تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۵۶۵۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرانجام دستور تأکیدی سران قوا در حوزه گمرک/ کلیه کالا‌های متروکه باقیمانده از سال ۹۶ تعیین تکلیف شد

‌می‌متالز - در پی اقدامات انجام‌شده کلیه کالا‌های متروکه باقیمانده از سال ۹۶ توسط کارشناسان گمرک ارزیابی شد و اظهارنامه آن‌ها به سازمان فروش اموال تملیکی تحویل شد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات هرمزگان با اشاره به اینکه با یک اقدام مهم کلیه کالا‌های متروکه باقیمانده از قبل از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شد، گفت: بعد از دستور تأکیدی سران قوا در خصوص تعیین تکلیف فوری تعداد قابل‌توجهی اظهارنامه مربوط به هزاران کانتینر کالای متروکه باقی‌مانده از سال‌های گذشته، سرانجام با اقدامات صورت‌گرفته تمام اظهارنامه‌های متروکه تا پایان سال قبل تعیین وضعیت شد. باتوجه به اینکه تعداد کانتینر‌هایی که برای ارزیابی در هر انبار جابه‌جا می‌شوند، محدود است و همه‌روزه تعداد زیادی از کانتینر‌هایی که در رویه‌های مختلف از جمله واردات، صادرات، ترانزیت و… اظهار می‌شوند، بایستی ارزیابی شوند؛ امکان جابه‌جایی و مهیا کردن تعداد زیاد کانتینر‌های مهلت‌منقضی با سرعت و در یک بازه زمانی کوتاه وجود نداشت.

در نتیجه با عنایت به اینکه تعداد زیادی از کانتینر‌های سال‌های قبل جهت ارزیابی جابه‌جا نشده بود، با هماهنگی و همکاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ و ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ که پیش‌بینی شده بود انجام تشریفات گمرکی با حجم خیلی کم انجام شود، دستور لغو مرخصی پایانی سال تعداد زیادی از همکاران گمرک صادر و با یک برنامه مدون و دقیق کلیه کانتینر‌ها و ردیف‌های باقیمانده سنواتی جابه‌جا، ارزیابی و تعیین تکلیف شد.

وی اضافه کرد: در این اقدام جهادی تعداد ۲۲۴۳ ردیف کالای کانتینری و ۲۰۵ ردیف کالای فله در سه گروه و در دو شیفت کاری توسط ارزیابان و کارشناسان گمرک شهید رجایی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و پس از تکمیل تشریفات قانونی، اظهارنامه آن‌ها به سازمان فروش اموال تملیکی تحویل شد، با این اقدام کالا‌های متروکه کانتینری و فله سنواتی تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف و برای فروش مهیا شد.

اکبرپور در تشریح اقدامات صورت‌گرفته در جهت تعیین تکلیف کالا‌های متروکه موجود در گمرکات هرمزگان، گفت:

۱ ـ برابر آخرین نامه اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به‌شماره ۴۰۳۰۵/ص ۱۴۰۰/۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ باقیمانده کالا‌های مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبار‌های منطقه ویژه مربوط به سنوات ۹۷-۹۶ تعداد ۶۵ ردیف بوده است که با تلاش‌های صورت‌گرفته و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با مسئولین انبار‌ها تشریفات گمرکی متروکه کلیه ردیف‌های اعلام‌شده به اتمام رسیده و اظهارنامه‌های متروکه به مدیریت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان ارسال گردیده است.

۲ ـ برابر آخرین نامه اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان به‌شماره ۴۰۶۹۸/ص ۱۴۰۰/ ۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ باقیمانده کالا‌های مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبار‌ها مربوط به سنوات ۹۹ ـ ۹۸، تعداد ۵۱۸ بوده که تشریفات گمرکی متروکه تمامی این ردیف‌ها تکمیل و اظهارنامه‌های مربوطه جهت اقدامات بعدی به مدیریت محترم سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان ارسال گردیده است.

۳ ـ برابر آخرین اعلام اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان باقی‌مانده کالا‌های مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبار‌های منطقه مربوط به سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۷۷ ردیف بوده که با تلاش و کوشش همکاران این گمرک و تعامل و همکاری مطلوب فی‌مابین گمرک و اداره‌کل بنادر استان تشریفات گمرکی متروکه این دسته از کالا‌ها نیز تکمیل و اظهارنامه‌های مربوط به مدیریت محترم سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال گردید.

۴ ـ برابر آخرین اعلام اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان باقی‌مانده کالا‌های مهلت‌منقضی فله و غیرکانتینری مربوط به سنوات گذشته تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۳۰ ردیف بوده که تشریفات گمرکی متروکه این کالا‌ها انجام و اظهارنامه‌های مربوطه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال گردیده است.

این اقدام مهم کارکنان گمرک شهیدرجایی مورد تحسین و تقدیر معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. مقدسی رئیس‌کل گمرک ایران در این خصوص گفت: معمولاً در طول یک سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ کانتینر کالای متروکه داشتیم، این روند تا سال ۱۳۹۶ وجود داشت، اما به‌یکباره این عدد به متوسط سالی ۲۰ هزار کانتینر رسید که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها را صاحب کالا ترخیص می‌کرد، اما ما امکان تشخیص این را که کدام کالا ترخیص می‌شود نداشتیم در نتیجه تشریفات همه این موارد را آغاز می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در حین انجام این تشریفات صاحبان کالا به‌صورت مکرر برای دریافت کالا اقدام می‌کردند و این مسئله سبب کند شدن روند تشریفات می‌شد، گفت: پس از حدود چهار سال و با توجه به فشار کالایی بسیار بالایی که وجود داشت، یک برنامه‌ریزی مدون با همکاری سازمان بنادر، اموال تملیکی و گمرک صورت گرفت که در نتیجه آن با مساعدت مرجع قضایی کل کالا‌های متروکه مربوط به بازه زمانی پایان سال ۱۳۹۹ تعیین تکلیف شده است.

رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: اکثر این کالا‌ها در انتظار صدور کد رهگیری بانک و ثبت سفارش هستند و پیش‌بینی این است که در دوماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ عمده این کالا‌ها ترخیص شود. اگر مشکلات ارزی کشور حل شود، حجم کالا‌های متروکه به‌شدت کاهش خواهد یافت و همه کالا‌ها وارد بازار خواهد شد.

مقدسی تأکید کرد: علت موج اخیر رسوب کالا‌ها این است که تعداد کالا‌های متروکه به‌شدت افزایش یافته است. نمی‌توان به تمامی این کالا‌ها نیز متروکه گفت چرا که بخش عمده آمار شامل کالا‌هایی است که در حال ترخیص هستند. در زمان حاضر حدود ۱۰۰ هزار کانتینر کالای متروکه در طول یک سال به ما اعلام می‌شود، اما تا تشریفات مربوط به آن‌ها به اتمام برسد بخش عمده آن ترخیص می‌شود و در نهایت حدود یک‌هزار کانتینر به‌عنوان کالای متروکه باقی می‌ماند، اما همچنان آمار کلی بسیار بالا دیده می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده