تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۶۶۳۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تلالو رویای مسی مردم آذربایجان‌شرقی پس از سفر رییس جمهور

‌می‌متالز - پس از کش و قوس‌های فراوان در مورد استقلال مس آذربایجان، سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی و پیگیری‌های مجدانه مدیریت ارشد استان کارساز شد و رویا‌های مردم این خطه در حال تحقق است تا انتظار بیش از ۱۵ ساله آنان، غروب و رویا‌های مسی مردم طلوع کند.

به گزارش می‌متالز، کار‌های اولیه استقلال مس آذربایجان از جمله تدوین اساسنامه، توسعه معدن مس سونگون، دستور رییس جمهور برای استفاده از درآمد‌های مس سونگون در دیگر بخش‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای منطقه و استان، پایدار شدن بودجه‌های مورد نیاز برای طرح‌های توسعه و فرآوری مس سونگون از محل حقوق دولتی دریافتی در قالب بودجه سالانه که امسال ۱۵درصد پیش بینی شده، از جمله اقداماتی می‌باشد که به پشتوانه دستور رییس جمهوری، وزیر صمت، مدیرعامل مس ایران و پی گیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس آذربایجان شرقی در حال تحقق است.

البته این روند طول خواهد کشید، ولی نباید معطل اجرای تمام و کمال یا موانع قانونی یا غیرقانونی باشیم، بلکه به موازات این اقدامات، تلاش برای احقاق حقوق آذربایجان شرقی در مقاطع کوتاه مدت و چند ماهه هم مد نظر باشد.

اشتغال، توسعه و تحول منطقه ای، درآمد‌های چند هزار میلیاردی، توسعه صادرات، کمک به پیشرفت سایر شاخه‌های معدنی و صنعتی از جمله فواید استقلال مس است که تاکنون منطقه و آذربایجان شرقی از آن بی بهره مانده و در واقع ثروت ملی تلف شده است که البته اکنون با اقدامات انجام شده، طلوع خوش و آینده درخشانی را برای استان، بلکه کشور نوید می‌دهد.

تلالو رویای مسی مردم آذربایجان‌شرقی پس از سفر رییس جمهور

بهره مندی از موهبت مس یکی از آرزو‌های دیرینه مردم آذربایجان شرقی بود

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: بهره مندی از موهبت مس یکی از آرزو‌های دیرینه مردم آذربایجان شرقی و ورزقان بود.

عابدین خرم روز دوشنبه اظهار کرد: مردم آذربایجان شرقی انتظار داشتند که از محبت الهی که در روی کمربند مثل دنیا قرار داریم بهرمند شویم که البته پس از سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت آذربایجان شرقی با پیگیری‌های نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و نمایندگان استان این موضوع به رئیس جمهوری تشریح و نتیجه لازم اخذ شد طوری که ایت الله رئیسی دستور لازم را صادر کردند.

وی افزود: استقلال مس سونگون به عنوان هولدینگ و شرکت مستقل از دستاورد‌ها و انتظارات استانی بود که در حال تحقق است.

خرم ادامه داد: آورده‌هایی که برای توسعه کامل این مجتمع، ایجاد شهرک‌های پایین‌دستی، حقوقی که باید به صورت قانونی به استان برگردد مطالباتی است که در حال پیگیری و تحقق آن از مجاری قانونی هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: موضوع توسعه نیز نباید مغفول واقع شود، متناسب با ذخایر و اکتشافاتی که انجام می‌شود توسعه نیز انجام شود.

عابدین خرم با اشاره به نشست اخیر خود با معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: در این نشست پی گیری‌های مصوبات اتفاق افتاد بر این اساس از ابعاد مختلف شهر ورزقان، کلیبر، اهر و آذربایجان شرقی بر محور توسعه با منتفع شدن از ذخایر مس استان حرکت خواهند کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: با تحقق این مصوبات بارقه امیدی در حوزه‌های معادن استان دمیده شده است.

وی یادآورشد: ساختار مس آذربایجان پیشنهاد شده است و اکنون دارای اساسنامه شده و این اساسنامه تحویل مدیرعامل شرکت ملی مس ایران شده است تا به لحاظ حقوقی بررسی و موارد احتمالی اعلام و برطرف شود.

خرم یادآور شد: حقوق معادن به لحاظ قانونی مشخص است و بر این اساس در هر منطقه باید درآمد‌های آن هزینه شود و بهره دهی به منطقه داشته باشد، اما متاسفانه واقعیت این است که در سال‌های گذشته از این موضوع بی بهره مانده ایم.

گام آخر برای استقلال مس سونگون

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: با پیگیری‌های استاندار آذربایجان‌شرقی دستور رییس جمهور برای تأسیس شرکت مستقل مس آذربایجان، در یک قدمی اجرای کامل قرار گرفته یکی از جدی‌ترین مطالبات مردم منطقه و استان در خصوص تزریق درآمد‌های معدن مس سونگون به آذربایجان شرقی جامه عمل بپوشد.

جواد رحمتی اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌های مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی برای اجرایی شدن دستورات مساعد آیت الله و مصوبات سفر استانی که جلب نظر شرکت ملی مس برای تغییرات لازم در ساختار شرکت‌های تابعه جهت تاسیس شرکت مستقل مس آدربایجان در عین تامین اعتبار لازم برای طرح‌های توسعه این مجتمع را به همراه داشت، جلسه مهمی به ریاست دکتر صولت مرتضوی، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران و برخی مدیران ملی و استانی برگزار شد.

وی افزود: همچنین دستور رییس جمهور برای استفاده از درآمد‌های مس سونگون در دیگر بخش‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای منطقه و استان مورد توجه قرار گرفت.

رحمتی با اشاره به روش‌های مورد بررسی در این زمینه افزود: حقوق دولتی معادن و استفاده از ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم برای احتساب هزینه‌کرد‌های های شرکت مس سونگون در منطقه به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی از جمله این راهکار‌ها بوده و در مورد مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در منطقه نیز توافقاتی صورت گرفته است.

معاون استاندار با بیان اینکه پایدار شدن بودجه‌های مورد نیاز برای طرح‌های توسعه و فرآوری مس سونگون از محل حقوق دولتی دریافتی در قالب بودجه سالانه از دیگر موارد طرح شده در این جلسه بود، گفته است: میزان این اعتبارات در بودجه امسال ۱۵ درصد در نظر گرفته شده بود که مقرر شده این اعتبارات در بودجه‌های سنواتی آینده نیز لحاظ شود که در این صورت تحولمهمی در زمینه اعتبارات استانی حاصل از درآمد‌های معدن مس اتفاق خواهد افتاد؛ و این اعتبارات می‌تواند در طرح‌های توسعه‌ای مجتمع و بخش عمرانی استان مورد استفاده قرار گیرد.

تلالو رویای مسی مردم آذربایجان‌شرقی پس از سفر رییس جمهور

افزایش ۳۵هزار میلیارد تومانی گردش مالی آذربایجان‌شرقی با تکمیل زنجیره تولید مس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: با تکمیل زنجیره تولید در مس سونگون، از محل عوارض و مالیات حاصل از فروش تا ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال به گردش مالی استان اضافه خواهد شد.

صابر پرنیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره تولید در هر یک از بخش‌های تولیدی و صنعتی استان منجر به خلق ثروت و در نهایت رفاه و آسایش عمومی خواهد بود.

معدن مس سونگون به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند مستقل باشد و رشد کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد شرکت ملی مس آذربایجان معتقد است: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد و وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار می‌گیرد، ممکن است نتواند به‌اندازه کافی رشد کند.

سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: بر این اساس به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم تا آن را به هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ، معدن مس سونگون باشد.

وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده تا موضوع استقلال مس آذربایجان محقق شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان به سوابق این موضوع اشاره کرد و گفت: وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده است که این بحث که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان آذربایجان شرقی است، به‌طور جدی دنبال شود.

علی رستمی افزود: این موضوع که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان است، به‌طور جدی دنبال می‌شود و در این راستا کارگروهی متشکل از متخصصان برای بررسی ابعاد حقوقی موضوع تشکیل شده است که تا یک و نیم ماه آینده گزارش نهایی آن ارائه خواهد شد.

تلالو رویای مسی مردم آذربایجان‌شرقی پس از سفر رییس جمهور

حضور رئیس جمهور در مجتمع مس سونگون نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع و کل صنعت مس کشور است

وی حضور رئیس جمهور در مجتمع مس سونگون را نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع و کل صنعت مس کشور و نشانه اهتمام ویژه آیت‌الله رئیسی به توسعه این صنعت عنوان کرد و گفت: اهتمام ویژه و جدی استاندار و مدیران آذربایجان شرقی به توسعه صنعت مس، در راستای منویات رهبری است.

رستمی اعلام کرد: از ابتدای امسال، مالیات مجتمع مس سونگون در استان اجرایی و عملیاتی شده است و برای تمرکز حساب‌های این مجتمع در بانک‌های استان نیز نهایت تلاش خود را می‌کنیم.

وی از برنامه‌ریزی شرکت ملی مس ایران برای احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی و راه‌اندازی خط تولید سلول‌های خورشیدی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترین صنایع است و آلایندگی آن هم نسبت به صنایع دیگر بسیار کم است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درخصوص ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در استان نیز گفت: ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم. ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ذخایر معدن مس سونگون چهار میلیارد تن برآورد شده و با وضع فعلی، استخراج کل این ذخایر ۱۵۰ سال طول می‌کشد، افزود: بنا داریم که طبق اقتضای بخش معدن، این مدت را به ۵۰ سال کاهش دهیم، از این رو باید ظرفیت استخراج را به سه برابر وضع فعلی یعنی ۹۰۰ هزار تن برسانیم و در کنار آن، اجرای پروژه ذوب و تولید کاتد مس هم جزو برنامه‌هاست که تلاش می‌کنیم تا سه سال آینده این آرزوی دیرینه مردم منطقه را برآورده کنیم.

رستمی اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد بعد از اکتشاف ذخایر معدنی، طبق تجربه‌های مشابهی که در دنیا هست، جنگل‌ها را احیا کند و بنابراین در این فرصت تاریخی، نباید اجازه دهیم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذرایجان شرقی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده