تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۵۵۶۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضربه ریوتینتو به «روسال»

‌می‌متالز - طبق اخبار منتشر شده گروه ریوتینتو کنترل کامل یک پالایشگاه آلومینا را که به طور مشترک با شرکت United Co. Rusal International در استرالیا در اختیار دارد، به دست گرفته و به طور رسمی دسترسی به منبع اصلی مواد خام برای غول تولیدکننده آلومینیوم روس را از بین برده است. عرضه آلومینا توسط روسال، ماده اصلی تولید آلومینیوم، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین دچار آشفتگی شده است و این سوال را مطرح می‌کند که آیا این صنعت می‌تواند سطح تولید را در زمانی که عرضه جهانی آن تحت فشار است حفظ کند یا خیر.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماینینگ ویکلی، دولت استرالیا ماه گذشته این ممنوعیت را به عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین اعمال کرد. ماه گذشته، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، ممنوعیت فوری صادرات آلومینا به روسیه را اعلام کرد. بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که پس از اعلام این خبر، روسال نتوانسته بود به سهم تولید خود از کوئینزلند آلومینا، که مالک ۲۰درصد آن است، دسترسی پیدا کند. کوئینزلند آلومینا یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فرآوری آلومینا با ظرفیت بالای تولید آلومینا در جهان است که در پارسونز پوینت، گلادستون، کوئینزلند، استرالیا واقع شده است. ساخت این کارخانه فرآوری در سال ۱۹۶۴ برنامه‌ریزی شده بود و از سال ۱۹۶۷ فعالیت آن آغاز شده است، این پالایشگاه ظرفیت تولید ۹۵/ ۳ میلیون تن آلومینا در سال را دارد.

حرکت ریو، که مالک ۸۰ درصد دیگر این تاسیسات است، کنار گذاشتن روسال را از فرآیند مدیریت و تولید کارخانه در حالی که تحریم‌های استرالیا علیه روسیه وجود دارد، رسمیت می‌بخشد. پیش از این، مشخص نبود که آیا روسال می‌تواند آلومینای خود را با منابع کشور دیگری تعویض کند یا خیر. ریو در بیانیه‌ای ایمیلی اظهار کرد: در نتیجه اقدامات تحریمی دولت استرالیا، ریوتینتو ۱۰۰درصد ظرفیت و مدیریت شرکت کوئینزلند آلومینا را تا اطلاع ثانوی در اختیار گرفته است. به گفته یک فرد مطلع از قوانین حقوقی مبنی بر اینکه ساختار عملیاتی این کارخانه نمی‌تواند با تحریم‌های استرالیا مطابقت داشته باشد، مدیریت کوئینزلند آلومینا از ریو خواسته تا وارد عمل شده و کنترل کامل دارایی را در دست بگیرد. این فرد گفت، زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند، کنترل به ساختار عملیاتی سرمایه‌گذاری مشترک قبلی باز‌می‌گردد. در حالی که آلومینیوم روسیه به طور خاص هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است، بلاتکلیفی ناشی از جنگ و مشکلات فزاینده زنجیره تامین روسال به افزایش قیمت‌ها دامن زده است، به طوری که قیمت آن به رکورد بالای ۴ هزار دلار به ازای هر تن در ماه گذشته رسید.

ذخایر آلومینای روسال از کارخانه فرآوری اصلی آن در اوکراین در حال حاضر به دلیل جنگ به شدت محدود شده است و این شرکت به دنبال منابع تامین جایگزین بوده است. ریو قبلا گفته بود از تمام دستورالعمل‌های کانبرا پیروی می‌کند و مجددا تاکید کرده که در حال پایان دادن به روابط تجاری خود با شرکت‌های روسی است. این در حالی است که ریو قبلا برای پایان دادن به قرارداد‌ها با کارخانه آلومینا روسال اوگینیش در ایرلند اقدام کرده است، اما مالکیت سهام شرکت کوئینزلند آلومینا دستیابی به این امر را در استرالیا دشوارتر کرد. ریو در بیانیه خود اظهار کرد: تمرکز ما بر تضمین تداوم عملیات ایمن شرکت کوئینزلند آلومینا، به عنوان یک کارفرما و مشارکت‌کننده مهم در اقتصاد محلی گلادستون و کوئینزلند، باقی می‌ماند.

اما اخبار منتشر شده حاکی از آن است که روسال با به دست گرفتن کنترل کارخانه فرآوری کوئینزلند آلومینا توسط ریو مخالف است. این شرکت روسی تولیدکننده آلومینیوم، روز جمعه گذشته اعلام کرد با اقداماتی که به ریوتینتو اجازه می‌دهد مسوولیت انحصاری پالایشگاه کوئینزلند آلومینا با مالکیت مشترک را بر عهده بگیرد، مخالف است. اقدام ریو عملا دسترسی روسال به تولید و مدیریت در پالایشگاه را تحت ممنوعیت استرالیا علیه صادرات آلومینا و سنگ معدن آلومینیوم، از جمله بوکسیت، به روسیه قطع می‌کند.

روسال دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان، گفت تصمیم ریو تاثیری اساسی بر کسب و کار آن ندارد، اما ممکن است درخصوص در دسترس بودن محصولات بوکسیت تاثیر بگذارد و منجر به هزینه‌های لجستیکی بیشتر برای این شرکت شود. روسال گفت شرکت آلومینا و بوکسیت، شرکتی که از طریق آن در کوئینزلند آلومینا سهام دارد، شامل تحریم‌های دولت استرالیا شده است. استرالیا همچنین تحریم‌هایی را علیه اولگ دریپاسکا، میلیاردر روسی و مدیرعامل سابق روسال که در کوئینزلند آلومینا سهام دارد، اعمال کرده بود. سخنگوی این غول معدنی می‌گوید: ریوتینتو ۱۰۰ درصد ظرفیت و اداره کوئینزلند آلومینا را تا اطلاع ثانوی بر عهده گرفته است. روسال گفت به گفتگو با کوئینزلند آلومینا و ریوتینتو ادامه می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که به یک راه حل موفق دست یابد. آلومینیوم در دو مرحله اصلی تولید می‌شود که شامل تبدیل سنگ معدن خام آن به نام بوکسیت به آلومینا است که به صورت یک پودر سفید تصفیه می‌شود و در نهایت در دمای بالا ذوب می‌شود تا فلز نهایی تولید شود. در حالی که صنعت آلومینیوم مستقیما هدف تحریم‌های غرب علیه روسیه قرار نگرفته است، دسترسی روسال به مواد خام در نتیجه جنگ در اوکراین تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است و این سوالاتی را در مورد اینکه آیا می‌تواند سطح تولید را حفظ کند یا خیر ایجاد می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده