تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۶۷۱۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد فلات پارسی به فرابورس می‌رود

‌می‌متالز - شرکت فولاد فلات پارسی، به‌عنوان نخستین واحد دانش‌بنیان و کاملا ایرانی فرآوری افشرده (کنسانتره) سنگ‌آهن است با حمایت و سرمایه‌گذاری شرکت دانش‌بنیان معنادر مسیر حضور در فرابورس قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد فلات پارسی به عنوان نخستین واحد دانش‌بنیان کنسانتره سنگ آهن کشور، با تمرکز جدی بر روی تولید و فرآوری افشرده (کنسانتره) سنگ آهن از روش‌های دانش بنیان است. این شرکت با سرمایه‌ی ثبتی ۷۵۰ میلیارد تومان با مشارکت شرکت دانش‌بنیان معنا، صندوق نوآوری و شکوفایی، بخش خصوصی و سهم پذیره‌نویسی ۲۵۰ میلیارد تومانی فعالیت خود را آغاز خواهد است.

در روز‌های گذشته، شرکت فولاد فلات پارسی مجوز هیات پذیرش سازمان بورس را دریافت کرده و در انتظار تأیید هیات پذیرش فرابورس در مرحله‌ی بررسی وضعیت و سودآوری پروژه است. پس از طی این مراحل، شرکت ثبت و در نهایت وارد فرابورس خواهد شد.

شرکت فولاد فلات پارسی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند است و به دلیل استفاده و توسعه‌ی این فناوری، موافقت نهاد‌های حامی فعالیت‌های دانش‌بنیانی را دریافت کرد و بلافاصله بعد از ثبت، دانش‌بنیان خواهد شد. در این طرح، استفاده از روش و فناوری سلول‌های فلوتاسیون نسل جدید و با بهره‌وری بالا، این امکان را می‌دهد که سنگ آهن مگنتیت و هماتیت را با بهره‌وری بالایی، تغلیظ کرد.

از دیگر هدف‌گذاری‌های عملیاتی شرکت فولاد فلات پارسی، بهره‌برداری از معادن پلاسری منطقه‌ی محروم بزمان و سایر معادن هماتیت و مگنتیت در استان سیستان و بلوچستان است.

در این طرح، هم اکنون راهسازی تا معدن، نصب کانکس و تاسیس کمپ، تاسیسات اولیه برای بهره‌برداری و نصب تعدادی سپراتور برای انجام بهره‌برداری اولیه انجام شده و استخراج سنگ آهن و دپوسازی آن برای تأمین خوراک کارخانه در حال انجام است.

مرحله‌ی بعدی، تأسیس کارخانه‌ی افشرده (کنسانتره) سنگ آهن است و با توجه به کمبود شدید در داخل کشور، به سادگی قابل فروش خواهد بود.

مرحله بعدی نیز ورود به معادن هماتیتی است که در ایران متاسفانه توجه چندانی به آن‌ها نشده است. به دلیل نبود فناوری‌های لازم، تاکنون معادن هماتیتی بهره‌وری چندانی نداشته‌اند و با روش فلوتاسیون، قابلیت تغلیظ این نوع سنگ آهن در دسترس خواهد بود.

با توجه به بازگشت سریع سرمایه و فناوری بومی تولید و فرآوری محصول، انتظار می‌رود ظرف دو سال پس از تکمیل پروژه‌ی فعلی، تکمیل زنجیره‌ی فولاد و ساخت واحد‌های جدید در این شرکت، آغاز شود.

شرکت فولاد فلات پارسی برای استفاده از امکانات و مزیت‌های بازار سرمایه از ابتدا سهامی عام تاسیس شده و مراحل زمان‌بر و بسیار سختی را برای دریافت مجوز پذیره‌نویسی سپری کرده است.

با وجود شرایط مناسب شرکت فولاد فلات پارسی و حمایت‌های مدیران، در هفته‌های آینده مجوز پذیره نویسی شرکت صادر شده و بعد از پذیره نویسی این شرکت می‌تواند ثبت نهایی شده، در فرابورس جایگاه واقعی خود را پیدا کند. شرکت فولاد فلات پارسی در نظر دارد از ظرفیت بازار سرمایه در انتشار اوراق و افزایش سرمایه نیز استفاده کند.

پس از ثبت شرکت نیز نماد شرکت در فرابورس درج شده و برای پذیره نویسان قابل معامله خواهد بود. با توجه به زودبازده بودن طرح، حاشیه‌ی سود بالا، دسترسی به ذخایر معدنی ارزشمند، فناوری بومی ساخت ماشین‌آلات فرآوری سنگ آهن، و همچنین تقاضای بالا برای خرید محصول (کنسانتره‌ی سنگ آهن)، انتظار می‌رود سود بسیار مناسبی برای شرکت‌کنندگان در این پذیره‌نویسی به دست آید.

با توجه به طرح‌های توسعه‌ی مورد نظر و ظرفیت‌های موجود در منطقه، سودآوری طرح پس از تکمیل و همچنین سودآوری آینده طرح نیز می‌تواند به جذابیت‌ها و مزیت‌های آن بیفزاید.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده