تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۶۶۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجان شرقی عنوان کرد:

ظرفیت بی بدیل آذربایجان شرقی در ذخایر معدنی/ معدن اولین حلقه در زنجیره تولید

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی به لزوم توسعه و تولید ماشین آلات در حوزه بهره برداری و اکتشاف معدنی در استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی رتبه اول در تنوع و ذخایر مواد معدنی را دارد، اما از این ظرفیت بی بدیل آنطور که شایسته است بهره نبردیم.

به گزارش می‌متالز، "غفور علوی" با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در توسعه اقتصادی، صنعتی و معدنی، گفت: معدن اولین حلقه در زنجیره تولید است و این سازمان باید در حفظ و افزایش بهره وری منابع معدنی که سرمایه‌های ملی تجدید ناپذیر کوشا باشد چرا که در نبود ماده معدنی چرخ صنعت از کار می‌افتد.

وی با بیان اینکه فراهم ساختن زمینه همکاری میان وزارت صنایع و معادن و تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنعتی در زمره فعالیت‌های این سازمان است، افزود: به دنبال ایجاد زمینه‌های مشارکت با بخش صنعتی استان هستیم، اگر معدن و صنعت را با هم ارتباط دهیم در بحث توسعه موفق عمل خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی این همکاری را لازمه جلوگیری از خام فروشی، حمایت از تولید، اشتغالزایی و ارزآوری دانست و ادامه داد: اگر بخش معدن و صنعت به هم متصل شوند، قطعا تولید نیز افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی رتبه اول در تنوع و ذخایر مواد معدنی را دارد، اما از این ظرفیت بی بدیل بهره نبردیم.

علوی با بیان اینکه تنزل رتبه کشوری استان در حیطه صنعت و معدن باید آسیب شناسی شود، گفت: توسعه در گرو همکاری و هم افزایی بین سازمانی با مدیران کاربلد، متعهد و متخصص است و به همین دلیل اولین همکاری خود با بخش صنعت را از صنعت ریخته گری و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز که یک صنعت مادر و زیر نظر یک مدیر متعهد و متخصص است، شروع کردیم.

وی با اشاره به گذشته و سابقه ۵۵ ساله شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز، افزود: متاسفانه این شرکت زمانی تا پای تعطیلی رفته بود، اما با پای کار آمدن یک مدیر کاربلد، متعهد و متخصص دوباره متولد شد و اکنون در مسیر توسعه قدم گذاشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی به لزوم پشتیبانی دولت از بخش خصوصی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و ادامه داد: این حمایت قطعا مشکلاتی که در زمینه صنعت داریم را حل می‌کند، رویکرد امسال وزارت سمت واگذاری بخش متالوژی و فرآوری مواد معدنی به سازمان نظام مهندسی معدن است و ما از این فرصت برای همکاری با صنایعی، چون ریخته گری، فولاد، مس و... استفاده خواهیم کرد و اولین قدم ما شروع با یک صنعت خاطره انگیز بود.

وی همچنین به لزوم توسعه و تولید ماشین آلات در حوزه بهره برداری و اکتشاف معدنی در استان اشاره کرد و گفت: ما نباید اجازه عقب افتادن در فناوری‌ها و ظرفیت‌ها را بدهیم و سرعت توسعه را کند کنیم.
علوی با بیان اینکه امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز قدمی در راستای حل این مساله بود، گفت: در راستای حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید استان و کشور، در مسیر همکاری قدم گذاشتیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص "تولید" و تاکید به آن در شعار‌های چند سال گذشته، افزود: در راستای تحقق این فرمایشات و رونق صنعت و احیا بخش‌های تولیدی استان برآن شدیم، تفاهم نامه‌ای شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز برای گسترش تعاملات و بهره برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین، منعقد کنیم.

وی اضافه کرد: شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت استان را تولید می‌کند و تامین مواد اولیه و مواد معدنی یکی از نیاز‌های بسیار مهم این تولیدات است.
علوی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن استان برای ایفای نقش در بحث معدن و صنایع معدنی نیاز به همکاری با بخش صنعت آذربایجان شرقی داشت و که اولین قدم را با شرکت ریخته گری ماشین سازی برداشتیم.

وی با بیان اینکه اگر مواد معدنی نباشد تولید اتفاق نمی‌افتد، گفت: با این تفاهم نامه صفر تا صد بحث تولید از تامین مواد اولیه تا ایجاد قطعه با همکاری و هم افزایی بین سازمانی بخش معدن و صنعت ممکن می‌شود، امکانات شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز و نیروی کار و متخصص سازمان نظام مهندسی معدن استان.

وی با اشاره به بازدید از کارگاه‌های ریخته گری ماشین سازی تبریز، افزود: بازدید از مجموعه بسیار جالب بود، صمیمانه از کارکنانی که در خط مقدم تولیدات این کارخانه کار می‌کنند متشکریم چراکه آن‌ها سربازان گمنام خط مقدم تولید هستند که کلید حل مشکلات توسعه را در دست دارند.

منبع: آزانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده