تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۶۷۱۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مالیات صادرات فولاد در هند کاهش یافت

‌می‌متالز - با توجه به کاهش تقاضای داخلی در ماه‌های اخیر، مالیات صادرات فولاد در هند کاهش یافته، همچنین ممکن است مالیات صادرات سنگ آهن افزایش یابد.

مالیات صادرات فولاد و سنگ آهن هند

به گزارش می‌متالز، تورم قیمت عمده محصولات فولادی نیمه تمام از ۱۸.۴۱ درصد در ماه قبل به ۱۴.۶۲ درصد در ماه می‌کاهش یافته است. اما هنوز گفتگو‌ها در مورد بازنگری در مالیات صادرات فولاد و سنگ آهن ادامه دارد.

یک منبع رسمی گفت: هنوز تصمیم نهایی برای مالیات صادرات فولاد توسط دولت گرفته نشده است.

منابع خبری اعلام کردند که دولت احتمالاً به زودی مالیات صادراتی که اخیراً بر محصولات کلیدی فولاد تحمیل شده است را کاهش داده یا لغو خواهد کرد. این در حالی است که هزینه ارسال سنگ آهن را نیز افزایش خواهد داد. این اقدام در میان نگرانی‌های ابراز شده توسط فولادسازان مبنی بر اینکه در حالی که تقاضای داخلی در ماه‌های اخیر کم مانده است، صورت خواهد گرفت. باید توجه داشت که شرکت‌ها مشتریان خارجی خود را به دلیل مالیات‌های صادراتی از دست می‌دهند.

فعالان بازار اعلام کردند مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فولادی تحت حمایت انجمن فولاد هند، در ۱۶ ژوئن با Nirmala Sitharaman که وزیر دارایی هند است ملاقات کردند. بررسی‌ها نشان داد در این ملاقات مدیران نه تنها وزیر را در مورد وضعیت تقاضا و عرضه بازخواست کرده اند، بلکه به دنبال کاهش صادرات نیز بوده اند.

تحلیل گران بازار گزارش دادند دولت به منظور مهار قیمت نهاده‌ها و کنترل تورم سرسام آور در هند، در ۲۲ می‌مالیات صادراتی ۱۵ درصدی را برای آهن خام، محصولات تخت نورد شده ساخته شده از آهن یا فولاد غیر آلیاژی، میلگرد و محصولات مختلف تخت ساخته شده از فولاد ضد زنگ وضع کرد. همچنین دولت هند ۴۵ درصد دیگر را بر روی پلت سنگ آهن اعمال کرد. به همین ترتیب، مالیات صادراتی سنگ آهن و کنسانتره از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت.

طبق گزارش Icra، تعرفه ۱۵ درصدی محصولاتی را پوشش می‌دهد که ۹۵ درصد از صادرات نهایی فولاد کشور را در دو دوره مالی گذشته تشکیل می‌دادند، در نتیجه در آینده جذابیت صادرات را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد. این موارد به نوبه خود می‌تواند بر قیمت‌های داخلی فولاد و سطح استفاده از ظرفیت صنعت فشار بیاورد.

در پاسخ به این اقدام، میانگین قیمت ماهانه کویل نورد گرم فولادی (HRC) که معیاری برای فولاد تخت می‌باشد، در ماه می‌کاهش یافت و از ۷۶۰۰۰ روپیه در ماه آوریل به ۶۹۸۰۰ روپیه در هر تن در ماه می‌رسید. میانگین قیمت کویل نورد گرم فولادی (HRC) در ماه ژوئن (که اولین تاثیر محدودیت صادرات در آن احساس شد) نیز کاهش یافت و از ۶۲۰۰۰ روپیه در ماه ژوئن به ۵۹۸۰۰ روپیه در هر تن در ۶ ژوئیه رسید.

در همین حال معامله گران اعلام کردند صادرات فولاد از ۱.۳۸ میلیون تن در ماه می‌و ۱.۴۷ میلیون تن در ماه آوریل به ۰.۶۸ میلیون تن در ماه ژوئن کاهش یافت. در عین حال بررسی‌ها نشان داد مصرف داخلی فولاد نیز از ۹.۵۶ میلیون تن در ماه مارس به ۸.۶۷ میلیون تن در ماه می‌رسید.

معامله گران گزارش دادند تورم قیمت عمده محصولات فولادی نیمه تمام از ۱۸.۴۱ درصد در ماه آوریل به ۱۴.۶۲ درصد در ماه می‌کاهش یافت.

به نقل از منابع خبری میزان صادرات سنگ آهن نیز سقوط کرده است. صادرات سنگ معدن در ماه می‌سال ۲۰۲۲حدود ۶۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۱۹۵ میلیون دلار رسیده است. اما این نگرانی وجود داشت که میزان صادرات سنگ معدن ممکن است با سرعت چشمگیرتری در ماه ژوئن کاهش یابد. حتی باید در نظر داشت که فروش داخلی نیز در بحبوحه کاهش تقاضا کاهش یافته است. به نقل از یکی از مقامات این شرکت، حراجی که توسط NMDC دولتی برای فروش حدود ۲۰۰۰۰ تن سنگ معدن در ۲۸ ژوئن برگزار شد، فقط پیشنهاد‌هایی برای ۸۰۰۰ تن سنگ معدن دریافت کرد که به وضوح نشان دهنده کاهش تقاضا از سوی فولادسازان می‌باشد.

تحلیل گران بازار گزارش دادند فروش داخلی شرکت معدنی ملی هند (NMDC) که بزرگترین ماینر کشور است، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۱.۹ میلیون تن رسید. همچنین بررسی‌ها نشان داد بین آوریل و ژوئن سال ۲۰۲۲، میزان فروش این شرکت ۲۰٪ کاهش یافت. این در حالی است که قیمت‌ها ۱ آوریل و ۵ ژوئن که آخرین بازه بازبینی قیمت است، حدود ۳۶٪ کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان داد حدود ۷۰ درصد از فروش سالانه شرکت معدنی ملی هند (NMDC) (۴۰.۵ میلیون تن در سال مالی ۲۰۲۲) تنها توسط سه شرکت بزرگ فولادی هندی JSW Steel، ArcelorMittal-Nippon و Rashtriya Ispat Nigam اختصاص داشت.

فعالان بازار اعلام کردند در مورد فولاد، تقاضای داخلی در یک هفته گذشته با سرعت پایین شروع به افزایش کرده است. اما باید توجه داشت که با اعمال محدودیت‌های صادراتی، کاهش موجودی انبار‌ها در عین حفظ سرعت تولید برای شرکت‌ها دشوار خواهد بود.

Ranjan Dhar مدیر ارشد بازاریابی شرکت ArcelorMittal-Nippon اظهار کرد: تقاضای داخلی فولاد در یک هفته گذشته اندکی بهبود یافته است. باید در نظر داشت که این تقاضا در دو ماه گذشته به شدت کاهش یافته بود و اکنون اندکی بهبود یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون صادرات فولاد صورت نمی‌گیرد و منتظر دستور دولت در این زمینه هستیم.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده