تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۴۶۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده صنعت ریخته‌گری به فلز آلومینیوم وابسته است

‌می‌متالز - الکساندر کروخین (Alexander Krokhin)، یکی از پیشکسوتان صنعت ریخته‌گری آلومینیوم در جهان است. کروخین، فارغ‌التحصیل از دانشگاه ملی علم و تکنولوژی بوده و تخصص او "ماشین‌ها و تکنولوژی تولید فلز با استفاده از فشار" است.

به گزارش می‌متالز، کروخین، مدیر تکنیکال واحد تولید موس کیبلمت (Moskablemet) در مسکو بوده که فلزات غیرآهنی نوردشده و کابل و سیم تولید می‌کند.

در ادامه بخشی از گفت‌و‌گوی خبرگزاری آل-سیرکل با الکساندر کروخین را می‌خوانیم:

مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالشی که واحد‌های ریخته‌گری با آن مواجه هستند، چیست؟ و به نظر شما راه‌های گذر از این چالش‌ها برای بقای صنعت ریخته‌گری آلومینیوم چیست؟

با نگاهی کلی به صنعت ریخته‌گری جهان، نمی‌توان چالش خاصی را در رابطه با این صنعت مشاهده کرد، اما چالش‌های موقتی وجود دارند که شاید برخی از واحد‌ها با آن دست به گریبان باشند. صنعت آلومینیوم همواره شاهد توسعه پایدار بوده و هست؛ لذا با یک مدیریت درست و حساب‌شده می‌توان هر مشکلی را برطرف ساخت.

به‌نظر من در صنعت ریخته‌گری، مشکلاتی، چون عدم وجود مهندسین و نیروی کاری ماهر همواره وجود داشته و خواهد داشت، اما مشکل غیرقابل پیش‌بینی برای این صنعت وجود ندارد.

مسأله مهارت نیز با ایجاد زنجیره تخصص درون خود شرکت قابل حل است و با استفاده از نیرو‌های متالورژ، به‌خصوص تحصیلکرده‌های دانشگاه، می‌توان به‌راحتی حوزه تخصص را مدیریت کرد.

به‌نظر شما چگونه صنعت ریخته‌گری آلومینیوم فرصت‌های متعددی را در سال ۲۰۲۲ ایجاد خواهد کرد؟

طی سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی در حوزه پیشرفت شرکت تسلا در زمینه‌ی ریخته‌گری قطعات منتشر است. پیش‌بینی می‌شود که توسعه تکنولوژی‌های فوق طی سال‌های آتی تداوم داشته باشد. همزمان به‌نظر می‌رسد که ساخت قطعات به‌روش سنتی ادامه یابد.

شرکت‌هایی، چون شرکت گیگا کستینگ (Giga Casting) چشم‌انداز جدیدی را به بازار عرضه کرده‌اند به‌طوری‌که این شرکت توانسته روش‌های نوین طراحی و تولید قطعات دایکست فشار بالا (HPDC) را به بازار معرفی نماید. همچنین معرفی آلیاژ‌های جدید ریختگی مناسب برای این روش نیز از اقدامات این شرکت محسوب می‌شود. در این مورد، لازم است که آلیاژ‌ها به‌راحتی امکان تولید داشته و از سوی دیگر بدون هیچ‌گونه عملیات حرارتی، از استحکام بالایی برخوردار باشند آنچه شرکتی نظیر شرکت گیگا کستینگ را از سایر شرکت‌ها متمایز ساخته، عرضه روش‌های تحقیق و توسعه جدید (R&D) و توسعه بخش ماشین‌های صنعتی است که درمجموع باعث ایجاد فرصت‌های جدید در این صنعت خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد که آینده صنعت ریخته‌گری به فلز آلومینیوم وابسته است. لطفاً دیدگاه شرکت روسال را در این زمینه بفرمایید.

من به‌عنوان معرف صنعت آلومینیوم معتقدم که آینده صنعت ریخته‌گری و واحد‌های ریختگی، آلومینیوم است. امروز به جرأت می‌توان گفت که آینده صنعت آلومینیوم روسال، مدرنیزاسیون تولید با هدف کاهش ردپای کربنی، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در سراسر فرآیند تولید است. بهره‌وری تنها از راه اتوماسیون و کاهش تداخل انسانی در فرآیند تولید صورت خواهد گرفت.

با توجه به اهمیت افزایش بهره‌وری، کاهش تولید آلاینده‌های کربنی و ایمنی کارگران، به‌نظر شما تکنولوژی چه نقشی می‌تواند در صنعت ریخته‌گری ایفا کند؟

آنچه مسلم است آنست که تکنولوژی بازیافت، نقش مهمی در توسعه پایدار و کاهش ردپای کربنی صنعت آلومینیوم دارد. کمبود مواد اولیه، صنایع مختلف را به‌سمت ایجاد تعادل میان تولید و مصرف سوق داده است.

همزمان مباحث زیست‌محیطی، محدودیت‌های متعددی را به‌وجود آورده که تولید انواع فلزات و از آن جمله فلز آلومینیوم را تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد که با شرایط بوجود آمده در صنعت، تولید فلزی مدنظر قرار گیرد که کمترین ردپای کربنی را داشته باشد. در اینجا آلومینیوم به عنوان نخستین گزینه در سطح صنعت مطرح است. همچنین در میان انواع آلیاژ‌های آلومینیوم تولیدشده، آلیاژی مناسب خواهد بود که کمترین آلودگی را ایجاد نماید.

آلومینیوم ازجمله مواردی است که بازیافت بی‌انت‌ها دارد. همین مسأله این فلز را منحصربه‌فرد و کاربرد آن را در گستره وسیعی، ممکن ساخته است.

شرکت شما زیرمجموعه شرکت روسال است. تکنولوژی‌های جدیدی که شرکت روسال در زمینه‌ی ریخته‌گری به‌کار خواهد گرفت، چیست؟ آیا این شرکت برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت و سرمایه‌گذاری دارد؟

به‌تازگی کارشناسان شرکت روسال به روش ریخته‌گری مداوم دست یافته‌اند که شامل تلفیقی از ریخته‌گری، نورد و کشش است. این روش به روش ریخته‌گری اکستروفورم (ExtruFORM) شناخته می‌شود. در این خط جدید، تولید سیم-میله امکان‌پذیر است.

تولید گستره وسیعی از آلیاژ‌ها نظیر آلیاژ‌های الکترو-تکنیکال نیز با این خط تولید ممکن می‌شود.

به‌نظر شما صنایع اصلی که موجب پیشرفت صنعت ریخته‌گری آلومینیوم جهان می‌شوند، کدامند؟

در سال‌های اخیر، خودروسازی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل رشد صنعت ریخته‌گری آلومینیوم بوده است و به‌نظر من می‌بایست صنعت خودروسازی همواره این موقعیت خود را حفظ کند و به‌عنوان عامل کلیدی رشد صنعت ریخته‌گری آلومینیوم عمل کند.

مهم‌ترین عامل افزایش مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی، تقاضا برای خودرو‌هایی با کمترین آلایندگی ایجاد شده و کاهش مصرف سوخت است. با این حساب آلومینیوم به‌عنوان فلزی بازیافت‌پذیر و سبک، بهترین گزینه خواهد بود. تنها نکته‌ای که می‌بایست مدنظر قرار گیرد، روش‌های ریخته‌گری صحیح این فلز است که بتوان به بالاترین استحکام و کمترین وزن دست یافت.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده