تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۶۹۱۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت آهن تا کی کاهشی است؟

‌می‌متالز - بازار آهن در پایان هفته با ثبات نسبی عمده شرکت‌ها همراه بود و برخی نیز نوسانات جزئی کاهشی داشتند.

به گزارش می‌متالز، بازار آهن در پایان هفته با ثبات نسبی عمده شرکت‌ها همراه بود و برخی نیز نوسانات جزئی کاهشی داشتند، اگرچه چند شرکت هم به طور جزئی قیمت‌ها را افزایش دادند، اما حرکت کلی بازار به سمت ثبات و آرامش بود.

بازار ارز نیز تقریبا روز گذشته را بدون نوسان سپری کرد و قیمت دلار نسبتا ثابت بود، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش رسید.


تحلیل بازار آهن آلات

ریزش قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته تقریبا تثبیت شده بود و شرکت‌ها روی قیمت‌های اعلامی روز سه‌شنبه توقف کرده بودند، اگرچه در برخی مبادی فروش ریزش قیمت‌ها همچنان تداوم داشت، به عنوان مثال قیمت روز میلگرد آجدار حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و تعداد محدودی از شرکت‌ها هم ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند؛ اما کاماکان کف قیمت میلگرد روی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شده و سقف آن نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

نرخ روز ناودانی ایرانی و نبشی تقریبا در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی و... نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها در چند شرکت نوسان قیمت داشتیم، برای مثال پروفیل نیکان حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت و پروفیل Z هم تقریبا بدون تغییر قیمت بود.

قیمت تیرآهن هم در اکثر بخش‌ها ثبات داشت، به این صورت که در بخش کیلوفروشی تقریبا همه کارخانه‌ها ثابت بودند و در بخش شاخه‌فروشی نیز علاوه‌بر ثبات قیمت، کاهش جزئی هم مشاهده شد. ورق سیاه هم مانند اغلب محصولات بدون تغییر قیمت بود و تنها در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه افزایش جزئی مشاهده شد، اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

ظاهرا مبادی فروش در صدد تثبیت قیمت‌های اعلامی هستند که به ثبات کلی در بازار و جلب اعتماد متقاضی منجر خواهد شد. اما در حال حاضر بازار آرام است و شوکی که بر اثر اشتباه محاسباتی در نرخ محصولات بورسی اتفاق افتاد به تخلیه صف خرید منتهی شد، صفی که در شرایط ضعف تقاضا بیش از یک ماه بود که داشت عضوگیری می‌کرد.

آمار‌ها از تداوم ریزش قیمت جهانی فولاد حکایت دارد، به طوری که گویا امروز میلگرد صادراتی ترکیه و شمش CIS کاهش داشته است. نرخ شمش وارداتی چین ۴۸۳ دلار/تن CFR گزارش شده که نشان از قیمت ۴۵۰ دلاری شمش صادراتی ایران دارد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی از رشد معاملات مقاطع عرضه شده روی قیمت‌های معقول و منطقی بود به این صورت که روز گذشته از ۹۷ هزار و ۵۳۷ تن محصول عرضه شده در بورس کالا درصد بالایی از آن‌ها معامله شدند، به طوری که از ۶ هزار و ۲۰۷ تن تیرآهن حدود ۹۳ درصد آن روی قیمت ۱۴ هزار و ۷۹۷ تومان به فروش رسید.

همچنین از ۴۴ هزار و ۳۹۰ تن میلگرد عرضه شده، حدود ۶۰ درصد آن با قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۵ تومان مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است براساس نرخ معاملاتی شمش در ۵ هفته گذشته، نرخ پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد گویا برای شنبه ثابت در نظر گرفته شده است، همچنین نرخ پایه میلگرد هم معادل ۱۱ درصد روی نرخ معاملاتی شمش روز دوشنبه همان هفته در نظر گرفته شده است.

با توجه به آمار و گزارش‌هایی که به طور روزانه منتشر می‌شود و تحلیلی از روند کلی بازار ارائه می‌دهد، این پرسش را در ذهن مخاطبان برمی‌انگیزد که روند ریزش قیمت محصولات فولادی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ و می‌بینیم که همچنان در انتظار تثبیت قیمت‌ها روی نرخ پایه هستند و درحال حاضر اعتمادی به بازار ندارند، در نتیجه خرید و فروشی هم صورت نمی‌گیرد.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در اوضاع و شرایط موجود، فاکتور‌های اثرگذار جهانی و داخلی آدرس تداوم کاهش و ثبات قیمت‌ها را می‌دهد، اما طبق معمول تأکید داریم که نمی‌توان به‌طور قطع چشم‌انداز بازار آهن را پیش‌بینی کرد.

در همین زمینه حسین بختیاری مدیر فروش و بازاریابی فولاد خراسان اظهار کرد: سیر کاهش نرخ آهن آلات تا پایان فصل گرما تداوم خواهد داشت که علت آن را می‌توان در ریزش نرخ سنگ آهن و دامپینگ فولاد روسیه جویا شد بر همین اساس می‌توان گفت براساس فاکتور‌های جهانی قیمت‌ها تا پایان تابستان بدون تغییر خواهد بود.

وی در ادامه به نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا اشاره کرد و افزود: نرخ شمش و میلگرد ضریبی از نرخ جهانی است و نرخ جهانی هم خود متأثر از تخفیفات فولاد روسیه در بازار‌های منطقه و همچنین قیمت سنگ آهن است که این روز‌ها شاهد کاهش آن هستیم، البته نمی‌توان اثر درگیری نظامی روسیه و اوکراین را در این امر نادیده گرفت.

مدیرفروش و بازاریابی فولاد خراسان بیان کرد: تحریم‌ها و سیاست‌هایی که کشور‌های غربی در قبال روسیه اعمال کرده‌اند همچنان تداوم خواهد داشت بنابراین روسیه هم برای حفظ منافع خود به زیرفروشی و تخفیفات محصولات فولادی ادامه خواهد داد.

بختیاری در پایان تأکید کرد: اگر تغییری در شرایط فعلی ایجاد نشود و اوضاع به همین منوال پیش برود، تا پایان تابستان قیمت‌ها ثابت خواهد بود، اما اگر در بازار جهانی شاهد تغییرات سیاست چین و افزایش نرخ سنگ آهن باشیم که به افزایش قیمت‌های جهانی منجر خواهد شد، اما با توجه به اوضاع فعلی بازار‌های جهانی و داخلی افزایش قیمت‌ها در حال حاضر امری دور از انتظار و بعید است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده