تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۳۹۹
کد خبر: ۲۵۶۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاون گمرک ایران: بزرگترین حمایت از تولید اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق است

‌می‌متالز - معاون حقوقى و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حوزه گمرک یک‌هزار و ۵۰۰ بخشنامه وجود دارد گفت: اجرای قانون مبارزه با قاچاق بزرگترین حمایت از تولید محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فریده زبیدی ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه ترخیص سریع کالا از رسالت‌ها و مأموریت‌های گمرک در نقاط مختلف است اظهار داشت: گمرک نقش مهمی در اجرا سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری دارد.

وی باتأکید بر اجرا سیاست‌گذاری‌های دولت و قوانین تصریح کرد: ترخیص کالا بر اساس سیاست دولت، قوانین و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذیربط انجام می‌شود.

معاون حقوقى و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران از وجود یک‌هزار و ۵۰۰ بخشنامه در حوزه گمرک خبر داد و خاطر نشان کرد: ۹۸ درصد این بخشنامه‌ها مربوط به وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی است و تنها ۲ درصد آن هم براساس دستورالعمل‌های دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در اختیار گمرک قرار دارد.

زبیدی باتأکید بر جلوگیری از رسوب و متروکه شدن کالا از گمرکات افزود: با تلاش ویژه باید حق و حقوق مردم به خوبی محقق و از رسوب و متروکه شدن کالا‌ها در گمرکات و انبار‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات لازم برای تسریع در ترخیص بیش از ۹۰ درصد کالا‌های اساسی از گمرک بندر امام خمینی (ره) فراهم می‌شود گفت: در بندر امام (ره) بیشتر کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالا و حجم بزرگ وارد این بندر و محموله‌ها و کالا‌های اساسی دولتی ترخیص می‌شود.

وی اضافه کرد: نهاده‌های دامی، ذرت، برنج و دیگر کالا‌های اساسی بیشتر از گمرک بندر امام (ره) ترخیص و تسهیلات لازم برای تسریع این عملیات فراهم می‌شود.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ۹۰ درصد کالا‌های اساسی با هماهنگی‌های انجام شده ترخیص می‌شود و ۱۰ درصد باقیمانده با صدور مجوز‌های لازم و ارائه صدور کد رهگیری از بانک‌های عامل اقدام می‌شود.

زبیدی با اشاره به تصویب اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: اجرای این قانون بزرگترین حمایت از تولید و مبارزه در برابر قاچاق محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده