تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۶۸۵۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم ۱۵ درصدی حقوق معادن به شهرستان‌های در محدوده استخراج معادن اختصاص می‌یابد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان اصفهان گفت: سهم ۱۵ درصدی حقوق معادن که حدود ۷.۸ میلیارد تومان است به شهرستان‌ها در محدوده معادن برای حل مشکلات و ایجاد زیرساخت ناشی از آسیب برداشت معادن اختصاص می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، حاصل فعالیت معادن برای مردم منطقه جز تخریب جاده‌ها و گرد و غبار و آلودگی صوتی نیست. کوچک‌ترین فعالیت معدن باعث آسیب به فعالیت‌های کشاورزی منطقه و بیکار شدن چندین نفر می‌شود. علاوه بر آن عبور تجهیزات سنگین‌تر روستا، باعث آسیب به پل‌ها و معابر می‌شود.

این در حالی است که از یک دهه قبل لزوم هزینه شدن ۱۵ درصد سود معادن در محدوده منطقه استخراج پیش‌بینی شده بود، اما به گفته وزیر صمت این سهم در منابع دیگر و مخارج دولت گم می‌شد، اما این بار تمام مسیر‌های دور زدن این قانون بسته شده است.

وزیر صمت می‌گوید برای اینکه مطمئن باشیم این حق به روستا‌ها و مناطق محدوده استخراج معدن برمی‌گردد، در ارائه لایحه ۱۴۰۱ دولت به مجلس، در تبصره ۱۸ به طور مشخص پیش‌بینی شد و مجلس هم آن را مصوب کرد تا قانونی که الزام می‌کرد مبلغی به مردم منطقه بازگردد تا خدماتی ارائه کند، شفاف شد.

هر چند قرار است با این پول زیرساخت‌های جدید ایجاد شود و مشکل مناطق حل شود، اما مطالبه مردم بیش از این است و هر روز شاهد گزارش کوتاهی معدن‌کاران هستیم و مردم می‌گویند این هزینه ۱۵ درصدی به آسیب‌هایش نمی‌ارزد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان اصفهان با اشاره به وصول شدن سهم ۱۵ درصدی معادن اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ این سهم در نظر گرفته شده که دولت موظف است که این سهم ۱۵ درصدی حقوق معادن را هر سه ماه یک بار به خزانه استان واریز کند.

محمد سرجوقیان افزود: براساس پیگیری‌های صورت گرفته، از فروردین‌ماه تا پایان تیرماه بالغ ۵۲ میلیارد تومان حقوق دولتی بوده که ۱۵ درصد آن نزدیک به ۷.۸ میلیارد تومان است و باید به استان برگشت داده شود.

وی بیان کرد: این اعتبار در شهرستان‌هایی که در محدوده معادن است، اختصاص می‌یابد. حدود ۱۰ تا ۱۵ شهرستان استان در محدوده معادن است که در صورت پیگیری و وصول این ۱۵ درصد، به این شهرستان‌ها اعتبار لازم اختصاص می‌یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده