تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۶۳۱۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شکایت «روسال» علیه ریوتینتو

‌می‌متالز - غول تولیدکننده آلومینیوم روسی، Rusal شکایتی را علیه معدنچی جهانی ریوتینتو تنظیم کرده است و به دنبال بازگرداندن دسترسی به سهم ۲۰ درصدی آلومینای تولید شده خود در یک پالایشگاه مشترک در کوئینزلند است. این در حالی است که پیش از این، ریوتینتو با اتخاذ تصمیماتی عملا دسترسی روسال به تولید و مدیریت پالایشگاه را تحت اقدامات تحریمی دولت استرالیا علیه صادرات آلومینا و سنگ معدن آلومینیوم، از جمله بوکسیت به روسیه، قطع کرده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماینینگ ویکلی، این شکایت پاسخ استرالیا به حمله روسیه به اوکراین را به چالش می‌کشد که شامل تحریم‌های گسترده علیه شرکت‌ها و الیگارشی‌های روسی بود که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ارتباط داشتند. در ماه آوریل ریو وارد عمل شد تا کنترل انحصاری کوئینزلند آلومینا (QAL) را به دست آورد و روسال را به حاشیه ببرد و دسترسی آن به خروجی آلومینای این پالایشگاه را کاهش داد. آلومینا ترکیبی است که آلومینیوم از آن مشتق می‌شود. این در حالی است که ریو ۸۰ درصد از سهام این پالایشگاه را در اختیار دارد در حالی که روسال مالک ۲۰ درصد باقی‌مانده است.

بر اساس اسناد دادگاه که توسط رویترز بررسی شده، واحد استرالیایی آلومینا و بوکسیت شرکت Rusal در پرونده دادگاه فدرال استرالیا اعلام کرد که ریو شرایط لازم برای در دست گرفتن کنترل این کارخانه را ندارد و این اقدام به منزله نقض تعهدات توسط این شرکت است. حرکت ریو در QAL اندکی پس از آن صورت پذیرفت که بزرگ‌ترین معدن‌کار سنگ‌آهن جهان به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین همه روابط خود را با شرکت‌های روس قطع کرد. از طرف دیگر، استرالیا در ماه مارس صادرات آلومینا و سنگ معدن آلومینیوم از جمله بوکسیت به روسیه را ممنوع کرد. در پرونده‌های بررسی شده توسط رویترز، شرکت تابعه روسال از دادگاه فدرال می‌خواهد حقوق خود را در شرکت کوئینزلند آلومینا بازگرداند و اعلام کند در صورت ادامه تجارت در آنجا، هیچ نقض تحریمی وجود نخواهد داشت. ریو از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

در حالی که روسال مستقیما هدف تحریم‌های استرالیا قرار نگرفت، اما اقدامات ریو با تحریم‌های اولگ دریپااسکا و ویکتور وکسلبرگ که به ترتیب ۶/ ۲۵ و ۸ درصد سهام در این شرکت دارند، آغاز شد. در سال ۲۰۱۸ نیز روسال تحت تحریم‌های آمریکا علیه تجار و شرکت‌های روسی قرار گرفت.

در حالی که صنعت آلومینیوم مستقیما هدف تحریم‌های غرب علیه روسیه قرار نگرفته است، دسترسی روسال به مواد خام در نتیجه جنگ در اوکراین تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است و این سوالاتی را در مورد اینکه آیا این شرکت می‌تواند سطح تولید را حفظ کند یا خیر ایجاد می‌کند. در حالی که آلومینیوم روسیه به طور خاص هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است، بلاتکلیفی ناشی از جنگ و مشکلات فزاینده زنجیره تامین روسال، به افزایش قیمت‌های این محصول در بازار‌های جهانی دامن زده است، به طوری که در ماه گذشته قیمت آن به رکورد بالای ۴ هزار دلار به ازای هر تن رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده