تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۸۱۱
کد خبر: ۲۶۷۳۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا صادرات فولاد ایران کاهش یافت؟ / نقش چین و روسیه در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - بازار صادرات فولاد نسبت به زمان مشابه در سال قبل دچار افول شد. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران معتقد است که بازار ایران تحت تاثیر نوسانات غیرمنطقی قرار گرفته و چاره آن ورود تاجران با ارتباطات قوی به بازار تجارت خارجی فولاد است.

به گزارش می‌متالز، آخرین آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد از کاهش صادرات این کالای ارزآور در دو ماه اول سال نسبت به زمان مشابه سال پیش حکایت دارد. طبق این گزارش مجموع صادرات فولاد ایران (شامل فولاد میانی و محصولات فولادی)، ۱٫۵ درصد نسبت به دو ماهه نخستین سال ۱۴۰۰ کاهش داشت.

در برخی از محصولات این کاهش چشم‌گیرتر است. مثلا صادرات اسلب یا تختال فولادی کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرد. دلایل مختلفی برای افت صادرات فولاد عنوان کرده‌اند. دلایلی مانند وضع عوارض صادراتی، سهم‌خواهی روسیه در بازار‌های جهان یا کاهش تولیدات فولادی به سبب قطعی برق و گاز برشمرده شده‌اند.

اما علت واقعی افت صادرات فولاد چیست؟ چه راهکار‌هایی برای برون‌رفت از افول صادرات فولاد وجود دارد؟

دلایل کاهش صادرات فولاد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن بیان این موضوع که ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده فولاد است و مسلما از اتفاقات جهانی تاثیر می‌پذیرد، گفت: هر اتفاقی که در جهان برای فولاد می‌افتد اثر خود را در بازار‌های مربوط به ایران نشان می‌دهد. از جمله اتفاقاتی که عامل کاهش صادرات فولاد ایران شد تصمیماتی است که دولت روسیه گرفت.

حمیدرضا رستگارپور در ادامه بیان کرد: روسیه محصولات خود را زیر قیمت فروخت و سعی کرد بازار‌های مختلف را تصاحب کند. این یکی از عواملی بود که بازار فولاد را دچار افت قیمت کرد. در کنار آن بحث قرنطینه چین است.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: شیوع دوباره کرونا در این کشور باعث شد که شهرهایش را محصور کند و بازار جهانی یکی از اصلی‌ترین بازارهایش را از دست داد.

رستگارپور اضافه کرد: در کنار این اتفاقات ما واردات آهن‌آلات از روسیه داشتیم. نمی‌دانم چه سیاستی در دستور کار است، اما باید منافع ملی کشور درنظر گرفته شود. باید در نظر بگیریم که کارخانجات ما باید بتوانند با تمام ظرفیت تولید کنند. نباید بگذاریم که بازار ایران تحت تاثیر نوسانات غیرمنطقی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تاکید بر اینکه منابع ما منابع ارزانی است و کیفیت کالای ما دارای کیفیت رقابتی با محصولات دیگر است، اشاره کرد: ما باید افرادی را فعال کنیم که سابقه و ارتباطات خوبی در تجارت خارجی فولاد دارند تا به آن چشم‌اندازی برسیم که برای صادرات فولاد در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

ایران به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست می‌یابد؟


وی در ادامه عنوان کرد: چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن خیلی خوب است. اما باید تلاش کنیم که به آن افق برسیم. برنامه‌های حمایتی دولت خیلی مهم است. دولت می‌تواند تسهیلات حمایتی ایجاد کند تا افرادی که با بازار‌های جهانی فولاد ارتباط دارند وارد بازار فولاد شوند. اگر دولت چنین حمایتی را صورت دهد ما بازار جهانی خود را حفظ خواهیم کرد.

رستگارپور در پایان یادآور شد: زمانی ما به تولید ۵۵ میلیون تن یعنی افق ۱۴۰۴ می‌رسیم که پیش‎‌بینی‌های دولت درست از آب در آید. دولت‌های مختلف باید در یک مسیر قدم بردارند. نه در موازات برنامه‌های جدید. اگر برنامه‌ای به عنوان چشم‌انداز نوشته می‌شود، دولت‌های مختلف باید مسیر واحدی را طی کنند و در یک مسیر قدم بردارند. ما به هدف نمی‌رسیم، زیرا دولت‌ها در مسیر چشم‌انداز ۱۴۰۱ تغییر روش می‌دهند. تغییری که در جهت توسعه کشور نیست.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده