تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۹۱۶۲
سرویس خبر : اجتماعی
استاندار کردستان در دیدار با بازنشستگان استان:

تحکیم نهاد خانواده در صدر سیاستگذاری‌ها/بازنشستگان معادن ارزشمندی از تجربه هستند

‌می‌متالز - استاندار کردستان گفت: جامعه بازنشستگی گنجیه ارزشمند و معادن تجربه جامعه هستند؛ لذا در سبک زندگی ایرانی اسلامی به جد نیاز داریم این گوهر ارزشمند را حفظ کنیم.

به گزارش می‌متالز، «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان در جلسه ستاد هجدهمین بزرگداشت ۲۵ ذی الحجه، روز خانواده و تکریم بازنشستگان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: خانواده نهاد و هسته اصلی جامعه ما است که متاسفانه امروز سبک زندگی غربی در تلاش است که اصالت و هویت این نهاد را تغییر دهد.

وی افزود: در سبک زندگی ایرانی اسلامی به جد نیاز داریم این گوهر ارزشمند را نگهداری، حفظ و تکریم کنیم.

زارعی کوشا با بیان اینکه در نبود خانواده بسیاری از داشته هایمان از دست می‌رود، افزود: امروز مشکلاتی که در بخش فرزندآوری داریم سبک زندگی غربی باعث می‌شود، بخش عمده‌ای از روابط فامیلی از بین برود.

استاندار کردستان خاطر نشان کرد: از آنجا که مسائل و مشکلات زندگی فقط از لحاظ مالی نیست؛ لذا از نظر روحی نیز نیاز به تکیه گاه تحت عنوان خانواده داریم.

وی با بیان اینکه بازنشستگان باید به عنوان اساس و بنیان اصلی خانواده از جهات مختلف تکریم شوند، اضافه کرد: نگاه ترحم آمیز به جامعه بازنشستگی نگاه درستی نیست، بلکه این نگاه باید بر اساس تکریم و احترام باشد.

زارعی کوشا، جامعه بازنشستگی را گنجیه ارزشمند و معادن تجربه جامعه دانست و گفت: با کلام و هدایت آن‌ها باری از دوش انسان برداشته می‌شود.

ضرورت توجه ویژه دستگاه‌ها به تکریم بازنشستگان

استاندار کردستان تاکید کرد: تکریم بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به عنوان یک مسوول شرمنده بازنشستگان دستگاه‌هایی هستیم که هنوز پاداش‌های پرداخت نشده دارد، گفت: این موضوع را در نشست استانداران مطرح و پیگیری می‌کنیم. بازنشستگان عزیز مشکلات عدیده‌ای دارند که برخی از آن‌ها باید از طریق مراجع ذیربط و قانونگذار در سطح کشور پیگیری شود و برخی دیگر نیز در سطح استان دنبال شود.

او یادآور شد: مجلس می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و قانون گذاری درست در این زمینه می‌تواند خیلی از مشکلات را برای دولت برطرف کند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه باید مقدورات استان را برای تکریم و تجلیل بازنشستگان بکار گیریم، افزود: یکی از نیاز‌های اصلی بازنشستگان نیاز‌های درمانی است و باید برای برطرف کردن آن تلاش کرد، کما اینکه امسال در نظام سلامت کشور کار‌های بزرگ انجام می‌شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی بر پیگیری اجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: به مناسبت تجلیل روز بازنشستگان برنامه‌هایی برگزار شود و تبدیل به گفتمانی شود که آحاد مردم در جریان تکریم بازنشستگان قرار گیرند.

زارعی کوشا گفت: مدیران و دستگاه‌های اجرایی خدمات ویژه و نمادین برای بازنشستگان در نظر بگیرند که فرهنگ سازی برای جامعه و جوانان باشد. برای این مناسبت و تجلیل روز بازنشستگان تدابیری اندیشیده شود و همه دستگاه‌ها و فرمانداران نیز یک برنامه برای این مناسبت تدارک ببینند.

خانه امید بازنشستگان سقز در آینده نزدیک افتتاح می‌شود

«محمد احمدی» مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان نیز در این نشست گفت: امسال در هفته گرامیداشت خانواده و تکریم بازنشستگان، در تلاش هستیم خانه امید بازنشستگان شهرستان سقز را به بهره‌برداری برسانیم.

احمدی در این نشست که به مناسبت بزرگداشت ۲۵ ذی الحجه «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» و به ریاست استاندار کردستان برگزار شد، به ارائه آمار و عملکرد این مجموعه در سال جاری پرداخت و گفت: از تعداد ۲۸ هزار و ۸۴۶ نفر بازنشسته استان، هزار و ۵۲۵ نفر در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۱۸۸ فقره تسهیلات وام ضروری به بازنشستگان پرداخت شده، افزود: امسال و با حضور مهندس ترکی در رأس صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر افزایش تعداد وام ضروری، مبلغ آن نیز از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

احمدی ضمن تشکر از استاندار کردستان برای اهمیت به موضوع بازنشستگی و با اشاره به اینکه امسال اولین ستاد بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان به ریاست استاندار تشکیل شده، اذعان کرد: سال گذشته ۱۱ مصوبه در جلسات ستاد داشتیم که اغلب دستگاه‌ها به جز یک دستگاه، مصوبات را اجرا کردند.

احمدی ادامه داد:در سال گذشته از مجموع ۵۴ زیر مجموعه دستگاه اجرایی تنها ۶ دستگاه مراسم تکریم بازنشستگان را برگزار کردند.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان گفت: هدف از برگزاری گرامیداشت بازنشستگان حفظ حرمت و شادی این عزیزان است لذا از تمام دستگاه‌های اجرایی تقاضا می‌کنیم به این مهم در سال جاری به صورت ویژه توجه کنند.

احمدی از برگزاری پنجمین جشنواره ورزشی در هفته تکریم بازنشستگان خبر داد و افزود: انتظار داریم این مراسم با کمک دستگاه‌های اجرایی با شکوه‌تر از سالیان گذشته برگزار شود.

وی ادامه داد: امسال در هفته گرامیداشت خانواده، تلاش می‌کنیم که خانه امید بازنشستگان شهرستان سقز به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه سه هزار مترمربع زمین برای ایجاد مجتمع فرهنگی ورزشی بازنشستگان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان به این مهم اختصاص یافته است.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضاء ستاد برنامه‌های خود را جهت بزرگداشت این روز بیان و آمادگی خود را جهت هرنوع همکاری با مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری استان اعلام کردند. تعدادی از بازنشستگان فعال استان نیز که بعنوان عضو ستاد در جلسه حضور داشتند خواستار اجرای مراسم تکریم از بازنشستگان در تمامی دستگاه‌های اجرایی و توسط فرمانداران در شهرستان‌های استان، اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط دستگاه‌های اجرایی، همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرای ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه مربوط به امتیازات مناطق جنگی، مستمر بودن تکریم و احترام بازنشستگان، راه اندازی تور‌های گردشگری برای بازنشستگان همانند سابق (طرح در خانه نمانیم)، پرداخت رفاهیات دستگاه‌های اجرایی به بازنشستگان و گسترش فعالیت‌های خانه امید شدند.

منبع: صندوق بازنشستگی کشوری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده