تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۶۸۳۵۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم مطرح کرد:

بحران سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین معضل صنعت قطعه‌سازی محسوب می‌شود که تولیدکنندگان را ناچار به دریافت تسهیلات برای کاهش مشکلات موجود کرده است.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین آرزومند در خصوص فعالیت شرکت، بیان کرد: شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم در سال ۱۳۶۸ خریداری شده است و اکنون به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت بوش سیلندر انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در بخش‌های کامیونی، اتوبوسی، سواری، راهسازی، کشاورزی، ریلی و دریایی فعالیت می‌کند.

وی افزود: شرکت ما تولیدکننده بوش سیلندر برای انواع موتور‌های پژو در بخش سواری، موتور‌های ولوو، اسکانیا، بنز، مان، داف، Dang Feng، رنو در بخش کامیونی، موتور‌های یانمار، میتسوبیشی در بخش دریایی، موتور‌های پرکینز، رومانی، جاندیر، بلاروس در بخش کشاورزی و موتور‌های یانمار، میتسوبیشی در بخش ریلی، موتور‌های کاترپیلار، کوماتسو، کامینز، بین‌المللی و فیات آلیس در بخش راهسازی است. در حال حاضر این شرکت با داشتن دو کوره با ظرفیت دو تن و یک کوره با ظرفیت سه تن، در سه شیفت کاری در واحد ماشین‌کاری و دو شیفت کاری در واحد ریخته‌گری، روزانه ۱۲ تا ۱۵ تن قطعات ریخته‌گری تولید می‌کند. همچنین بوش سیلندر از جمله قطعات چدنی است که نسبت به ساختار زمینه بسیار حساس بوده و ویژگی‌های ساختاری قطعه، تعیین کننده عمر و دوام و سلامت موتور اتومبیل را نشان می‌دهد.


روش تولید


رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم مطرح کرد: برای تامین فروآلیاژ با مشکلات متعددی مواجه هستیم و این ماده اولیه را از واردکنندگان فروسیلیس تهیه می‌کنیم. همچنین کربن، منگنز، فسفر و کروم، ازجمله مواد اولیه وارداتی شرکت است که از کشور چین وارد می‌شود.

آرزومند در خصوص روش تولید، اذعان کرد: با توجه به توانایی و پتانسیل بالای کارکنان، صفر تا ۱۰۰ تولید در کارخانه انجام می‌شود. نخست ضایعات آهن و چدن را خریداری می‌کنیم و پس از آن، ضایعات سفاله چدن را ذوب کرده و به روش گریز از مرکز یا سانتریفیوژ لوله‌های چدن داکتیل ریخته‌گری می‌شود. پس از ماشین‌کاری با استفاده از دستگاه‌های CNC، قطعات مورد نیاز را تولید و دسته‌بندی و در نهایت در بازار فولاد عرضه می‌کنیم. در این روش مذاب به سرعت در قالبی که در حال گردش است، شکل می‌گیرد.

این فعال صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا عملیات حرارتی و پرداخت نهایی قطعات ریخته شده، در شرکت طوس آلم انجام می‌شود یا وابسته به نوع سفارش خریدار ممکن است که این عملیات توسط خریدار انجام شود، گفت: در کارخانه طوس آلم، فلز با استفاده عملیات حرارتی به صورت کنترل شده و منظم گرم و خنک‌سازی می‌شود. این شرکت با استفاده از کادری مجرب و با تجربه، امکان تولید انواع قطعات صنعتی و بوش سیلندر از مراحل ابتدایی مهندسی معکوس و تهیه نقشه مکانیکی و... تا مراحل نهایی ریخته‌گری و عملیات حرارتی را داراست. با توجه به تنوع محصولات تولیدی با استفاده از تکنولوژی خاص، باید استاندار‌های فنی و بین‌المللی را رعایت کنیم؛ چراکه با اجرای این ساز و کار، موفق به تحقق اهداف از پیش تعیین شده می‌شویم و قدرت رقابت خود را با سایر شرکت‌ها ارتقا می‌دهیم. در همین راستا، شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم به دلیل مشکلات متعددی اعم از تاخیر در پرداخت و تسویه کالای خریداری شده و تبعات پس از آن، تمایلی به همکاری با خودروسازان داخلی ندارد و به همین خاطر محصولات خود را در بازار‌های خارجی عرضه می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۷ درصد از ظرفیت اسمی مجموعه فعال است، تاکید کرد: با رایزنی‌های انجام شده با شرکت توزیع برق استان، یک روز طی هفته یعنی چهارشنبه در واحد ریخته‌گری با خاموشی مواجه هستیم که این موضوع منجر به کاهش تولید مجموعه شده است.


کمبود نقدینگی، مشکل بزرگ قطعه‌سازان است


آرزومند با اعلام اینکه مشکلات مالی و سرمایه در گردش به چالش‌های مجموعه اضافه شده است، تصریح کرد: در سال جاری، کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین معضل صنعت قطعه‌سازان شده است؛ به طوری که امروز کمبود سرمایه در گردش به عنوان مانعی برای توسعه کارخانه ما بدل شده که باید با دریافت تسهیلات، تا حدودی مشکلات خود را کاهش دهیم. از سوی دیگر، فروش محصولات به صورت نقدی امکان‌پذیر نیست. در همین راستا، نبود حمایت از سوی دولت، بزرگ‌ترین چالش تمامی فعالان صنعت ریخته‌گری است. بازار فولاد مانند روز‌های قبل، همچنان با رکود بسیار سنگین مواجه است. در واقع ریخته‌گری، یک صنعت مادر به شمار می‌آید که سومین سهم تجاری بین‌المللی را پس از نفت و فولاد دارد. صنعت ریخته‌گری در ایران در چند دهه گذشته و با وجود شرکت‌های کوچک و بزرگ، موفق شده است روند رو‌به‌رشدی را طی کند. البته هم‌اکنون ظرفیت این صنعت در کشور بیش از نیاز بازار است.

رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم در ارتباط با چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری در بازار داخلی، اظهار کرد: تحریم‌ها و مشکلات واردات قطعات، باعث شده است تا کارخانه‌ها به تولید ملی اعتماد کنند و برای تامین قطعات، خرید خود را از شرکت‌های داخلی انجام دهند که این مساله منجر به رونق و پیشرفت روزافزون صنعت ریخته‌گری در کشور شده است. در حال حاضر واردات قطعات به داخل کشور برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی ندارد و به همین علت واردات کاهش یافته است و محصولات در بازار داخلی با ۱.۳ قیمت قطعات وارداتی عرضه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت فروش شرکت، اضافه کرد: در حال حاضر محصولات ما در سراسر کشور به فروش می‌رسد. قطعات ریخته‌گیری طوس آلم تا حدودی با محصولات شرکت‌های ترکیه‌ای رقابت می‌کند.


توسعه در دستور کار است


رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم در خصوص برنامه و اولویت‌های شرکت، مطرح کرد: شرکت طوس آلم، افزایش ظرفیت تولید ریخته‌گری به روش گریز از مرکز یا سانتریفیوژ را در دستور کار خود قرار داده است و امیدوار هستیم به اهداف از پیش تعیین شده یعنی تولید ۲۵ هزار تن در سال با اشتغال‌زایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر دست پیدا کنیم. همچنین شرکت طوس آلم به منظور دستیابی به اهداف کیفی سازمان و حضور در بازار‌های جهانی در راستای بهبود مستمر فرایندها، موارد زیر را به عنوان خط مشی کیفیت خود مدنظر قرار داده است: تمرکز بر اجرای الزامات و خواسته‌های مشتریان و افزایش رضایتمندی آن‌ها، اقدام جهت رشد و ارتقای دانش سازمانی، ایجاد فرهنگ بهبود مستمر و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت و مدیریت مناسب منابع موجود با بهبود کلیه فرایندها، توجه به عوامل زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت کارکنان، بهبود مستمر مدیریت کیفیت و دستیابی به نقص صفر، تحویل به موقع و ترویج فرهنگ پیشگیری به جای کنترل و اصلاح.

آرزومند در خصوص فرهنگ سازمانی مجموعه، مطرح کرد: مدیریت و تمامی کارکنان شرکت طوس آلم، موظف به رعایت اصول رفتاری و سیاست‌های اخلاقی، در همه سطوح سازمانی هستند و جاری شدن فرهنگ ضد ارتشا و افشاگری در سازمان را در راستای تحقق ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی مد نظر قرار می‌دهند. همچنین خود را ملزم به نگهداری، اجرا و بهبود مستمر تمامی فرایند‌ها و فعالیت‌های کاری سازمان می‌دانند.

وی در خصوص اجرای طرح‌های توسعه، گفت: هم‌اکنون زمینی با متراژ ۳۳ هزار مترمربع در شهرک صنعتی چناران خریداری کرده‌ایم که امیدوار هستیم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت حل معضلات مالی شرکت، هرچه زودتر اقدامات لازم برای ساخت و ساز را انجام دهیم. مهم‌ترین موانعی که راه‌اندازی و احداث واحد را با تاخیر همراه کرده است، شرایط ساخت و ساز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات است.


ضرورت حمایت دولت از شرکت‌های تولیدی و صنعتی


رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی و صنعتی طوس آلم در پایان یادآور شد: دولت باید از شرکت‌های صنعتی و تولیدی که سبب اشتغال‌زایی برای جوانان کشور می‌شوند، حمایت‌های لازم را به عمل آورد؛ به طوری که در این زمینه صنعت کشور پیشرفت کند. طوس آلم با توجه به تجربه، علم و تکنولوژی منحصربه‌فرد خود، توانایی تعلیم نیرو‌های متخصص که در این حرفه فارغ‌التحصیل شده‌اند را دارد. با وجود اینکه سالیان طولانی از فعالیت ما در این صنعت می‌گذرد و توانایی پیش‌بینی آینده صنعت کشور را داریم، اما در حال حاضر تعداد محدودی اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری می‌کنند؛ چراکه این افراد اقدام به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و یا موسسات مالی می‌کنند و اطمینان خاطر دارند که از این طریق، سود کافی به دست خواهند آورد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده