تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۵۷۲۸۷
سرویس خبر : انرژی

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۰۲/۱۲

‌می‌متالز - قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۱ سنت رسیده‌است.

به گزارش می‌متالز، نگرانی درمورد ضعف رشد اقتصادی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا بر ترس از کمبود عرضه به‌خاطر تحریم نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا پیشی گرفته و باعث کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه شده‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۱ سنت رسیده‌است. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار معادل ۱ درصد کاهش ۱۰۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه معامله می‌شود. بازار‌ها در ژاپن، هند و جنوب شرق آسیا در روز دوشنبه بسته بوده‌اند.

انتشار خبر کاهش فعالیت کارخانه‌ای در چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا برای دومین ماه پیاپی یکی از عوامل کاهش قیمت نفت بوده‌است. قرنطینه‌های کرونایی فعالیت کارخانه‌ای در چین را به پایین‌ترین رقم از فوریه ۲۰۲۰ رسانده‌است.

در بخش عرضه نفت، شرکت نفت ملی لیبی در روز یکشنبه اعلام کرد موقتاً فعالیت خود در پایانه نفتی زویتینه را از سر می‌گیرد تا از حجم ذخایر نفتی کم شده و جلوی یک فاجعه محیط‌زیستی گرفته شود. صادرات از این پایانه نفتی به‌خاطر ورود معترضان به حالت تعلیق درآمده بود.

پایین آمدن قیمت نفت می‌تواند تا حدی نتیجه کاهش احتمالی عرضه به‌خاطر اقدام قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا در تحریم واردات نفت از روسیه باشد.

حدود نیمی از ۴.۷ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام روسیه، به اتحادیه اروپا می‌رود. روسیه حدود یک‌چهارم نفت اتحادیه اروپا را در ۲۰۲۰ تأمین کرده بود.

درحالی‌که کشور‌های غربی خرید نفت از روسیه را محدود کرده‌اند، هند خرید نفت خام ارزان‌قیمت این کشور را افزایش داده‌است.

متخصصان تخمین می‌زنند واردات نفت خام هند از روسیه از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۱ به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل رسیده و همچنان روبه‌افزایش باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده