تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۶۸۹۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
با نگاهی به رکورد‌های جدید تولید در فولاد خراسان مشخص شد؛

رشد ۱۱ درصدی فروش فخاس در ۳ ماهه سال جاری

‌می‌متالز - مجتمع فولاد خراسان یکی از مجتمع‌های بزرگ تولیدی کشور است که رشد ۲۱ درصدی سود تقسیمی سهامداران را تعیین کرد. نماد فخاس مربوط به این شرکت در فصل بهار ۱۱ درصد فروش نسبت به زمستان گذشته را ثبت کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت مجتمع فولاد خراسان با توجه به اهداف و برنامه‌های از پیش‌تعیین شده در سال‌جاری و تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، ۵۱۰ هزار تن فروش داخلی و ۹۰‌هزار تن فروش صادراتی میلگرد در سال جاری را به همراه ۳۱۹‌هزار تن فروش داخلی شمش فولاد و ۲۶۰‌هزار تن فروش صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است.

مجتمع فولاد خراسان سال گذشته علیرغم محدودیت‌های انرژی و کرونایی توانست، ۱۸ رکورد تولید را در واحد‌های مختلف ثبت کند.

طبق اطلاعیه‌های منتشر شده صورت مالی ۱۲ ماهه تیرماه در سایت کدال شرکت مجتمع فولاد خراسان با نماد فخاس، به ازای هر سهم ۲۵۱ تومان سود تعیین شده که افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. سود خالص مجتمع فولاد خراسان نیز با افزایش ۲۰ درصدی توانست به ۲۹۸۷ میلیارد تومان و سود ناخالص نیز با همان اندازه رشد به ۲۹۵۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین در دوره منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۰، شرکت فولاد خراسان به ازای هر سهم ۱۲۵ تومان سود تقسیم کرد که ۵۱ درصد رشد داشته است.

شرکت در خرداد فروش ۱۱۷۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نشان از رشد ۲۳ درصدی نسبت به ماه گذشته و رشد مشابه ۲۳ درصدی نسبت به متوسط ماهانه را ثبت کرده است.

فولاد خراسان در فصل بهار سال جاری ۷۹۲ میلیارد تومان سود خالص ساخته است. فخاس در سه ماهه سال جاری فروش ۳۰۹۴ میلیارد تومانی را ثبت کرده که البته حاشیه سود ناخالص در بهار سال گذشته ۳۸ درصد بوده که در بهار امسال به ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر همین مبنا، مبلغ فروش فخاس در بهار ۱۱ درصد نسبت به زمستان افزایش داشته و حاشیه سود ناخالص نیز در این فصل نسبت به فصل قبل ۲۱ واحد درصد بیشتر بوده است. در مجموع سود خالص شرکت در بهار سال جاری نسبت به زمستان سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

شرکت فولاد خراسان بنا دارد تا در حوزه واحد گندله‌سازی در صورت نبود محدودیت‌های قطعی برق و گاز از سقف ۲‌میلیون تن عبور کرده و در واحد احیای مستقیم، تولید ۱‌میلیون و ۴۳۰‌هزار تن آهن اسفنجی را در سال جاری محقق کند. در واحد‌های فولادسازی هم سقف ۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن را درنظر گرفته و قرار است در ناحیه نورد هم تولید ۶۰۰‌هزار تن میلگرد را در سال جاری تحقق ببخشد.

مدیرعامل فولاد خراسان درباره برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای سال جاری می‌گوید: «امیدواریم تامین کنسانتره را به ۲۰۰‌هزار تن، آهن قراضه را به ۱۰۰‌هزار تن و گندله را به ۱۰۰‌هزار تن برسانیم. ضمن اینکه دستگاه انباشت و برداشت واحد گندله‌سازی در مسیر رسیدن به ایران و نصب در شرکت است که در صورت راه‌اندازی به ظرفیت ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن در این بخش خواهیم رسید.»

قطعی برق و گاز در سال ۱۴۰۰ مشکلات فراوانی برای صنعت فولاد کشور به وجود آورد که مجتمع فولاد خراسان نیز در امان نماند. اما این شرکت توانست علیرغم مشکلات در حوزه محدودیت‌های انرژی در سال گذشته رشد ۲۲۱ درصدی سود خالص را با تحقق مبلغ ۲‌هزار و ۴۴۷‌میلیارد تومان را که رکورد بیشترین فروش در بورس کالا بود را به نام «فخاس» به ثبت برساند.

کسری غفوری در این باره می‌گوید: «اگر سال گذشته درگیر مشکلات قطعی برق و گاز نمی‌شدیم رکورد تولید را در صنعت فولاد کشور می‌شکستیم، ولی متاسفانه ۵ ماه و ۱۳ روز را به خاطر از دست دادیم. برای اولین بار بازار صادراتی قزاقستان را به دست آوردیم و توانستیم صادرات میلگرد را به سوریه و صادرات دیگر محصولات را به کشور چک انجام دهیم. در بودجه سال‌جاری، طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده امیدواریم رقم ۱۸‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد تومان را در فروش داخلی و صادراتی محصولات محقق کنیم.»

عملکرد فروش میلگرد، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۱ هزار تن فروش ثبت شد که ۹ درصد افزایش داشته است. کاهش مقدار فروش شمش به دلیل کاهش تولید به دلیل محدودیت‌های برق و گاز بوده است.

گفتنی است، هیات مدیره مجتمع فولاد خراسان افزایش سرمایه ۱۵۲ درصدی این شرکت از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را به تصویب رساند که این مبلغ از ۱۸۱۰ میلیارد تومان به ۳۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

منبع: شمانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده