به گزارش میمتالز، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست هماندیشی فرابورس ایران با سکوهای تامین مالی جمعی صحبتهای خود را با تاکید بر نامگذاری شعار امسال مبتنی بر حمایت از شرکتهای دانشبنیان آغاز کرد و گفت: بر همین اساس باید نگاهی ویژه به این شرکتها شده و مشکلات و موانع آنها برطرف شود.
در ادامه این نشست عارف علیقلیپور مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران با تشریح وضعیت اندازه بازار تامین مالی جمعی فرابورس از رشد چشمگیر این بازار در سال ۱۴۰۰ و رسیدن آن به یک هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال خبر داد.
علیقلیپور با اعلام اینکه ۱۵۲ درخواست صدور مجوز سکوی تامین مالی جمعی در فرابورس ثبت شده است، درباره وضعیت این درخواستها عنوان کرد: از میان ۲۰ درخواستی که موافقت اصولی دریافت کردهاند، ۱۲ سکو موفق به دریافت مجوز شده و ۴ سکو نیز در حال تکمیل مستندات هستند.
او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۰ طرح برای تامین مالی جمعی فراخوان شدند، در خصوص وضعیت این طرحها عنوان کرد: از میان این ۴۰ طرح ۳ طرح به مرحله اتمام رسیده است، ۳۲ طرح در مرحله پایان جمعآوری و تخصیص منابع قرار داشته و ۲ طرح در وضعیت تعلیق هستند. از سوی دیگر ۳ طرح موفق به تامین مالی جمعی نشدهاند.
علیقلیپور همچنین در تشریح برخی جزئیات مربوط به تامین مالی جمعی در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بخش عمده طرحها از صنایع سلامت، رایانه و بازرگانی بودهاند. همچنین حداقل مبلغ تامین مالی شده ۳۲۱ میلیون تومان و حداکثر مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
در بخش دیگری از این نشست رضا نوحی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، تامین مالی جمعی را فعالیتی نوپا خوانده و عنوان کرد: انتظار میرود در آینده نزدیک نتایج پروژههایی که از طریق سکوها تامین مالی شدهاند واضحتر و مشخصتر باشد.
او انتظار مهم از سکوها را شفاف بودن معیارهای ارزیابی طرحها عنوان کرد و گفت: با توجه به مدت کوتاهی که از مجوز فعالیت عاملها گذشته است طرحهای زیادی باید از نظر بازدهی و حقوقی مورد ارزیابی قرار بگیرند.
در ادامه این نشست، سکوهای تامین مالی جمعی نیز به بیان دغدغهها و نقطه نظرات خود پرداختند.
مواردی همچون ارتباط با نهادهای مالی، نیاز به فرهنگسازی و معرفی سکوهای مالی و همچنین تسهیل ارتباط با سجام، از جمله دغدغههای سکوهای تامین مالی جمعی بود که در این جلسه مطرح شد.
همچنین درخواست افزایش سقف تامین مالی نیز موضوع دیگری بود که از سوی سکوها مطرح شد تا سکوها بتوانند به سمت طرحهایی در مقیاس بزرگتر و جدیتر حرکت کنند.