تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۲۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۵۷۷۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لیست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

‌می‌متالز - یکی از اصول بسیار مهم در روند تجارت خارجی و ترخیص کالا از گمرک مدارکی است که باید در جهت ترخیص کردن کالا‌ها از گمرک به این سازمان تحویل داده شود. اهمیت این مدارک به قدری زیادی است که در صورت نبود و یا کمبود در یکی از آن‌ها روند ترخیص کالا به تعویق می‌افتد در نتیجه آشنایی با این مدارک بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از این رو گروه تجاری ققنوس در این مقاله با ارائه اطلاعاتی در این زمینه سعی دارد شما را با مدارک مورد نیاز در این زمینه آشنا کند.

به گزارش می‌متالز، از جمله مواردی که تلاش شده است در این مقاله به آن پرداخته شود باید به مواردی، چون اهمیت انجام تشریفات گمرکی در روند ترخیص کالا از گمرک، لیست مدارکی که در هنگام ترخیص کالا مورد نیاز قرار می‌گیرد، زمان مناسب برای تهیه مدارک لازم برای ترخیص کالا و اهمیت و وظایف حضور یک ترخیص کار در روند ترخیص کالا اشاره کرد. گرد آوری این اطلاعات توسط گروه تجاری ققنوس با هدف سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا از گمرک می‌باشد که باعث به دست آوردن سود اقتصادی بیشتر برای صاحبان کالا و تاجران می‌شود.

اهمیت انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک

قبل از پرداختن به اهمیت انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک بهتر است به این موضوع بپردازیم که تشریفات ترخیص کالا چیست و این عبارت به چه کار‌هایی اطلاق می‌شود. در رابطه با تعریف این عبارت باید این گونه گفت که انجام واردات و صادرات و در کل تجارت برون مرزی از زمانی که تاجران اقدام به خرید کالا می‌کنند تا زمانی که کالا وارد گمرک شده و به مرحله‌ی اخر یعنی ترخیص نهایی نزدیک می‌شود نیاز به انجام اقدامات مختلفی دارد که به مجموعه این اقدامات که توسط صاحب کالا، ترخیص کار و یا حق العملکار انجام می‌شود تشریفات گمرکی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر این گونه می‌توان گفت که تشریفات گمرکی کلیه فرایند‌هایی است که در راستای اجرای مقررات گمرک انجام می‌شود.

انجام تشریفات گمرکی در روند ترخیص کالا از گمرک بسیار پر اهمیت می‌باشد، زیرا در راستای انجام این تشریفات است که سرانجام کالا‌های وارد شده به گمرک از آن ترخیص می‌شوند. اهمیت انجام تشریفات گمرکی در راستای ترخیص کالا به قدری پر اهمیت است که کوچک‌ترین بی دقتی در یکی از این امور باعث به تعویق افتادن ترخیص کالا از گمرک و در نهایت ایجاد ضرر مالی برای صاحبان کالا می‌گردد.

یکی از مراحل که در روند ترخیص کالا انجام می‌شود مطابقت مدارک ارائه شده توسط صاحب کالا به گمرک با اطلاعات کالا‌ها می‌باشد، در صورتی که مدارک و اطلاعات کالا در این مرحله توسط کارشناس گمرک تایید نشود روند ترخیص کالا توسط گمرک متوقف خواهد شد. در بعضی از موارد این مشکل برای صاحب کالا علاوه بر ضرر مال جریمه به دنبال خواهد داشت.

لیست مدارک مورد نیاز جهت ترخیص بار از گمرک

در روند ترخیص کالا به مدارک گوناگونی نیاز است که در این قسمت به ذکر چند مورد از آن‌ها پرداخته و توضیحاتی را در رابطه با هرکدام ارائه خواهیم کرد. از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا باید به موارد زیر اشاره کرد:

گواهیه ترخیصیه

یکی از مدارک مهم از بین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک، گواهیه ترخیصیه است. این گواهی از طرف شرکتی که وظیفه‌ی حمل و نقل کالا‌های شما را بر عهده می‌گیرد صادر می‌گردد. به موجب این مدرک شما به عنوان صاحب کالا این اجازه را دارید که به یکی از گمرکات کشور مقصد در راستای ترخیص کالا درخواست بدهید. این سند حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد شما به عنوان صاحب کالای وارداتی تمامی روند تجارت خود را در چهارچوب قانون انجام داده اید. از جمله این اطلاعات می‌توان به مواردی، چون اطلاعات مربوط به حمل و نقل کالا‌ها و اطلاعات گیرنده اشاره کرد.

پروفرما اینوس یا پیش فاکتور

یکی دیگر از مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک، پروفرما اینوس و یا پیش فاکتور می‌باشد. این مدرک در واقع سندی است که توسط فروشنده کالا‌ها برای خریدار صادر می‌گردد. این سند اولین سندی است که در روند معامله بین خریدار و فروشنده منعقد می‌گردد. از جمله اطلاعاتی که درون این سند درج می‌شود می‌توان به مواردی، چون اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل خریدار، نوع و تعداد کالا ها، قیمت کالا ها، شرایطی که برای پرداخت وجه معامله بین دو طرف تسویب شده است، زمان بارگیری کالا ها، زمان تخلیه کالا‌ها در مقصد و. اشاره کرد.

بیمه نامه

از جمله دیگر مدارک مورد نیاز در راستای ترخیص کالا از گمرک بیمه نامه است. بیمه نامه مدرکی است که در جهت تضمین و نگهداری از کالا‌ها در روند حمل و نقل در برابر خطرات مختلف موجود صادر می‌گردد. نکته‌ای که در رابطه با این مدرک باید ذکر شود این است که تاریخ بیمه نامه باید هم زمان با تاریخ حرکت و یا قبل از آن باشد. همچنین مبلغی که برای بیمه نامه در نظر گرفته می‌شود باید با ارزش سیف کالا‌ها برابری کند. وجود این مدرک در هنگام ثبت سفارش کالا بسیار کارآمد و مهم است.

پکینگ لیست

از دیگر مدارک مهم در راستای ترخیص کالا از گمرک باید به پکینگ لیست و یا لیست عدل بندی اشاره کرد. این لیست توسطه فروشنده کالا صادر می‌گردد و شامل اطلاعات و محتویات درونی محموله وارداتی می‌باشد. فرقی نمی‌کند محموله وارداتی حاوی یک نوع کالا و یا چند نوع کالا باشد، اطلاعات تمامی کالا‌ها در این لیست ذکر می‌گردد. این اطلاعات شامل مواردی، چون اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل گیرنده، ردیف کالا ها، نوع و جنس کالا ها، وزن و ابعاد کالا ها، محل بارگیری کالا ها، محل تخلیه کالا ها، زمان بارگیری و تخلیه و ... می‌باشد

مجوز‌های مورد نیاز

از جمله مدارک مهم و مورد نیاز در راستای ترخیص کالا مجوز‌ها می‌باشند. مجوز‌هایی که در راستای ترخیص کالا از گمرک به کار می‌آیند انواع مختلفی دارند که نوع آن‌ها به عوامل مختلفی همچون نوع کالا‌های وارداتی، جنس کالاها، کاربرد کالا‌ها در کشور و. بستگی دارد. از جمله مجوز‌هایی که در این راستا و با توجه به عوامل بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به مواردی، چون مجوز اداره استاندارد، مجوز اداره بهداشت، مجوز قرنطینه نباتی و حیوانی، مجوز سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز سازمان انرژی اتمی و. اشاره کرد.

اظهار نامه

از جمله مهمترین مدارکی که در روند ترخیص کالا از گمرک مورد نیاز قرار می‌گیرد اظهار نامه می‌باشد. اظهارنامه سندی است که در آن اطلاعات مختلف مربوط به کالا‌ها به زور کامل و جامع درج می‌گردد. صاحب کالا و یا نماینده قانونی او مانند فرد ترخیص کار وظیفه دارد تمامی اطلاعات مربوط به کالا‌ها را در سامانه EPL به درستی و با دقت درج کند. در واقع اظهار نامه مدرکی است که از طریق آن کارشناسان و پرسنل گمرک با ماهیت کالا‌ها اشنا می‌شوند. برای تنظیم این مدرک صاحب کالا و یا نماینده آن باید به آدرس irca.gov.ir مراجعه کنند.

چه زمانی نسبت به جمع آوری مدارک لازم اقدام کنیم؟

شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شده باشد که چه زمانی باید در راستای تهیه مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کرد؟ در پاسخ این سوال باید گفته شود مدارک مورد نیاز در راستای ترخیص کالا مدارک گوناگونی هستند که علاوه بر تعداد زیادی که دارند هر هدام از آن‌ها باید از سازمان و نهاد خاصی تهیه شوند که مسلما برای تهیه هر کدام از این مدارک از طرف سازمان مورد نظر باید اسنادی را دال بر اینکه شما شرایط دریافت مدرک مورد نظر را دارید تحویل دهید. این مسئله برای دریافت هر کدام از مدارک مورد نیاز برای روند ترخیص کالا از گمرک تکرار می‌شود. برای مثال به عنوان یک تاجر برای اینکه بتوانید موفق به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت شوید باید ابتدا موفق به دریافت مجوز ثبت سفارش کال از سازمان توسعه و تجارت کشور شوید که برای دریافت این مجوز نیز به ارائه یک سری مدارک به این سازمان نیازمندید.

باتوجه به مثالی که در بالا به آن اشاره شد روشن است که تاجران و صاحبان کالا برای دریافت هر کدام از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک باید پروسه طولانی را پشت سر بگذارند، بنابراین زمان مناسب برای تهیه این مدارک از همان ابتدای اقدم به تجارت و خرید کالا می‌باشد. در صورتی که برای تهیه مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا دیر اقدام کنید و مدارک شما در زمانی که گمرک قصد ترخیص کالا‌های شما را دارد آماده نباشد دچار زیان مالی خواهید شد، حتی ممکن است از طرف سازمان گمرک موظف به پرداخت جریمه شوید.
چرا برای ترخیص کالا از گمرک به کارت بازرگانی نیاز دارید؟

کارت بازرگانی یک از مهم‌ترین مدارک در میان مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. دلیل اهمیت وجود این کارت این است که کارت بازرگانی در واقع یک مجوز برای انجام امور مختلف در راستای تجارت برون مرزی می‌باشد. به عبارت دیگر بر اساس قوانین و مقرراتی که از طرف دولت در راستای صادرات و واردات کالا وضع شده است وجود کارت بازرگانی این اجازه را برای دارنده این کارت صادر می‌کند که بتواند در راستای واردات و صادرات کالا و همچنین انجام مراحل مختلف بعد از آن همچون ثبت سفارش کالا، دریافت اظهار نامه، ترخیص کالا و ... فعالیت کند.

در بعضی از موارد تاجران به دلایل مختلف ممکن است کارت بازرگانی نداشته باشند و یا اعتبار کارت بازرگانی آن‌ها که معمولا بین یک تا پنج سال است تمام شده باشد، در این صورت این افراد می‌توانند در انجام مراحلی که به کارت بازرگانی نیاز است از افراد حق العملکار استفاده کنند. افراد حق العملکار افرادی هستند که کارت بازرگانی دارند و از آن‌ها برای دیگر تاجران استفاده می‌کنند. داشتن این کارت علاوه بر اهمیتی که در راستای ترخیص کالا از گمرک و انجام تشریفات گمرکی آن به دنبال دارد مزیت‌های دیگری نیز برای دارندگان آن به همراه خواهد داشت که در مقاله کارت بازرگانی گروه تجاری ققنوس به طور مفصل در رابطه با آن صحبت شده است. در صورتی که به عنوان یک تاجر به هر دلیلی کارت بازرگانی ندارید می‌توانید از حق العملکاران ما در گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید.

به چه کسی ترخیص کار گمرک می‌گویند و وظایف آن چیست؟

ترخیص کار گمرک فردی است که در مقام یک شخصیت حقیقی و یا حقوقی با داشتن یک وکالت نامه از طرف صاحب و وارد کننده کالا‌ها به عمل ترخیص کالا از گمرک می‌پردازد. فردی که به عنوان یک ترخیص کار قرار است به ترخیص کالا‌های شما بپردازد، باید به طور کامل و جامع از موارد مختلفی در زمنیه ترخیص کالا همچون قوانین و مقررات صادرات و واردات، قوانین و مقررات اداره گمرک، مراحل مختلف ترخیص کالا، شریفات گمرکی و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک و ... اطلاع داشته باشد. در صورتی که ترخیص کالا‌های خود را به یک ترخیص کار بسپارید با توجه به اطلاعات و روابطی که در گمرک مد نظر دارد می‌تواند روند ترخیص کالا‌ها را سرعت بخشیده و باعث سود شما به عنوان صاحب کالا شود.

فردی که به عنوان ترخیص کار وظیفه‌ی ترخیص کالا‌های شما از گمرک را به عهده می‌گیرد، باید با داشتن مدارکی که او را نماینده شما در امر ترخیص کالا از گمرک نشان می‌دهد به انجام کلیه اموری مربوط به ترخیص کالا شامل قبل و بعد از ورود کالا‌ها به گمرک بپردازد. برای این که ترخیص کالا‌های خود را به یک ترخیص کار مجرب و حرفه‌ای بسپارید می‌توانید به ترخیص کاران و یا حق العملکاران ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر آشنایی شما با مدارکی که در راستای ترخیص کالا از گمرک به آن‌ها احتیاج است، با یک سری مسائل جانبی همچون زمان اقدام برای تهیه مدارک، اهمیت تشریفات گمرکی، وظایف یک ترخیص کار و اهمیت حضور او در زمان ترخیص کالا از گمرک و ... اشنا کنیم. توجه به این مسائل جانبی و عمل به آن‌ها همگی از کلید‌های موفقیت شما در روند ترخیص کالا به شمار می‌آید.

منبع: صمت

عناوین برگزیده