تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۵۹۰
کد خبر: ۲۵۶۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واردات انواع کالا از افغانستان در مرز دوغارون تایباد هیچ محدودیتی ندارد

‌می‌متالز - مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد گفت: واردات انواع کالا از سمت افغانستان به داخل مرز دوغارون تایباد با بازگشایی این پایانه مرزی، اکنون هیچ محدودیتی ندارد.

به گزارش می‌متالز، محمد کوه‌گرد روز یکشنبه افزود: به دنبال اختلاف به وجود آمده در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان طی روز گذشته، با مذاکرات انجام شده مرز دوغارون بازگشایی و فعالیت این کانون اقتصادی از سرگرفته شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمامی رویه‌های گمرکی در حوزه صادرات و ترانزیت کالا از این گمرک ۱۰۰ ساله به سمت کشور افغانستان در حال انجام و تمامی فعالیت‌های اقتصادی این مرز به حالت عادی خود برگشته است.

وی با بیان اینکه در پی اختلاف مرزی بین گروه طالبان و نیرو‌های مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، ورود و خروج مسافران دیروز به داخل ۲ کشور ایران و افغانستان با مشکل مواجه شده بود، اظهار کرد: در حال حاضر ورود و خروج مسافر از طریق دروازه زمینی دوغارون به سمت کشور افغانستان در حال انجام است.

روز گذشته نیرو‌های مرزی وابسته به طالبان، به دلیل عدم اشرافیت به قوانین و مقررات مرزی، با ابهاماتی روبه رو شده بودند که باعث تعطیلی گمرک دوغارون شده بود.

دیروز شنبه در پی انجام برخی فعالیت‌های خارج از چهارچوب و قواعد مرزی از سوی نیرو‌های وابسته به طالبان در محدوده نقطه صفر مرزی دوغارون در خراسان رضوی، این مرز مهم تجاری بسته اعلام شد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده