تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۵۷۰۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت مسکن رشد ندارد!

‌می‌متالز - کارشناس سرمایه گذاری یاداور شد که وقتی قیمت مسکن در دوره‌های مورد نظر رو بررسی می‌کنیم رابطه‌ای بین این اوراق و قیمت واقعی مسکن وجود ندارد یعنی رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن الزاما تابعی از رشد قیمت مسکن نیست.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات اوراق تسهیلات مسکن در بورس، کاهش قیمت و حجم معاملات اوراق در انتهای سال ۱۴۰۰ و فروردین ماه ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. در حالی که در دوره قبل از اسفند ماه ۱۴۰۰ (از نیمه دوم پاییز تا انتهای بهمن ماه ۱۴۰۰) روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایشی بوده است.

با قیمت مسکن در دوره‌های مورد نظر رو بررسی می‌کنیم رابطه‌ای بین این اوراق و قیمت واقعی مسکن وجود ندارد یعنی رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن الزاما تابعی از رشد قیمت مسکن نیست.

قیمت مسکن رشد ندارد!

در شرایط فعلی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور افزایش قیمت‌ها را در بخش مسکن نمی‌توان متصور بود و شاید سرمایه گذاری در بخش مسکن برای پوشش تورم مفید باشد. اما بازدهی بالاتر از تورم در سال ۱۴۰۱ نخواهد داشت هر ساله در ابتدای سال فروشنده‌های مسکن ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش نرخ برای املاک خود اعمال می‌کنند. این افزایش نرخ بیشتر از نرخ تورم نخواهد بود و رشد قیمتی بیش از تورم را برای بخش مسکن در شرایط فعلی نمی‌توان متصور بود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده