تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۵۶۳۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گمرک چین اعلام کرد

رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به چین

‌می‌متالز - گمرک چین اعلام کرد: واردات چین از ایران در سه ماه نخست سال جاری میلادی به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسیده که رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

به گزارش می‌متالز، گمرک چین اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی به سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده و در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ بالغ بر سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

واردات چین از ایران در سه ماه نخست سال جاری میلادی به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد قابل توجه ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

صادرات چین به ایران نیز در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ رشد هشت درصدی داشته و به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

گفتنی است، تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشور‌های جهان، رکورد۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است. رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد.

کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند و کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان پنج کشور عمده مقصد کالا‌های صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

همچنین کالا‌های عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

در طول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰ به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱ درصدی داشته است.

در سالی که گذشت بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار نیز وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین‌آلات تولید بودند. میزان کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه داشت که نشان از اهتمام دولت سیزدهم در تامین کالا‌های اساسی مردم دارد.

منبع: کیهان

عناوین برگزیده