تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۶۸۶۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تنظیم بازار آهن با احیای صادرات فولاد

‌می‌متالز - قیمت روزانه آهن‌آلات در آخرین روز تیرماه با ثبات نسبی و کاهش در برخی مبادی فروش همراه بود که ضعف تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای به این امر دامن می‌زد.

به گزارش می‌متالز، قیمت روزانه آهن‌آلات در آخرین روز تیرماه با ثبات نسبی و کاهش در برخی مبادی فروش همراه بود که ضعف تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای به این امر دامن می‌زد.

بازار ارز نیز تقریبا ثابت بود و تغییر چندانی در قیمت دلار مشاهده نشد، به طوری که پایان هفته در بازار آزاد هر دلار با قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

سیر نزولی قیمت آهن آلات روز پنجشنبه نیز همچنان در برخی مبادی فروش تداوم داشت و در عین حال بسیاری از شرکت‌ها نیز تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

بر همین اساس نرخ روز میلگرد آجدار در نیمی از مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و در نیم دیگر بازار تغییری در قیمت‌ها مشاهده نشد. در یک ماهه گذشته نرخ میلگرد با ریزش هزار و ۵۲۱ تومانی همراه بود به طوری که نرخ میلگرد آجدار سایز ۱۰ در بازه قیمتی ۱۷ هزار و ۳۶۲ الی ۱۸ هزار و ۸۸۳ تومان اعلام می‌شد که بیانگر کاهش ۸/۷ درصدی این محصول است.

نرخ روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی در غالب شرکت‌ها با ثبات همراه بود و تنها در ذوب آهن اصفهان کاهش ۲۰۰ تومانی مشاهده شد؛ در بخش شاخه‌فروشی نیز عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیرآهن کیلویی در یک ماه گذشته به طور میانگین کاهشی بوده است به طوری که در بازه ۱۸ هزار و ۵۰ الی ۱۸ هزار و ۷۸۳ تومان در نوسان بوده است که رقمی حدود ۷۳۳ تومان است.

قیمت ناودانی و نبشی نیز عمدتا ثابت اعلام شد، اما کاهش جزئی در برخی شرکت‌ها نیز مشهود بود. قیمت روز نبشی در یک ماه اخیر به طور میانگین کاهشی بوده است به طوری که از کانال ۱۹ هزار و ۸۶۹ تومانی به ۱۸ هزار و ۵۲۵ تومان ریزش کرده است که رقمی معادل ۷/۲ درصد است.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی، صنعتی و ... نیز عمدتا ثابت بود و تنها در یک شرکت کاهش ۳۰۰ تومانی مشاهده شد. در تیرماه قیمت پروفیل با ضامت ۲ در بازه ۲۴ هزار و ۶۵۷ تومانی الی ۲۲ هزار و ۵۸۸ تومانی در نوسان بود که گویای کاهش ۲ هزار و ۶۹ تومانی این محصول است.

بررسی آمار کلی قیمت محصولات فولادی بیانگر سیر نزولی نرخ آن‌ها در یک ماه گذشته است که علل آن را همانطور که پیش‌تر نیز بررسی شد، می‌توان در ضعف تقاضا و کاهش قیمت‌های جهانی جست‌وجو کرد.

براساس گزارش‌ها امروز حدود ۳۸ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد. کف قیمتی این محصول حدود ۱۳ هزار و ۸۴۸ تومان تعیین شده که بیانگر افزایش ۳ درصدی حجم این محصول در مقایسه با عرضه پیشین است. عرضه شمش بلوم در روز سه‌شنبه ۱۱۶ هزار و ۶۰۰ تن بود که با توجه به نرخ پایین این محصول با استقبال خوب متقاضیان مواجه شد.

همچنین حدود ۳ هزار و ۵۶۵ تن تیرآهن در بورس عرضه می‌شود که نرخ آن حدود ۱۷ هزار تومان تعیین شده است. گفتنی است نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۹ درصد افت کرده است. حجم سنگ آهن حدود ۹۸ درصد و ناودانی نیز حدود ۸۵ درصد کاهشی بوده است.

تلاش برای تصاحب دوباره بازار صادرات

زیرفروشی فولاد روسیه و کاهش قیمت محصولات فولادی به از دست رفتن بازار‌های هدف صادرات ایران در یکی دوماه اخیر منجر شد، تصویب عوارض صادراتی نیز به کاهش صادرات محصولات ایرانی و از دست رفتن بیش از پیش بازار هدف دامن زد به طوری که صادرات ایران تقریبا به صفر رسید.

در همین زمینه حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان اظهار کرد: با وجود تولید مازاد بر مصرف داخلی، همچنین با توجه به سهل‌الوصول بودن بازار‌های هدف صادرات ایران با توجه به موقعیت کشور و بالا بودن کیفت محصولات فولادی، می‌توان این بازار را مجددا به دست آورد.

وی در ادامه بیان کرد: کسب دوباره بازار‌های صادراتی ضروری می‌نماید و تداوم تولید و حیات صنایع فولادی برای کشور ضروری است.

این فعال صنعتی افزود: توجه دولت به امر صادرات کشور بسیار ناچیز و محدود است، به همین جهت تولیدکنندگان نمی‌توانند چشم‌انداز روشنی داشته و برای صادرات محصولات خود برنامه‌ریزی کنند. همچنین از آنجایی که مجوز صادرات ۲ ماه یکبار تمدید می‌شود، به همین دلیل تولیدکننده نمی‌داند آیا سری بعد هم مشمول این شرایط می‌شود و مجوز دریافت می‌کند یا خیر.

بختیاری گفت: کشور ایران از دو نظر دارای امتیازات خوبی برای صادرات است، یکی موقعیت جغرافیایی خاص آن و امکان دسترسی سریع و آسان به کشور‌های اطراف و همچنین تولید محصولات فولادی باکیفیت، می‌تواند دوباره بازار‌های هدف خود را بازگرداند اگرچه برای این کار ممکن است با مشکلاتی نیز مواجه شود.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده