تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۶۸۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کردستان:

تمام ۱۵ درصد حقوق مالکانه معادن به کردستان برگشت داده می شود

می متالز - استاندار کردستان گفت: در راستای سفر رئیس جمهور به استان مصوب شد تا تمام ۱۵ درصد حقوق مالکانه معادن به کردستان برگشت داده شود.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی کوشا در خصوص پیگیری مطالبات مردم بیجار در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به کردستان اظهارکرد: خوشبختانه این سفر برکات فراوانی برای کل استان به همراه داشت و مصوبات خوبی برای شهرستان بیجار شکل گرفت که بازنگری در تخصیص حق آبه سد تالوار و رسیدگی به وضعیت جاده‌های بیجار از جمله آن‌ها بود.

وی در خصوص یکی از مطالبات مهم شهرستان بیجار در راستای سفر وزیر جهاد کشاورزی به بیجار در خصوص بازنگری در تخصیص حق آبه پایاب سد تالوار عنوان کرد: با پیگیری‌ها و بازدید‌های انجام شده طی یک ماه اخیر از سد تالوار و با دیدار با وزیر نیرو، بازنگری در این خصوص کاملا پذیرفته شد و همچنین در حال تشکیل جلسه‌ای با حضور دو استان همدان و زنجان و وزارت نیرو هستیم تا این موضوع به سرانجام برسد.

استاندار کردستان بار دیگر تاکید کرد که باید تمام مطالبات در رابطه با تخصیص حق آبه سد تالوار معقول، قانونی و منطبق بر واقعیت‌ها باشد تا تحقق آن‌ها امکان پذیر شود.

وی با اشاره به بهسازی جاده‌های غیر استاندارد بیجار افزود: یکی از اولویت‌های فعالیت ما رسیدگی به وضعیت جاده‌های بیجار است و خود را متعهد به ساماندهی وضع موجود می‌دانیم چرا که شاخص‌های استاندارد جاده‌های بیجار نسبت به کل استان پایین بوده و رسیدگی به این مقوله از دو مسیر شورای برنامه ریزی با تخصیص اعتبارِ قابلِ قبول و تسریع در روند اجرایی آن از طریق وزارت راه، شرکت زیرساخت و معاونت مربوطه در حال پیگیری است.

زارعی کوشا گفت: یکی از مصوبات شاخص در راستای سفر رئیس جمهور به کردستان آغاز ۱۰ پروژه کلان سرمایه گذاری در ۱۰ شهرستان است که توسط زیر مجموعه وزارت رفاه انجام می‌گیرد و قطع به یقین میزان اعتبارات آن در حد چشمگیری خواهد بود.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت سنجی بخش‌های مختلف بیجار اظهار کرد: به نظر می‌رسد شهرستان بیجار در زمینه گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌تواند پروژه‌های پیشران جهت تحقق این کلان پروژه‌ها معرفی کند.

وی استفاده از ظرفیت پایاب سد‌ها و تبدیل اراضی دیم به آبی را جزء پیشنهادات اعلام شده به رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: این پیشنهاد از سوی رئیس جمهور با استقبال خوبی مواجه و دستورات لازم صادر شد که امید است بیجار سهم قابل قبولی از این ظرفیت کسب کند.

استاندار کردستان در خصوص فعالیت و الزامات قانونی معادن جهت مشارکت در عمران و نیز پرداخت بخشی از حقوق دولتی در داخل استان کردستان بیان کرد: طبق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق مالکانه معادن به استانی که در آن قرار دارند برگشت داده شود، اما به دلیل کاهش درآمد‌های دولت و کاهش اعتبارات خزانه این تخصیص در تمامی استان‌ها کاهش یافته و بیشترین میزان جذب این اعتبارات از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

زارعی کوشا اظهار کرد: در راستای سفر رئیس جمهور به کردستان مصوب شد تا تمام ۱۵ درصد حقوق مالکانه معادن به استان کردستان برگشت داده شود و اولویت ما نیز هزینه کرد این اعتبارات در همان محل معادن است چرا که آسیب‌های ناشی از وجود معادن به زیر ساخت‌ها و تامین نیاز‌های مردم آن مناطق، باید جبران شود.

وی ادامه داد: اگر روند پرداخت حقوق معادن همانند سال ۱۴۰۰ انجام گیرد در سال جاری شاهد آورده ۱۴۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومانی از سوی معادن به داخل استان خواهیم بود.

استاندار کردستان تصریح کرد: در جریان این سفر بنا به نیاز استان از ضابطه اتمام پروژه‌های نیمه تمام قدری عدول کرده و پروژه‌های کلان جدیدی در جهت تقویت حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها با میزان اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۲۵۱ طرح اقتصادی و سرمایه گذاری تعریف کرده و مقرر شد اعتبارات آن نیز تامین شود.

به گفته وی، پروژه‌های تعریف شده در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ و برخی از پروژه‌ها نیز در سال ۱۴۰۳ تعریف شده است.

کوشا با اشاره به مصوبات حوزه اقتصادی، عمرانی و فرهنگی نیز افزود: قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان مصوبه در حوزه عمرانی و فرهنگی و بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی در حوزه اقتصادی و ۸ الی ۹ هزار میلیارد تومان صرفا در حوزه زیر ساختی از جمله راه و شهرسازی، مسکن، آب، نیرو و کشاورزی داشتیم که با توجه به تخصیص بودجه از جانب دولت تمام این پروژه‌ها اولویت بندی شده و امید است در زمان مقرر به نتیجه برسد.

استاندار کردستان بیان کرد: در مجموع نگاه ویژه‌ای به تمام بخش‌ها از جمله تامین منابع سد‌های استان، برخی زیر ساخت‌های فرهنگی از جمله تالار فرهنگی مرکز استان، پروژه‌های شهرستانی، ورزشی و دانشگاهی و مسکن محرومین شده و همچنین ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه بهسازی روستا‌ها جذب شده است.

وی ادامه داد: مصوبات قابل قبولی هم در حوزه زیر ساخت‌های کشاورزی، راه و شهرسازری، مدیریت آب استان و مشکلات این بخش و نیز اتمام پروژه‌های نیمه تمام داشتیم و امیدواریم طی یک تا دو سال آینده تکلیف تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام تعیین شود.

استاندار کردستان در پایان در خصوص اعلام رسمی مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اینگونه بیان کرد که تا به امروز مصوبات از سوی دولت ابلاغ نشده و در صورت اعلام از طریق ستاد ویژه‌ای که در استان جهت پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور شکل گرفته طی یک کنفرانس خبری به سمع و نظر مردم شریف کردستان خواهد رسید و در صورت تحقق شاهد جهش در تمام شاخص‌های مختلف رشد و توسعه استان خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده