تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۷۳۱۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کردستان:

انتقال حساب بانکی معادن بە کردستان امری ضروری است

‌می‌متالز - استاندار کردستان با بیان اینکە طـبق مصوبە انجام شدە در قانون بودجە هرگونە ارزش افزودە ناشی از اجرای پروژە‌ها باید بە خود استان‌ها بازگردد؛ گفت: باید نسبت بە انتقال حساب‌های بانکی و مالی معادن و صنایع بە استان کردستان اقدام کرد.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی کوشا امروز (۱٤شهریور) در چهاردهمین شورای معادن استان کردستان در خصوص پرداخت یک درصد حاصل از فروش معادن اظهار کرد: درصورت صراحت و طی کردن فرآیند قانونی آن و ثبت خسارت وارد شدە آن مجموعە مکلف است کە بە خزانە واریز کند.

زارعی کوشا ادامە داد: طبق جزء ٥ تبصرە مادە ٤۳، در مواردی کە بە دلیل بهرەبرداری معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی خسارت‌هایی بە منطقە و اهالی ساکن آن منطقە برسد، علاوه بر آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش حاصل از آن نزد خزانەداری استان، بە آن منطقە اختصاص می‌یابد.

وی عنوان کرد: در شورای معادن هر تصمیمی کە اتخاذ می‌شود باید براساس چارچوب قانونی باشد، لذا مصوبات همە شورا‌ها باید در چارچوب قانونی اجرا شود.

زارعی کوشا با تاکید بر اینکە دولت و مجلس شورای اسلامی باید فکری برای شورای برنامەریزی کنند، خاطرنشان کرد: بیش از ٥۰ درصد بودجە استان از پیش تعیین شدە و جای هیچگونە مانوری در خصوص آن نیست.

استاندار کردستان با بیان اینکە فصل عمرانی در کردستان کوتاە است، عنوان کرد: استان‌هایی همچون کردستان، آذربایجان، کهکیلویە و ... کە فصل سرد آن‌ها طولانی و شدید است، سازمان برنامە و بودجە می‌بایست تصمیمی اتخاذ کند کە تخصیص‌های عمرانی هرچە سریع‌تر انجام شود.

وی ادامە داد: استان کردستان در بحث منابع و مصارف بانکی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و دلیل عمدە آن این است کە حساب بانکی بسیاری از صنایع و معادن در استان کردستان نیست.

زارعی کوشا بر انتقال حساب‌های بانکی معادن بە استان کردستان تاکید و بیان کرد: با توجە بە اینکە معادن هرروزە خدماتی از نیروی انتظامی، فرمانداری، بخشداری و ... دریافت می‌کند، اما همە درآمد‌ها و بهرە حاصل از آن در پایتخت متمرکز باشد، بە هیچ‌وجە قابل قبول نیست.

وی اضافە کرد: طـبق مصوبە انجام شدە در قانون بودجە هرگونە ارزش افزودە ناشی از اجرای پروژە‌ها باید بە خود استان بازگردد؛ لذا باید نسبت بە انتقال حساب‌های بانکی و مالی معادن و صنایع بە استان کردستان اقدام کرد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بە دریافت ۱ درصدی حاصل از فروش معادن اشارە و گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شدە فروش معادن بر اساس تولیدی کە شکل گرفتە محاسبە و بە چهار شرکت معدنی از جملە زرکوە، دو معدن در شهرستان بیجار و معدن مرمریت در شهرستان قروە ابلاغ شد.

بختیار خلیقی اظهار کرد: براساس تبصرە ٥ مادە ٤۳ برنامە ششم توسعە می‌بایست یک درصد از سهم حاصل از فروش معادن در خزانە استان وارد و ساز و کار آن اعلام شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲٥ پروانە بهرەبرداری موجود و ۱۴۴ پروانه اکتشاف و ۹ مورد گواهی کشف در استان کردستان صادر شده است.

خلیقی بیان کرد: در حال حاضر اشتغال واقعی معادن استان کردستان ۳ هزار و ٨۲۱ نفر و اشتغال اسمی معادن ٥ هزار و ۳۲ نفر است.

وی بیان کرد: همچنین ۲۱٤ معدن در استان فعال و ۱۳۲معدن غیر فعال و ٤ معدن هم در حال تجهیز و بازسازی است.

خلیقی بیشتر معادن غیر فعال را در حوزە مصالح ساختمانی عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیاری از این معادن فعال خواهند شد.

وی ادامە داد: میزان حقوق دولتی وصول شده از معادن در سال گذشتە ٨۳٥ میلیارد تومان و در پنج ماهە نخست سال جاری ٤۳۹ میلیارد تومان بودە است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده