تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۵۵۵۱۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

ارائه بسته پیشنهادی برای ساماندهی صنعت ریخته‌گری اصفهان ضروریست

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: برای ادامه فعالیت، ساماندهی و شکوفایی صنعت ریخته‌گری استان باید بسته پیشنهادی ارائه شود.

به گزارش می‌متالز، "ریخته‌گری" (Casting)، فن شکل دادن فلزات و آلیاژ‌ها از طریق ذوب، ریختن مُذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن طبق شکل محفظه قالب است. اصفهان را می‌توان قُطب صنعت ریخته‌گری ایران نامید، زیرا حدود ۶۵ درصد از صنعت ریخته‌گری کشور در این استان متمرکز شده است.

 امیرحسین کُمیلی، روز دوشنبه در جلسه‌ای با اعضای انجمن ریخته‌گری استان اصفهان افزود: تصور غالب این است که فعالیت صنعت ریخته‌گری مساوی با آلایندگی و تخریب محیط زیست است، اما این تصور غلطی بیش نیست لذا برای اصلاح این تصور اشتباه باید بسته پیشنهادی ارائه شود تا فعالان این صنعت بتوانند براحتی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: این استان با مشکل شدید آلودگی هوا، آلودگی خاک و کمبود آب و منابع مواجه است و بدلایل مختلف در سال‌های گذشته تصمیمیاتی برای صنعت اصفهان گرفته شده و یکسری از مصوبات محدودیت‌هایی را برای ادامه فعالیت برخی از صنایع بوجود آورده است.

سرپرست اداره کل صنعت معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: با اعمال محدودیت‌های دائمی نمی‌توان فعالیت‌های صنعتی را پیش برد و باید راهکار‌هایی را برای ادامه فعالیت سالم صنایع ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: صنعت ریخته‌گری استان اصفهان با انجام اقدامات دانش بنیان از وضعیت کنونی نجات پیدا خواهد کرد.

کُمیلی خاطرنشان کرد: مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت مُدافع صنعت اصفهان هستند، اما این دفاع نیازمند همراهی کامل اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: آمادگی کاملی در سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان وجود دارد تا با تشکیل کارگروه و اتاق فکر با حضور فعالان صنعت ریخته‌گری، افراد شاخص در این زمینه و محیط زیست، بسته پیشنهادی و نمونه عملیاتی برای ساماندهی صنعت ریخته گری اصفهان ارائه کنند.

سرپرست اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اصفهان افزود: باید شرایط ادامه فعالیت صنعت ریخته‌گری در استان فراهم شود و برای اصلاح مُصوبه‌ها و تغییر ممنوعیت فعالیت صنایع ریخته‌گری در شورای برنامه‌ریزی استان اقدام شود.

کُمیلی گفت: بخش خصوصی، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و ان‌جی‌او (ها) یکی از پایه‌های اساسی در این زمینه محسوب می‌شوند که باید کار اصلی را انجام دهند و اداره کل صمت اصفهان هم بعنوان مجموعه دولتی باید در این زمینه تسهیلگر و حمایتگر باشد تا کار‌ها بخوبی انجام شود.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتُبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، نُخست و در ذخایر معدنی، دوم است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده