تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۵۴۵۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس:

وزارت صمت، واسطه‌گری را کاهش داد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس گفت: از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه و خرید مواد اولیه را به بورس کالای ایران انتقال داد و عرضه بعضی از محصولات در بازار آزاد را ممنوع کرد، بسیاری از چالش‌ها رفع شد و این اقدام ارزشمندی از سوی وزارت صمت بوده است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اصغر زرنوشه فراهانی مطرح کرد: سال ۱۴۰۰، کاملا برخلاف شعار‌های مسوولان در خصوص رفع چالش‌های موجود در مسیر تولید طی شد و دستاورد‌های قابل توجهی به همراه نداشت.

وی افزود: شرکت پرتو آلیاژ پارس از سال ۱۳۸۹ در زمینه تولید شمش آلومینیوم آلیاژی فعال بوده و بزرگ‌ترین چالش در این حوزه، افزایش قیمت آمیژان‌ها است. به طوری که قیمت آن در سال گذشته حدود چهار برابر رشد را تجربه کرد و برنامه‌ریزی‌های شرکت را با مشکل مواجه ساخت.

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس در همین راستا اظهار کرد: افزایش قیمت جهانی آلومینیوم، معضل مهم دیگری بود که باعث افت تولید و فروش عمده تولیدکنندگان فعال در صنعت آلومینیوم کشور شد. به گونه‌ای که قیمت این فلز رکوردشکنی تاریخی را پشت سر گذاشت و باعث شد نقدینگی و سودآوری تولیدکنندگان در پایان سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر قرار بگیرد.

افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش میزان تولید

این تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی بیان کرد: به دلیل گران شدن قیمت مواد اولیه، میزان تولید شرکت کاهش یافت. نوسان قیمت مواد اولیه همواره در این صنعت وجود داشته است، اما در سال گذشته میزان نوسان بیشتر شد و تصمیم‌گیری برای خرید مواد اولیه، تولید و فروش را دشوار کرد. همچنین تاخیر در پرداخت هزینه خرید محصول توسط مشتریان، چالش مهم دیگری است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که به طور کلی، شرایط تولید نسبت به ۱۰ سال گذشته، به شدت بدتر شده است و اگر سیاست‌های کارشناسی شده‌ای در جهت حمایت از تولید تبیین نشود، هر سال به معضلات موجود افزوده می‌شود. متاسفانه نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای تولید در کشور متصور شد. وعده‌های مسئولان پیشین، تنها در حد شعار بود و تقریبا تنها امید تولیدکنندگان، اقدامات دولت جدید است که انتظار داریم در راستای تحقق شعار سال باشد.

فراهانی در خصوص تکنولوژی تولید محصول در شرکت پرتو آلیاژ پارس، عنوان کرد: با استفاده از کوره‌های ذوب یک تن و ۱۲ تن که پرمصرف‌ترین تجهیزات خط تولید ما هستند، آلومینیوم خام را تبدیل به آلومینیوم آلیاژی می‌کنیم و بنا به سفارش مشتری، محصول نهایی را تولید و تحویل آن‌ها می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس اشاره به وضعیت بازار فروش محصولات این مجموعه، اذعان کرد: مشتری اصلی ما، گروه صنعتی ایران‌خودرو است که خوشبختانه مشکل خاصی با آن نداریم، اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که، چون از زمان تحویل شمش آلومینیوم آلیاژی به خوردوساز تا خرید بعدی آن وقفه ایجاد می‌شود، نوسان قیمت به قدری خواهد شد که به ما اجازه نمی‌دهد تا به همان میزان محصولی که به فروش رسانده‌ایم، بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را خریداری و وارد خط تولید کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، اگر یک تولیدکننده، آلومینیوم مورد نیاز خود را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرده باشد، بعد از مدتی باید همان میزان آلومینیوم را با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کند. در زمان افزایش قیمت ماده اولیه، تولیدکننده ناچار است میزان تناژ کمتری از آن را تامین کند که این امر، کاهش میزان تولید و موجودی انبار را به همراه دارد.

دام بزرگ تسهیلات بانکی

این تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تسهیلات بانکی برای گسترش فعالیت خود استفاده کرده‌اید یا خیر، گفت: دریافت تسهیلات حمایتی توسط تولیدکننده، یک امر کاملا غیر حرفه‌ای است؛ طبق تجربیاتی که ما و بسیاری از تولیدکنندگان در عرصه تولید و تجارت کشور به دست آورده‌ایم، زمانی که یک تولیدکننده نمی‌تواند چالش‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند را برطرف سازد، چه الزامی به دریافت تسهیلات بانکی آن هم با گرو گذاشتن سند کارخانه و بازپرداخت اقساط آن با احتساب سود قابل توجه وجود دارد؟ نکته جالب اینکه بانک از سند کارخانه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند و اگر تولیدکننده قادر به بازپرداخت اقساط وام در زمان مقرر نباشد، در نهایت کارخانه به نفع بانک مصادره خواهد شد!

فراهانی خاطرنشان کرد: این معضل از دیرباز در کشور ما وجود داشته است و بانک‌ها نسبت به تولیدکننده سود بیشتری از این فرایند کسب می‌کنند. چراکه حاشیه سود تولید بسیار اندک است و به اندازه‌ای نیست که حتی بتوان هزینه‌های جاری تولید را پوشش داد. واقعیت امر این است که هر تولیدکننده‌ای که به ناچار از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند به نظرمی‌رسد آگاهی‌های لازم را از به دردسر بیشتری افتادن خود ندارد و قطعا در آینده با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه این مجموعه، بیان کرد: شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران و بعضی از شرکت‌های تامین‌کننده بزرگ کشور خریداری می‌کنیم و خوشبختانه چالش خاصی در این زمینه نداریم. علاوه بر استفاده از شمش آلومینیوم از ضایعات آلومینیوم نیز استفاده می‌کنیم که با خرید از بازار داخلی و واردات از بعضی کشور‌های همسایه، ضایعات مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم.

بورس کالای ایران، دست دلالان را از بازار کوتاه کرده است

این فعال صنعتی در خصوص خرید از بورس کالای ایران، اظهار داشت: خوشبختانه عملکرد بورس کالای ایران در فروش انواع مواد اولیه واضح و شفاف بوده است و آن دسته از افرادی که اعلام می‌کنند امکان خرید آسان از بورس کالا میسر نیست، تولیدکنندگان واقعی نیستند و به نام تولیدکننده و در مقام یک دلال فعالیت می‌کنند. چراکه تولیدکنندگان حقیقی کلیه مراحل اداری مورد نیاز جهت خرید از بورس کالا شامل ثبت‌نام و دریافت کد بورسی، ارائه صورت‌حساب‌های مالی، گردش مالی حساب بانکی شرکت، اسناد و مدارک معتبر و قانونی که تمامی آمار آن‌ها شفاف و دقیق است را می‌گذرانند و این در حالی است که به منظور خرید از بورس کالای ایران، باید احراز هویت و حقیقی بودن شخص و فعالیت درج شده در پروانه بهره‌برداری نیز ارائه شود.

وی در این خصوص تاکید کرد: به صورت کلی، میزان عرضه هفتگی شمش و بیلت آلومینیومی در بورس کالای ایران با حجم‌های مطلوب انجام می‌شود و هر تولیدکننده‌ای که دارای کد بورسی فعال باشد، می‌تواند با توجه به میزان نقدینگی موجود مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کند. تولیدکننده‌ای که در بورس کالای ایران ثبت‌نام می‌کند باید در زمان‌های مشخصی گزارش تولید خود را برای وزارت صمت در سایت بهین‌یاب ارسال کند و به این ترتیب، طبیعی است دلالان نتوانند گزارشات قانونی و رسمی تولید را در این سایت، بارگزاری و شمش و بیلت آلومینیومی را به صورت قانونی خریداری کنند. از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه و خرید مواد اولیه را به بورس کالای ایران انتقال داد و عرضه بعضی از محصولات در بازار آزاد را ممنوع کرد، بسیاری از چالش‌ها رفع شد و این اقدام ارزشمندی از سوی وزارت صمت بوده است.

توان تولید ۱۰ هزار تن شمش آلیاژی آلومینیوم

فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت طرح توسعه نیز در نظر گرفته شده است یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر، برنامه‌ای در این زمینه نداریم. باید توجه داشت که طرح توسعه در حوزه آلیاژسازی شمش آلومینیوم جایگاه خاصی ندارد؛ چراکه همین شرکت ار نظر توان تولید، قادر است سالانه ۱۰ هزار تن شمش آلیاژی را تولید و روانه بازار کند، اما این امر زمانی محقق خواهد شد که بازار داخلی توانایی و کشش این حجم تولید را داشته باشد که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. چراکه به همان میزان که آلومینیوم دچار افزایش قیمت شده، میزان تولید کاهش پیدا کرده و به دنبال آن، خرید و مصرف آلومینیوم نیز با افت روبه‌رو است.

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس خاطرنشان کرد: طی سه تا چهار سال گذشته به صورت میانگین، میزان سه تا چهار هزار تن شمش آلومینیوم آلیاژی را طی یک سال به بازار عرضه می‌کردیم، اما در حال حاضر این عدد تقلیل پیدا کرده و به یک هزار تن رسیده است. چهار سال قبل، برای خرید چهار هزار تن آلومینیوم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شد، اما هم‌اکنون این مبلغ تنها برای خرید یک هزار تن آلومینیوم کافی است. میزان سرمایه تغییر چندانی پیدا نکرده، اما حجم آلومینیومی که می‌توان خریداری کرد، به یک‌چهارم کاهش یافته است؛ بنابراین قدرت خرید مصرف‌کنندگان پایین آمده است و آن‌ها نمی‌توانند به میزان نیاز خود، آلومینیوم خریداری کنند.

تحریم باعث جهش قیمت آمیژان‌ها شد

این تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی در ارتباط با تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت پرتو آلیاژ پارس، عنوان کرد: تحریم، تاثیر مستقیم بر قیمت آمیژان‌های مورد نیاز داشته است. تحریم‌ها باعث شد تا واردات این محصولات اساسی کاهش پیدا کند و کمبود آمیژان‌ها در داخل کشور، منجر به ایجاد بازار سیاه این محصولات شد و قیمت‌ها به سه برابر حد معمول افزایش یافت. به طوری که قیمت محصولی مانند منیزیم با سه برابر افزایش، به ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و سیلیکون‌متال به ۲۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سال گذشته رسید و در نهایت، سبب شکست حاشیه سود مجموعه شد. چراکه شرکت‌های خودروساز زیربار قیمت‌های جدیدی که به علت گران شدن مواد اولیه برای محصولات خود در نظر گرفتیم، نمی‌روند و همین امر باعث افت حاشیه سود ما شده است.

انتخاب بین بد و بدتر!

وی یادآور شد: اگر مشتریان به تعهدات مالی خود پاینبد باشند، حتی با وجود سود کم نیز می‌توان تولید را ادامه داد. اگرچه باید به این حقیقت اشاره کرد که شرایط تولید نسبت به سال‌های گذشته افت کرده، اما ادامه تولید بهتر از تعطیلی کارخانه است.

واقعی‌سازی بهای انرژی

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس در ادامه گفت: میزان تولید طی سالیان اخیر به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و هزینه‌های جاری نیز افت داشته است، اما چالش مهم‌تری که پیش روی تولیدکنندگان قرار گرفته، افزایش بهای حامل‌های انرژی بوده که دولت روی آن دست گذاشته است. چراکه قرار است در سال جاری، بهای حامل‌های انرژی شامل گاز و برق که مورد مصرف فراوان شرکت‌های فولادی، معدنی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و... است، تغییر یابد و مانند کشور‌های اروپایی واقعی شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سودآوری تمام شرکت‌های صنعتی به شدت کاهش خواهد یافت که این امر به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان نیست.

جلوگیری از خسارت قطعی برق

فراهانی در پاسخ به این سوال که قطعی برق و گاز در سال گذشته چه تاثیری بر روند فعالیت این شرکت گذاشته است، مطرح کرد: در فصل تابستان، روزانه یک تا دو ساعت قطعی برق را تجربه کردیم که خوشبختانه ضرر قابل توجهی متوجه فرایند تولید در مجموعه نشد، زیرا برای مقابله با این معضل از ژنراتور برق استفاده کردیم. ضمن اینکه حتی قطعی برق تامین‌کنندگان داخلی نیز بر فعالیت ما اثر نگذاشت؛ چراکه همیشه به میزان کافی مواد اولیه در انبار وجود دارد و می‌تواند تولید ۱۰ روز را پوشش دهد؛ بنابراین خوشبختانه قطعی برق سبب نشد تا در صورت سفارش مشتریان، نتوانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده