تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۵۵۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اتاق بازرگانی خبر داد:

قرارداد جدید بانک مرکزی ایران با هند برای تسویه حساب‌

می متالز - معاون اتاق بازرگانی گفت: در قرارداد جدیدی که بین بانک مرکزی و بانک ملی هند بسته شده، یورو و روپیه هند سهم ۵۰ درصدی از پرداخت ها را دارند و این پول قابل انتقال به ایران است.
قرارداد جدید بانک مرکزی ایران با هند برای تسویه حساب‌

به گزارش می متالز، محمدرضا بختیاری گفت: تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران از زمان اوباما وضع‌ شده و از همان دوره مشتریان ثابت نفت ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی تلاش کردند در کنار خرید نفت با دریافت معافیت‌های دیگر، همکاری‌های تجاری را با پایبندی به فهرست کالاهای تحریمی ادامه دهند. هند و چین از کشورهایی‌ هستند که بیشترین مراودات تجاری را در دوره قبل تحریم‌ها با ایران ثبت کردند. هند در دور جدید تحریم‌ها دوباره موفق به دریافت معافیت از تحریم برای خرید نفت ایران شد که احتمالاً مثل دوره قبل برای مدت شش ماه قابل تمدید است.

وی افزود: در دوره قبل قراردادی بین دو کشور بسته شد که بر اساس آن ۴۵ درصد از پول حاصل از فروش نفت ایران با روپیه و ۵۵ درصد با یورو تسویه می‌شد. در قرارداد جدیدی که بین بانک مرکزی و بانک ملی هند بسته شده، یورو و روپیه هند سهم ۵۰ درصدی از پرداخت‌ها دارند و این پول قابل‌انتقال به ایران هم هست.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: ایران می‌تواند با ۵۰ درصد پول حاصل از فروش نفت به هند که با روپیه تسویه می‌شود، کالاهایی مثل محصولات کشاورزی، دارو و مواد غذایی و ... که شامل تحریم‌های امریکا نیست را خریداری کند. درواقع هر نوع کالایی که تحریمی نباشد، قابل معامله خواهد بود.

بختیاری ادامه داد: اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تمرکز کرده و البته حفظ برجام متضمن این است که مزایای اقتصادی آن شامل حال ایران شود. تماس‌ها و مذاکرات متعدد با کمیسیون‌های مربوط در اتحادیه اروپا ازجمله کمیسیون تجاری و سیاست خارجی انجام شده و اتحادیه اروپا برای اجرا طرح ارائه کرده اما هنوز هیچ اطلاعات و جزییاتی دراین‌باره منتشر نشده است.

وی گفت: یک دلیل عمده عدم انتشار جزییات شاید نگرانی از عکس‌العمل آمریکا است و اتحادیه اروپا قصد دارد پیش از اجرای فرایند مالی جزییاتی را در این‌باره اعلام نکند. اگر SPV برقرار شود، امید به حفظ رابطه تجاری ایران و اروپا و رشد آن بیشتر خواهد شد. نکته مهم اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی هم به دنبال چگونگی اجرا و عملیات این کانال مالی‌ هستند تا بتوانند با شرکای تجاری ایرانی‌ همکاری کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت