز خود یعنی شمش خالص آلومینیومی در هر هفته و هر ماه متفاوت از قبل، قیمت بیشتری را بپردازیم. این افزایش قیمت، تنها به ضرر به ضرر تولیدکنندگان پایین‌دستی و در نهایت، مردم است.

رشد بی‌منطق قیمت آلومینیوم

مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹، شمش آلومینیوم را با قیمت ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم، اما این قیمت اکنون رشد چشمگیری پیدا کرده و به حدود ۸۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. این رشد قیمت نیز به صورت پلکانی طی دو سال اخیر ادامه پیدا کرده است. در چنین شرایطی دولت به جای اینکه در راستای کاهش قیمت مواد اولیه و حمایت از صنایع پایین‌دستی قدم بردارد، هر اقدامی که صرفا به ضرر تولیدکننده باشد را انجام می‌دهد.

این تولیدکننده محصولات آلومینیومی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه، مطرح کرد: شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم؛ اگرچه امکان خرید این ماده اولیه از بورس کالای ایران نیز وجود دارد، اما نحوه قیمت‌گذاری و عرضه شمش آلومینیومی در بورس به گونه‌ای است که همه چیز به نفع صنایع بالادستی است و سود چندانی عاید صنایع پایین‌دستی نمی‌شود و بر همین اساس، در خرید آلومینیوم ترجیح ما بازار آزاد است.

یزدانی‌پور در خصوص وضعیت تولید و فروش شرکت در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: به دنبال ایجاد چالش‌های مختلف در صنعت، روند تولید و فروش محصول شرکت نیز سیر نزولی را طی کرد. ما پیش از این، روزانه در حداقل‌ترین حالت ممکن ۱۲ تا ۱۸ ساعت به صورت کامل به تولید محصول می‌پرداختیم و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید به طور دائم فعال بودند، اما اکنون، روز‌های پنج‌شنبه، جمعه و همچنین تعطیلات رسمی، کارخانه تعطیل است. دلیل این امر، آن است که با توجه به شرایط بازار هرچقدر میزان تولید ما کاهش پیدا کند، ضرردهی کمتری خواهیم داشت. علاوه‌براین، تعداد کارگران در خط تولید نیز از ۲۰ نفر نیروی انسانی، به هشت نفر کاهش پیدا کرده است.

وجود رقابت ناسالم در بازار

وی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۸، محصولات تولید شده از آلومینیوم آلیاژی را در بازار داخلی به قیمت ۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌کردیم و در ازای فروش هر یک کیلوگرم از این محصولات، نزدیک به یک هزار تومان سود دریافت می‌کردیم، اما اکنون این محصولات را حتی با قیمت ۸۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز خریداری نمی‌کنند؛ چراکه رقابت ناسالمی در بازار به وجود آمده است که زمینه سوددهی و فروش بیشتر بعضی شرکت‌ها را فراهم کرده و شرایط را برای سایر تولیدکنندگان دشوار ساخته است.

مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد در ارتباط با محصولات تولیدی این شرکت، اظهار کرد: میلگرد، تسمه، لوله و مقاطع خاص آلومینیوم آلیاژی محصولات این مجموعه است و عملیات آلیاژسازی نیز در داخل کارخانه انجام می‌شود. به این صورت که پس از ذوب شمش آلومینیومی در داخل کوره، منیزیم، سیلیس، مس، روی و کروم را به آن اضافه می‌کنیم و در نهایت مقاطع مورد نظر تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که مقاطع آلومینیوم آلیاژی بیشتر مصارف صنعتی دارند.

مانع‌گذاری دولت در مسیر تولید

پزدانی‌پور ضمن انتفاد از عملکرد دولت در حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی، اذعان کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت آلومینیوم، مالیات بر ارزش افزوده و... مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه تولید هستند. سال‌های قبل بسیاری از معاملات مختلف با استفاده از چک‌های معمولی انجام می‌شد و طرفین یک معامله بر مبنای اعتماد متقابل، اقدام به صدور چک می‌کردند، اما اکنون با صدور چک صیادی، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلاتی از قبیل همخوان نبودن تاریخ چک، تمایل نداشتن به استفاده از چک صیادی به علت اعتمادی که به این نوع معامله وجود ندارد و همچنین جمع‌آوری تمام دستگاه‌های کارتخوان توسط فروشندگان مواجه شده‌اند. در سالیان قبل، کارخانه‌داران در معاملات از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کردند و مشتریان به محض خرید کالای مورد نیاز خود، بهای آن را از طریق این دستگاه‌ها پرداخت می‌کردند، اما حالا هیچ کارخانه‌داری نمی‌تواند این دستگاه را داشته باشد؛ چراکه در صورت استفاده از آن، مشمول مالیات خواهد شد.

وی در ادامه به چالش مالیات بر درآمد نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع همان‌طور که از نام آن پیداست، به درآمد حاصل از فروش محصولات مرتبط است، اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، آن است که دولت هیچ توجه خاصی به درآمد تولیدکننده طی یک سال نمی‌کند و در حقیقت بر اساس مساحت و زیربنایی که برای محیط کارخانه منظور شده است، از آن‌ها مالیات دریافت می‌کند! بدون اینکه به زمینه فعالیت، اسناد حسابرسی، میزان درآمد‌های ثبت شده و به طور کلی به آمار رسمی میزان تولید و فروش یک تولیدکننده توجهی داشته باشد. به این ترتیب، فرد ممیزی یا همان حسابرس که نماینده اداره دارایی است، بعضی موارد را که شاید اهمیت ویژه‌ای نیز نداشته باشند، تبدیل به مالیات علی‌الراس می‌کند که در نهایت منجر به تعیین مبلغ مالیات به میزان دلخواه از سوی این اداره خواهد شد.

میزان تولید به نوع سفارش بستگی دارد

مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد در ارتباط با ظرفیت تولید این مجموعه، گفت: به طور کلی، میزان تولید هر محصول بستگی به ضخامت و مقیاس کار آن‌ها دارد. ما علاوه بر استفاده از شمش، بیلت نیز مصرف می‌کنیم و این بیلت‌ها هر کدام نزدیک به ۴۰ کیلوگرم وزن دارند. به منظور تولید یک قطعه با ضخامت کمتر، به طول برش بیلت اضافه می‌شود. بیشترین محصول آلومینیوم آلیاژی که در بازار متقاضی دارد، میلگرد، تسمه و لوله آلومینیومی است که دارای سطح مقطع سه متری هستند.

پزدانی‌پور در خصوص تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید این شرکت، خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید، ساخت خود شرکت است. برای مثال، از دستگاه‌های پرس اکستروژن، میز کشش، کوره حرارتی، میز اره گرم، کوره ایجینگ برای انجام عملیات حرارتی و... که در داخل مجموعه تولید شده‌اند، برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم. به منظور افزایش سختی آلومینیوم، مذاب در دمای ۱۸۵ تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد در کوره ایجینگ با فاصله‌های معین در مدت زمان ۱۰ تا ۱۲ ساعت نگهداری می‌شوند که این مدت زمان، بسته به آلیاژی که در آلومینیوم به کار رفته است، در نظر گرفته می‌شود و در نهایت، محصول آلومینیوم آلیاژی سختی مدنظر را به دست می‌آورد و برای عرضه در بازار بسته‌بندی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده طی سالیان اخیر چه تاثیری بر فعالیت این شرکت داشته است، عنوان کرد: به صورت کلی، تحریم در خرید و فروش محصولات بسیاری از شرکت‌های صنعتی، تاثیر منفی داشته است. به عنوان مثال، ما در سال‌های گذشته سفارش‌هایی بالغ بر یک تن از سوی بعضی سازمان‌های مطرح کشور داشتیم که متاسفانه به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی، این سازمان‌ها در حال حاضر یا توان خرید محصولات مورد نیاز خود را ندارند یا از انجام برنامه‌های خود منصرف شده‌اند و شاید در ایده‌آل‌ترین حالت، ثبت سفارش از سوی این سازمان تنها برای یک محصول به میزان ۲۰۰ کیلوگرم ممکن باشد.

توقف نابه‌هنگام طرح توسعه

مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی آلومینیوم متحد همچنین به اجرا نشدن طرح توسعه در این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: به دنبال واردات دستگاه‌های جدید از کشور چین بودیم که متاسفانه به دلیل مشکلاتی مانند ممنوعیت واردات ماشین‌آلات، نوسان نرخ ارز و... این فرصت از ما گرفته شد و با توجه به دسترسی نداشتن کشور به شبکه بانکی بین‌المللی، امکان استفاده از دلار با نرخ آزاد نیز برای ما وجود نداشت.

این فعال صنعتی ضمن ابراز ناامیدی نسبت به آینده تولید محصولات آلومینیوم آلیاژی در کشور، اذعان کرد: اکثر تولیدکنندگان نسبت به آینده صنعت در کشور خوش‌بین نیستند و امیدی نسبت به بهتر شدن شرایط ندارند و باور بسیاری از آن‌ها بر این است که هیچ گشایشی حاصل نخواهد شد. متاسفانه در چنین شرایط دشوار اقتصادی، بسیاری از تولیدکنندگان ورشکسته و یا خانه‌نشین شده‌اند که در این خصوص، باید به نقش اساسی دولت در رکود تولید در صنایع مختلف کشور ازجمله صنعت آلومینیوم اشاره کرد. مسئولان با تمام توان تلاش خود را کرده‌اند تا با قرار دادن بعضی موانع بر سر راه تولیدکننده، به دنبال سودآوری شرکت‌های دولتی باشند، اما در نهایت، زیان حاصل از این اتفاق، شامل حال کل صنایع شده است.

وی در پایان یادآور شد: شرایط به طرز عجیبی برای تولیدکنندگان دشوار شده است و ما احتمال ادامه فعالیت خود را بسیار پایین ارزیابی می‌کنیم. به صراحت می‌توان گفت تمام کسانی که در حوزه تولید مشغول به فعالیت هستند، کورسوی امیدی به رونق تولید ندارند و تمام تلاش آن‌ها برای ادامه فعالیت با درآمد اندک است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده