تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۵۷۴۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک مسوول خبر داد:

انجام مقدمات کار برای راه اندازی واحد فرآوری باریت در خراسان شمالی توسط سرمایه گذار

‌می‌متالز - معاون صنایع و معادن اداره کل صمت خراسان شمالی از انجام مقدمات کار توسط سرمایه گذار برای راه اندازی معدن باریت در این استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر رضازاده اظهار کرد: قرار بر این است تا این واحد تولیدی در شهرستان مانه و سملقان راه اندازی شود.

وی گفت: بیشتر معادن باریت در این استان در شهرستان‌های راز و جرگلان و مانه و سملقان قرار دارد.

رضازاده با اشاره به فعالیت هشت معدن باریت در این استان ادامه داد: ماهیانه حدود ۱۰۰ تن باریت از هر معدن برداشت می‌شود و می‌توان گفت حدود ۸۰۰ تن باریت از این استان به صورت خام خارج شده و در سایر استان‌ها فرآوری و در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی در حال حاضر معادن باریت در این استان با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

مهدی مهدی زاده کارشناس مسوول نظارت بر معادن اداره کل صمت خراسان شمالی نیز گفت: وجود معادن باریت به شدت خالص یکی از نقاط قوت و پتانسیل معدنی در این استان است.

وی اظهارکرد: مقداری از ماده معدنی که در این استان وجود دارد از نوع باریت به شدت خالص بوده که در صنعت طب استفاده می‌شود و در بخش‌هایی همچون رادیولوژی و ... مصرف می‌شود.

وی افزود: معمولا عمده معادن باریتی که در معادن کشور وجود دارد باریت همراه با سرب و آرسنیک است و بخشی از معادن باریتی که در خراسان شمالی وجود دارد عاری از سرب و آرسنیک است.

مهدی زاده ادامه داد:، اما این ماده معدنی به صورت خام از استان خارج می‌شود و در خارج استان با دستگاه پودر میکرونیزه است فرآوری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز حوزه پزشکی در سال به این ماده معدنی در کشور به حدود ۲۰ تن است، تصریح کرد: اگر واحد‌هایی که وارد عرصه شوند و در این راستا سرمایه گذاری کنند و فرآوری باریت‌های شدیدا خالص را به استاندارد‌های جهانی برسانند می‌توان در زمینه صادرات آن نیز ورود پیدا کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه علاوه بر آن بیشتر باریت‌های برداشت شده از معادن در صنعت حفاری نفت و گاز استفاده می‌شود، گفت: بیشتر باریت‌های برداشت شده در این استان نیز در این صنعت استفاده می‌شود، اما نبود واحد تولید پودر میکرونیزه موجب شده تا برخی از معادن غیرفعال باشند و یا اینکه ماده معدنی برداشت شده به صورت خام از استان خارج شوند و ارزش افزوده‌ای برای استان نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده