تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۵۶۷۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

با واردات خودرو موافقت شد؟

‌می‌متالز - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص با اصل واردات خودرو موافقت کرده، اما برای خروج از بن بست‌ها باید قیود و شروطی در نظر گرفته شود و تشخیص آن هم در مقام اجرا به دولت سپرده شود.

به گزارش می‌متالز، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور روسای قوا، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد.

در این جلسه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان نظرات موافق و مخالف خود در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در موافقت با نظر مجلس با قیود و شرایطی، گفت: هیات عالی نظارت، مصوبه مجلس را مخالف سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است.

امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات، این مشکلات برطرف نخواهد شد. خودرو امروز گران است و نحوه مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز اشکالاتی دارد.

وی با اشاره به جلسه مهر سال گذشته و وعده وزیر صنعت در خصوص افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها بعد از گذشت شش ماه قیمت پایین نیامده بلکه تولید هم افزایش نیافته و نسبت به سال ۹۹ و سال قبل تر آن کاهش داشته است.

ارز کشور محدود است

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به نظر من اینکه بر اساس ماده ۴ به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه واردات داده شود این مفسده را به همراه خواهد داشت که فردا حتی این دو خودروساز هم می‌توانند در قامت شخص حقوقی برای پر کردن خلاء تولید خود اقدام به واردات کنند که این موضوع با روح حمایت از تولید داخلی منافات دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اشکالات حکمرانی در نظام انرژی، پول، سیاست‌های مالی، آب و … در شیوه، روش‌ها و سیاست‌ها به دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس پرداخت.

لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع‌بندی نظرات ارائه شده، مجموع نظرات ارائه شده را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح صرفاً به مساله ورود خودرو‌های مجلل تاکید نکرده‌اند، بلکه معتقدند میزان ارز کشور محدود است و باید در مصرف آن اولویت‌ها لحاظ شود.

برخی دیگر از مخالفان نیز مساله رانت را مطرح کرده‌اند و نیز حمایت از تولید خودروی داخلی.

همه این موضوعات بطور قطع از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت، خصوصاً مساله حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه‌ای عمل شود که همچنان تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده