تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۵۶۸۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل چادرملو مطرح کرد:

بنگاه اقتصادی وظیفه‌اش کسب سود است/ وقتی تکنولوژی تولید فولاد آلیاژی را داریم، صادرات شمش فولاد خام‌فروشی است

‌می‌متالز - اوایل اسفند سال گذشته خبری منتشر شد که بیان می‌کرد با مشارکت شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو و اولین شرکت پروژه محور بورس یعنی تجلی توسعه معادن و فلزات، عملیات احداث دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده، آغاز شده است.

به گزارش می‌متالز، به گفته مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، این پروژه در حال حاضر احداث بزرگ‌ترین واحد نورد گرم برای تولید ورق در کشور خواهد بود. این دو کارخانه که با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن ورق است، در شهر‌های اردکان و فریمان مستقر خواهد بود و سرمایه اولیه آن برای آغاز به کار حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که به ترتیب با مشارکت ۸۵ و ۱۵ درصدی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات تامین می‌شود. به گفته ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت چادرملو، زمان بهره‌برداری از این پروژه حدوداً ۳ سال پس از آغاز عملیات احداث آن، یعنی سال ۱۴۰۴ خواهد بود و محصول آن که ورق درجه یک است، ۳ میلیارد دلار صادرات نیز به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است ما حدود ده سال پیش سنگ آهن صادر می‌کردیم و وقتی صحبت از خام‌فروشی بود، صادرات سنگ آهن خام‌فروشی محسوب می‌شد، اما حالا به لحاظ تکنولوژی پیشرفت کرده‌ایم و توان تولید محصول نهایی با ارزش افزوده بالا را داریم و دیگر صادرات شمش فولادی خام‌فروشی محسوب می‌شود؛ وقتی می‌توانیم فولاد آلیاژی تولید کنیم، چرا باید شمش فولاد صادر کنیم؟ تقی‌زاده تصریح کرد که شرکت چادرملو خودش تامین‌کننده مواد اولیه است و این دو کارخانه ورودی آهن اسفنجی دارند و ورق تحویل می‌دهند؛ در واقع از آخرین تکنولوژی روز دنیا یعنی هات شارژ استفاده می‌شود و هیچ هزینه حمل و نقلی هم به محصول نهایی تحمیل نخواهد شد.

مدیرعامل چادرملو معتقد است حتی در صورتی که ناچار باشیم فولاد خام را به کارخانه تولید ورق منتقل کنیم و متحمل هزینه حمل و نقل شویم، همچنان سود قابل توجهی در صادرات محصول نهایی وجود دارد و نباید در صورتی که توان ایجاد ارزش افزوده وجود دارد، خام‌فروشی کرد. تقی‌زاده همواره در صحبت‌هایش تاکید دارد که ما در یک بنگاه اقتصادی فعال هستیم و به دنبال کسب سود برای شرکت و به تبع آن برای سهامداران هستیم؛ بنابراین به دنبال طرح‌هایی می‌رویم که سود قابل توجهی داشته باشد و رضایت سهامداران حقوقی و حقیقی را کسب کند.

منبع: همت خبر

عناوین برگزیده