تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۵۷۵۱۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش شفافیت فرآیند عرضه خودرو با «سامانه فروش یک‌پارچه» / فرآیند حذف قرعه‌کشی به تعویق نیفتاده، بلکه آغاز شده است

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع خودرویی معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در گفتگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما با تأکید بر این‌که فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو به تعویق نیفتاده و آغاز شده است، گفت: فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو شاهین اتفاق افتاده و چند خودروی دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه‌کشی آن‌ها با افزایش تولید، حذف خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، عبدالله توکلی درباره متمرکز شدن قرعه‌کشی فروش خودرو در سامانه فروش یک‌پارچه و تأثیر آن بر فروش عادلانه خودرو، افزود: آنچه که هدف مورد نظر در این طرح این است که بتوان میزان شفافیت فرآیند عرضه را بیشتر کرد و علاوه بر آن تمهیداتی اندیشید که خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

وی با تأکید بر این‌که هدف این طرح ایجاد شفافیت بیشتر و رفع دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و مردم در خصوص عرضه خودرو است، ادامه داد: آنچه که در سامانه یک‌پارچه، دنبال می‌شود این است که تمام عرضه خودروسازان کشور به صورت متمرکز انجام شود و قابلیت پایش مناسب توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در آن وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودریی وزارت صمت اضافه کرد: بنابراین دغدغه و نگرانی‌هایی که در خصوص نحوه عرضه خودروسازان وجود دارد در این مسیر قابل رفع خواهد بود.

توکلی در پاسخ به این پرسش که در برخی خبر‌ها عنوان شده که با این تصمیم، برنامه حذف قرعه‌کشی خودرو منتفی خواهد شد و آیا این خبر را تائید می‌کنید، نیز بیان داشت: به هیچ وجه این‌گونه نیست؛ صنعت خودرو صنعت پیچیده‌ای محسوب می‌شود و ذینفعان فراوانی نیز دارد، برای حل مسائلی که در حوزه صنعت خودرو وجود دارد به‌طور معمول راهکار‌ها در سطوح مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: راهکار اصلی به شکلی دیده شده تا بتواند مسأله را به‌صورت ریشه‌ای حل کند، افزایش تولید با تکیه بر توان زنجیره ارزشی که در صنعت خودرو کشور در این سال‌ها شکل گرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و پایدار کردن جریان تولید و عرضه خودرو مجموعه این راهکار‌ها است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح کرد: این فرآیندی است که آغاز شده و همان طور که مشاهده می‌کنید امسال در برنامه خودروسازان افزایش تولید به میزان ۶۵۰ هزار دستگاه برای سایپا و ۷۵۰ هزار دستگاه برای ایران خودرو در نظر گرفته شده و خودروسازان دیگر نیز هرکدام برنامه تولیدی خود را دارند که توسط وزارتخانه پایش خواهد شد و با آن فرآیند، مسإله به‌صورت بلندمدت و ریشه‌ای حل خواهد شد.

توکلی تصریح کرد:، اما باید در سطوح مختلف با مسأله‌ای که اکنون در بازار خودرو داریم، رو‌به‌رو شد؛ مهار این مسأله با راهکار‌های کوتاه‌مدت از طریق شفافیت در عرضه صورت می‌گیرد؛ بنابراین خیر، حذف قرعه‌کشی به تعویق نیفتاده و اکنون این فرآیند آغاز شده است؛ زمانی برنامه تولید خودروی شاهین ۲۰ هزار دستگاه بود که اکنون به ۶۰ هزار دستگاه رسیده و در عمل فرآیند قرعه‌کشی در خصوص این خودرو حذف شده و دو، سه خودرو دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه‌کشی آن‌ها با افزایش تولید حذف خواهد شد.

وی تأکید کرد: سامانه عرضه یک‌پارچه و شفافیت در عرضه به ما اجازه خواهد داد که بتوانیم روند حذف قرعه‌کشی را با آن راهکار اصلی، تسریع کنیم.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت درباره این‌که آیا سامانه فروش یک‌پارچه خودرو شامل خودروسازان خصوصی نیز خواهد شد یا خیر، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در سطح جامعه وجود داشت میزان عرضه خودروسازان و شفافیت مرتبط با میزان عرضه بود؛ آنچه که در سامانه یک‌پارچه دنبال می‌شود این است که همه خودروسازان تمام عرضه‌های خود را در سامانه داشته باشند.

توکلی یادآور شد: در یک بند از فرمان‌های ۸ بندی ریاست‌جمهوری نیز بر این نکته تأکید فراوان شده بود و ما نیز بر اساس آن فرمان در وزارت صمت وضعیت فعلی را آسیب‌شناسی کردیم و عرضه تمام خودروسازان خصوصی نیز از طریق سامانه متمرکز اتفاق خواهد افتاد و هرگونه عرضه خودرو به صورت رانتی به اشخاص، شرکت‌ها و ... به‌طورکامل و به‌صورت شفاف مورد پایش قرار خواهد گرفت تا دغدغه‌هایی که در سطح جامعه در حوزه خودرو وجود دارد، رفع شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده